Förvalta
Att förvalta en byggnad innebär att vårda byggnaden ekonomiskt, tekniskt och hållbart. När byggentreprenaden är klar tas byggnaden i drift och överlämnas till beställaren i egenskap av fastighetsägare för förvaltning. Fastighetsägaren ska se till att myndighetskrav uppfylls under hela byggnadens liv. I förvaltningsskedet ingår även uppföljning av de krav som ställts i upphandlingen. Fastighetsägaren kan välja att förvalta bygganden med egen personal eller med upphandlade leverantörer.
Innehåll på denna sida
- Förvalta i egen regi eller via entreprenad
- Typ av upphandling
- Standardavtal
- Förberedelsefasen – den strategiska fasen
- Miljö-, social och arbetsrättslig hänsyn
- Beställarens kompetens och bemanning
- Fördelning av tjänster och geografiska områden
- Drift- och underhållsplan
- Analysera marknaden och ha en tidig dialog
- Avtalslängd i tjänsteentreprenad
- Välja upphandlingsförfarande
- Välja entreprenadform vid fastighetsförvaltning
- Välja ersättningsmodell
- Upphandla entreprenaden
- Meddela beslut
- Avsluta upphandlingen
- Realisera
Denna sida berör standarder eller standardavtal
Innehållet på denna sida har inte uppdaterats efter Konkurrensverkets ställningstagande 2024:1 om kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokument, som berör användningen av standarder och standardavtal i offentlig upphandling. Kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten
Förvaltningen och driften kan delas in i två delar: administrativ och teknisk förvaltning.
Administrativ förvaltning innebär att förvaltaren hanterar budget och administration. Teknisk förvaltning omfattar bland annat felavhjälpande underhåll, upprättande av underhållsplaner och myndighetskontakter.
Det ska noteras att förvaltning är ett brett begrepp som omfattar inte bara drift utan även byggnadsvård och städning. Den här delen av stödet omfattar inte upphandling av om- och tillbyggnader under förvaltningsskedet.
Förvalta i egen regi eller via entreprenad
Fastighetsägaren ansvarar för förvaltning av byggnaden. Om fastighetsägaren väljer att inte förvalta byggnaden med egen personal finns möjlighet att upphandla sådana tjänster. Förvaltningen kan upphandlas som en helhet, både administrativ och teknisk förvaltning, eller i valda delar.
Om driften läggs ut på entreprenad är det viktigt att även ställa krav på att leverantören ska arbeta aktivt med hållbarhetsfrågor för att minska klimatpåverkan.
Typ av upphandling
Upphandling av förvaltning är en tjänst och kallas tjänsteentreprenad.
Standardavtal
ABFF är grunden för Aff-avtal som är branschens grundläggande regelverk för tjänsteentreprenader inom fastighetsförvaltning och service. Dessa är framtagna av både beställare och leverantörer för att skapa en rimlig balans mellan parterna.
ABFF står för Allmänna bestämmelser för entreprenader inom fastighetsförvaltning och service. De kan liknas vid byggbranschens AB04, ABT 06 och ABK 09.
Aff står för Avtal För Fastighetsförvaltning och service. Aff-systemet innehåller dokument för att skapa förfrågningsunderlag och avtal för tjänsteentreprenader.
ABFF gäller för fastighetsförvaltning och inte byggentreprenader. ABFF är influerad av byggbranschens avtalssystem vilket kan leda till viss förvirring.
Byggbranschens standardavtal är anpassade för projekt under en begränsad tid med en början och ett slut vid exempelvis nybyggnad eller ombyggnad. I tjänsteentreprenader har beställare och leverantör nära kontakt under en längre tid och leverantören har även kontakt med slutanvändaren. ABFF passar för alla typer av tjänsteentreprenader som består av återkommande arbeten inom exempelvis drift, underhåll och servicetjänster.
