Ta hänsyn till arbetsmiljö i upphandlingar inom bygg- och anläggning | Upphandlingsmyndigheten
Start

Ta hänsyn till arbetsmiljö i upphandlingar inom bygg- och anläggning

  • Bygg, anläggning och fastighet
  • Webbvägledning

Arbete inom bygg- och anläggning kan ofta leda till belastningsskador, vibrationsskador och andra arbetssjukdomar eller för tidig död på grund av exempelvis farliga ämnen. Olycksfall är vanligt och bygg- och anläggningsverksamhet är också den bransch som drabbas av flest dödsolyckor. Arbetsplatserna är tillfälliga vilket innebär att det uppstår nya samarbeten och förutsättningar och därmed nya arbetsmiljörisker hela tiden.

Byggherren har ett övergripande ansvar att organisera och ställa krav på arbetsmiljöarbetet genom hela byggprocessen. Du som beställare ska säkerställa att de resurser som krävs för arbetsmiljöarbetet i byggprojektet faktiskt finns. När projektörer anlitas behöver du säkerställa att dessa har rätt kompetens och erfarenhet för ett tillfredställande arbetsmiljöarbete i samtliga led. När du utser byggarbetsmiljösamordnare, Bas-P och Bas-U, finns dessutom särskilda krav som måste uppfyllas på utbildning, kompetens och erfarenhet utifrån byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Du ska också välja byggarbetsmiljösamordnare som faktiskt har tid och personal för det arbetsmiljöarbete som krävs i planering, projektering och produktion. 

Skriv in krav på åtgärd i avtalet

Förutom att ställa arbetsmiljökrav och följa upp dessa bör du som byggherre se till att avtalet är skrivet så att leverantören faktiskt åtgärdar eventuella avvikelser från kontraktsvillkoren som gäller arbetsmiljö. Den yttersta konsekvensen vid bristande arbetsmiljöarbete som inte åtgärdas av leverantören kan innebära hävning av kontraktet. Eftersom hävning av entreprenader är en radikal åtgärd, med potentiellt stora konsekvenser även för dig som beställare, behöver avtalet i regel innehålla flera eskaleringssteg, exempelvis vitesklausuler. 

Byggherren påverkar också arbetsmiljön genom de förutsättningar som ges i upphandlingen, till exempel tidplanen. När tidplanen för projekteringen och produktionstidplanen för entreprenaden diskuteras ska arbetsmiljöaspekter vara med. Du som byggherre ska se till att tidplanen möjliggör samordning av arbeten innan de ska utföras så att olycksfall och ohälsa kan undvikas. 

Ställ krav på psykisk och social arbetsmiljö

Under upphandling kan du som beställare ställa krav som främjar den psykiska och sociala arbetsmiljön på byggarbetsplatsen och i den byggda miljön.

Social hållbarhet inom bygg