Det kan uppstå behov av arbeten som inte omfattas av Aff-avtalet och som då kan behöva kompletteras i avtalet:
- För mindre arbeten som bedöms kunna hanteras inom ramen för Aff kan kompletterande villkor om slut- och garantibesiktningar och garantiregler av en byggentreprenad, arbetas in i avtalet. Tänk på att vissa termer har olika innebörd i Aff respektive ABK 09, AB 04 och ABT 06.
- I funktionsentreprenader kan Aff-avtalet utvidgas till att även inkludera mindre arbeten som omfattas av ABK 09, AB 04 och ABT 06. Syftet är att ge leverantören ett komplett funktionsansvar och incitament till att föreslå och genomföra förbättringsarbeten. Du kan läsa mer om det på Aff:s hemsida.
Förberedelsefasen – den strategiska fasen
Förberedelsefasen kallas den strategiska fasen i fastighetsförvaltning som innebär att kärnverksamheten definieras, behoven kartläggs och värdering av leveransmodell genomförs.
Förberedelsefasen kan exempelvis utgå ifrån:
- krav från kärnverksamheten
- behovet av drift och underhåll
- beställarens mål och drivkrafter med projektet
- hur marknaden ser ut för liknande tjänster och den egna beställarorganisationens kompetens
- strategi för upphandlingen utifrån leveransmodell och typ av tjänst.
De strategiska förutsättningarna ska resultera i ett beslutsunderlag som klargör om beställaren vill att verksamheten ska utföras i egen regi eller om man behöver upphandla externt.
I upphandlingen av tjänsteentreprenaden är det viktigt att känna till målsättningar och drivkrafter med entreprenaden. Målen ger ett tydligt underlag för både beställare och utförare om vilka resultat som förväntas.
Förutom mål och drivkrafter i själva entreprenaden, kan det finnas andra bredare långsiktiga mål och visioner för beställarens verksamhet. Dessa mål och drivkrafter är generella och behöver konkretiseras i varje enskild upphandling.
Det kan vara framtida målsättningar som beställaren har när det gäller
- att effektivisera verksamheten och höja servicekvaliteten
- driftsäkerhet och kontinuitet i drift
- effektivitetsmål på kvalitetsnivåer, exempelvis kostnad och kvalitet
- hållbarhetsrelaterade mål utifrån kvalitetsnivåer på ekologisk hållbarhet och miljöpåverkan
- hälsorelaterade mål, exempelvis god livsmiljö
- kvalitativa mål
- mål för grönska och ekosystemtjänster
- politiska mål och motiv
- social hållbarhet och ett stabilt samhälle där grundläggande behov tillgodoses.
Beställarens kompetens och bemanning
Kompetensen kommer i beställarorganisationen att variera under avtalets livscykel. Vid upphandling av en ny entreprenad krävs representanter med verksamhetskunskap från den tidigare avtalsperioden för att förbereda upphandlingen och ta fram nödvändiga underlag inom beställarorganisationen.
Beroende på beställarens organisation kan kompetenserna finnas hos flera specialister eller innehas av en och samma person.
Exempel på olika roller inom organisationen som kan behövas:
- driftansvarig
- ekonom
- förvaltare
- inköpare
- miljö- och energistrateg
- projektledare.
Behov av extern konsulthjälp
Beställare behöver utreda om organisationen klarar av att utforma ett förfrågningsunderlag själv. Många beställare som ska upphandla driftentreprenader använder ofta en teknisk konsult som stöd. Om kompetenser inte finns internt kan konsulter handlas upp separat. Dessa hjälper till med formulering av krav och tekniska beskrivningar.
Läs om konsultupphandling under skedet Projektera.
Beställaren behöver jämföra kontraktets värde med interna kostnader för att kunna bedöma om arbetet ska utföras i egen eller köpt regi. Det är också viktigt att inkludera kostnader för de stödtjänster som finns i verksamheten.
Belys för och nackdelar med olika finansieringsalternativ, exempelvis:
- Ska beställaren ansvara för all investering?
- Ska leverantören stå för investering och dess finansiering?
- Eller ska det var en blandning av de båda?
Gör en tids- och aktivitetsplan för upphandlingens alla faser under inköpsprocessen. En realistisk tidsplan skapar goda förutsättningar för en effektiv upphandling. Vid framtagande av tid- och aktivitetsplanen är det viktigt att påbörja en ny upphandling i mycket god tid innan det nya kontraktet ska börja gälla och avtalstiden för befintligt kontrakt löper ut.
Tidsplanen behöver exempelvis ta hänsyn till
- att upphandling kan ske i flera steg
- att fler upphandlingar kan behöva samordnas utifrån behov av upphandling av externa konsultresurser till själva upphandlingen av entreprenaden
- tiden det tar för insamling av uppgifter till förfrågningsunderlag
- vilka resurser som behövs för entreprenaden (en upphandling av fastighetsdrift kan ta flera hundra timmar när man summerar alla aktiviteter)
- tid för utvärdering av anbud och tilldelningsbeslut samt tid för eventuell överprövning
- tid för etableringsfasen så att både ny leverantör och beställare kan förbereda sig för uppdraget.
Fördelning av tjänster och geografiska områden
I upphandlingen gäller det att besluta om hur tjänsterna ska delas upp i separata avtal, både med avseende på typ av tjänst och geografiskt område. Ta ställning och analysera om det går att dela upp entreprenaden och underlätta för mindre företag att kunna delta i upphandlingen.
Uppdelningen av tjänsteentreprenader kan i huvudsak ske enligt följande:
- per tjänst
- per geografiskt område.
Det finns generellt några aspekter att tänka på. Med en enda stor tjänsteentreprenad kan administrationen riskera att öka hos leverantören och därmed kostnaden för att utföra tjänsten. För vissa specialiserade tjänster kan det vara lämpligt att bryta ut vissa tjänster från ett större avtal. Det kan även vara fördelaktigt att dela upp tjänsterna i flera avtal både geografiskt och sett till antal tjänster. På så sätt skapas möjligheter för mindre företag att få lämna anbud och få uppdragen.
Här gäller det att undersöka vilka marknadsförutsättningar som finns och som påverkar upphandling av mindre och större kontrakt. Finns det en marknad som klarar komplexare avtal eller bör det skapas tillfällen för mindre leverantörer att kunna delta?
Drift- och underhållsplan
Om det inte redan finns en drift- och underhållsplan bör en sådan tas fram för att underlätta förvaltningen över tid. Om det finns en drift- och underhållsplan kan den behöva uppdateras.
Syftet med planen är att fastighetsägaren ska vara beredd på framtida åtgärder och dess kostnader. Om beställaren inte har egen kompetens för att upprätta drift- och underhållsplan, kan den kompetensen upphandlas separat.
Läs om konsultupphandling under skedet Projektera
Drift- och underhållsplan utgör vanligtvis en del av förfrågningsunderlaget inför upphandling av driftentreprenad. Drift- och underhållsplanen behöver vara så konkret att leverantören av drift och underhåll vet vad som ska göras, hur det ska göras, vem som ska göra det, när det ska göras och varför det ska göras.
Utformningen av planen utgår ifrån bland annat val av entreprenadform och hur stor del av beställarens verksamhet som kommer att utföra arbeten. Antingen har beställaren bestämt vad som ska göras och hur ofta med hjälp av en driftsplan, enligt en utförandeentreprenad, eller så har beställaren angett funktionskrav, att temperaturen exempelvis ska vara 20–22 grader. Då är det upp till leverantören att upprätta en driftsplan. Behovet av underhåll beror på fastighetens eller anläggningens ålder, skick och utformning samt tidigare genomförda underhåll.
Underhåll
Vid upphandling av drift och underhåll finns stor möjlighet att använda sig av reparationer och återbruk för att till exempel byta ut enstaka byggdelar eller vitvaror enligt samma principer som gäller för cirkulär ekonomi. Säkerställ att samma material- och dokumentationskrav som använts vid byggnation ställs i driftsfasen.
Energideklaration
Sedan 2006 är det lag på att de flesta byggnader som används av allmänheten eller hyrs ut ska energideklareras. Därför är det viktigt att dessa krav finns med i upphandlingen.
Analysera marknaden och ha en tidig dialog
Beställaren behöver kartlägga och analysera vilka kompetenser som ska finnas i entreprenaden. Om beställaren paketerar tjänster i entreprenadupphandlingen som stämmer med vad marknaden erbjuder, ökar möjligheten att få in relevanta anbud. Är beställaren osäker på hur tjänsterna ska paketeras i entreprenaden, kan dialog med potentiella leverantörer belysa vilka olika för- och nackdelar det finns med olika upplägg.
En beställare kan skaffa sig kunskap och få en bättre bild av vad marknaden kan erbjuda med hjälp av exempelvis:
- dialogmöten
- en Request for Information (RFI).
Utgå ifrån en tydlig beskrivning om mål och behov för att leverantörer ska kunna återkoppla på olika sorters lösningar. Sker dialogen genom en RFI är det viktigt att endast begära in relevant information och inte låta leverantörerna dubbelarbeta.
Oavsett vilken metod man använder sig av för att analysera marknaden är det viktigt att tänka på att säkerställa att de grundläggande upphandlingsprinciperna följs.
Riskanalys av upphandlingen bör ske och gäller även för tjänsteentreprenader. Vid upphandling av tjänsteentreprenad finns en risk att det tillkommer extra kostnader om beskrivningen eller definitionerna inte är tillräckligt tydliga eller om det finns brister i underlaget. Även otillräcklig kunskap hos beställaren kan leda till extra kostnader.
Här är exempel på aktiviteter som kan ingå i riskanalysen:
- identifiera inköpsbehovet
- identifiera eventuella avgränsningar
- identifiera vilka incitament som kan gynna samarbetet och säkerställa ett bättre utförande
- tid för avhjälpande
- plan för att följa upp ekonomin
- utse den som ska ansvara för investeringar
- se över om det finns andra avtal att ta hänsyn till
- säkerställa att ställda krav är rimliga
- planera för uppföljningen
- avsteg från standardavtalen – försök identifiera vilka konsekvenser det kan få
- identifiera eventuella störningar som riskerar att uppkomma
- se över hur informationshantering kommer att ske
- säkerställa dialog med fackliga representanter om personalen kan komma att påverkas av entreprenaden.
- se över vem om det ska vara beställare eller leverantör som ska ansvara för fastighetssystem där till exempel felanmälan registreras och följs upp.
Det finns ett flertal system på marknaden för ekonomisk och teknisk uppföljning av förvaltningen. Beställarorganisationen behöver analysera hur de ska arbeta systemmässigt. Beställaren kan antingen arbeta i leverantörens system eller så kan leverantören arbeta i beställarens system. Vad som fungerar bäst varierar mellan olika entreprenader.
Oavsett vilket alternativ som blir aktuellt, ska relevant information och konkreta fakta om hur arbetet är tänkt att ske presenteras i förfrågningsunderlaget.
Specificera relevant information om själva systemet såsom exempelvis:
- ägarförhållanden och vem av parterna som ska stå för kostnaden för eventuell integration
- licenskostnader för systemet som behövs i arbetet
- utbildning i systemet initialt och under entreprenadtiden.
Om leverantören tillhandhåller systemet måste det säkerställas att beställaren får ta del av informationen när avtalsförhållandet upphör. Kostnad för detta kan tillkomma.
Avtalslängd i tjänsteentreprenad
Hur lång kontraktstiden får vara i ett upphandlingskontrakt avseende köp av tjänst kan variera, beroende på vad som ska upphandlas, det vill säga kontraktsföremålet. Avtalstiden behöver dock vara tillräckligt lång för att både beställare och leverantör ska hinna komma in i arbetet och nå ett väl fungerande samarbete som ger värde och engagemang. Beställaren behöver även ta höjd för den tid det tar för en leverantör att etablera de rutiner och annat som krävs för att entreprenaden ska fungera tillfredsställande.
Samtidigt bör inte tiden vara för lång med tanke på att både leverantör och beställare ska kunna säga upp avtalet. Ett sådant skäl kan vara att leverantör inte kan leverera avtalade tjänster enligt den kvalitetsnivå som bestämts.
Hur långt får ett upphandlingskontrakt gälla
Det framgår inte vare sig av lagen om offentlig upphandling (LOU) eller av direktivet hur långt ett upphandlingskontrakt får vara. Det som är avgörande för hur lång giltighetstid ett upphandlingskontrakt får vara får bedömas utifrån de allmänna principerna.
-
Det finns ingen tidsgräns för hur långt ett upphandlingskontrakt får gälla, det framgår av mål nr C-44/06, Pressetext. Där konstaterade domstolen att det är främmande för ändamålet med upphandlingsreglerna att tjänstekontrakt ingås för en obestämd tid och det på sikt kan hindra konkurrensen mellan leverantörer och tillämpningen av bestämmelserna.
Vid upphandling över tröskelvärdena finns däremot bestämmelser om hur långt ett ramavtal får vara. Vid ramavtal är huvudregeln att de inte får löpa under längre tid än fyra år. Löper ramavtalet under en längre tid är det beställaren som ska kunna göra det sannolikt att det finns särskilda skäl. Vid denna bedömning är det särskilt viktigt att proportionalitetsprincipen beaktas. Vid avrop från ramavtal behöver beställaren beakta den mängd eller omfattning av tjänster som maximalt kan komma att avropas från ramavtalet, så kallade takvolymer.
Ramavtal
Välja upphandlingsförfarande
Med upphandlingsförfarande avses i LOU angivna sätt som en upphandling ska genomföras såsom öppet förfarande (genomförs i ett steg) alternativt selektivt- eller förhandlat förfarande (genomförs i två steg). Vid upphandling under tröskelvärdena gäller i stället att den upphandlande myndigheten är fri att själv utforma varje upphandling utifrån de specifika omständigheterna, men ska i upphandlingsdokumenten beskriva hur upphandlingen kommer att gå till.
Förfarande styr bland annat i vilka och hur många steg som upphandlingen ska genomföras, vilka tidsfrister som gäller och om organisationen får förhandla med anbudsgivarna eller inte.
Om beställaren väljer ett förfarande som tillåter förhandling är det viktigt att skapa rutiner, om sådana inte redan finns framtagna, som säkerställer att förhandlingen sker i enlighet med de grundläggande principerna för upphandling. Detta innebär bland annat att förhandlingen dokumenteras, att upphandlingssekretessen bevaras och att alla anbudsgivare behandlas lika.
Parametrar som kan styra om upphandlingen ska genomföras i ett eller två steg.
1. Upphandlingsförfarande i ett steg:
- Om marknadsanalysen tyder på att det endast är ett fåtal intresserade entreprenörer.
- Förfrågningsunderlag omfattar inte några handlingar som innehåller känsliga uppgifter.
- Mindre omfattande upphandlingsdokument att räkna på.
2. Upphandlingsförfarande i två steg:
- Om marknadsanalysen tyder på ett stort intresse från leverantörerna.
- Förfrågningsunderlag omfattar handlingar som innehåller känsliga uppgifter.
- Omfattande och komplext förfrågningsunderlaget att räkna på.
- Utvärderingsmodellen innehåller kvalitetsparametrar som innebär en viss arbetsinsats. från anbudsgivaren såsom exempelvis intervjuer, arbetsprov eller tid- och resursplanering.
Välja entreprenadform vid fastighetsförvaltning
Det finns olika typer av entreprenadformer som tillämpas inom fastighetsområdet. De vanligaste är utförandeentreprenad och funktionsentreprenad. Ansvarsförhållandet påminner om det i byggentreprenader, men är anpassat till att arbetet sker i miljöer som är i drift.
Beställaren behöver bestämma vilken entreprenadform som ska gälla i upphandlingen. Beställaren formulerar sina krav och klargör vilket inflytande de vill att leverantören ska ha. Om leverantören ska kunna utnyttja sin erfarenhet och påverka utförandet kan funktionsentreprenad väljas. Kan beställaren beskriva och precisera hur arbetet ska utföras är utförandeentreprenad ett lämpligt val.
Vilken entreprenadform som ska väljas för upphandlingen, måste ställas utifrån
- projektets mål och förutsättningar
- beställarens erfarenhet av olika entreprenadformer
- tid och kompetens avseende förvaltning i stort
- ansvars- och riskfördelning parterna emellan
- marknadsförutsättningar.
Vid en utförandeentreprenad anger beställaren vad och när arbetena ska utföras. Det kan ske med hjälp av åtgärdskrav och utförandetider. Beställaren kan exempelvis ange vad leverantören ska utföra, vilken arbetsmetod som ska användas och frekvensen på arbetena.
Generellt kan mindre entreprenader lämpa sig bättre som utförandeentreprenader. Det är lätt att beskriva vilka åtgärder som ska utföras. Det ger även beställaren kontroll genom att den kan veta vad som ska utföras och när det ska utföras. Utförandentreprenaden är lättare att både kalkylera och att följa upp, exempelvis att beställaren anger att gräset ska klippas en gång per vecka.
Notera att beställaren inte alltid har samma kunskap som leverantören och att det finns risk att arbetssättet inte utvecklas utan att man i stället gör som man alltid har gjort.
Vid en funktionsentreprenad anger beställaren hur förvaltningen av byggnaden ska fungera och överlåter på leverantören att avgöra vilka insatser som ska ske så länge som önskad funktion uppfylls. I stället för att beställaren i detalj har beskrivit vad som ska utföras är det mer effektivt att leverantören fördelar arbetet efter de förutsättningar som gäller för drift och underhåll.
Funktionsentreprenader är ett totalåtagande med höga krav på leverantören. Leverantören ges då friare händer och har möjlighet att lägga tiden på rätt saker och kan utveckla sitt arbetssätt. Entreprenadformen lämpar sig vid omfattande entreprenader. Leverantören kan arbeta kostnadseffektivt och slipper utföra åtgärder som inte är nödvändiga samtidigt som man kan styra om resurserna till områden med större behov. En annan tanke är också att leverantören, som förväntas ha stor kunskap om hur de aktuella arbetens bör utföras, ska bidra med sin kompetens.
En beställare som saknar fackkompetens inom entreprenadansvaret har större behov av en funktionsentreprenad än en beställare som har en sådan inom sin organisation. Det är en fördel om beställare och leverantör arbetar tillsammans för att utveckla fastighet och byggnad.
Uppföljningen kan dock vid en funktionsentreprenad riskera att bli svårare och mer tidskrävande för beställaren, eftersom funktionen sällan är enkelt mätbar på samma sätt som utförandet.
Entreprenader kan även vara så kallade blandentreprenader, där både funktionskrav och utförandebeskrivningar förekommer. Det kan dock vara svårt att beskriva funktionen i en funktionsentreprenad så att den möter beställarens förväntan.
Vid blandad entreprenad är det viktig att tydligt redogöra vad beställaren menar med de olika entreprenadformerna. Är förfrågningsunderlaget otydligt kan anbudsgivarna få svårigheter att kalkylera på uppdraget. Detta kan få konsekvensen att inkomna anbud inte är jämförbara.
Om beställaren exempelvis finner det viktigt att entréerna får tillsyn dagligen kan det vara svårt att få med det inom ramen för funktionskraven utan att det blir kostnadsdrivande. Svårigheten att beskriva funktion innebär en utmaning i att bedöma en utförandeentreprenad både i anbudsskedet och under entreprenadtiden.
Här måste beställaren besluta vilken ersättningsmodell som fungerar med vald entreprenadform.
Välja ersättningsmodell
Att välja ersättningsform är både ett affärsmässigt och ett strategiskt val. Val av ersättningsform eller former – det är inte ovanligt att flera kombineras – behöver vara väl genomtänkt. De medarbetare som internt kommer att arbeta med förvaltningen involveras med fördel i dessa diskussioner. Detta är särskilt värdefullt om beställaren vill ha med incitamentsmodeller i avtalet.
Ersättningsmodellen styr formen för betalning till leverantören och behöver spegla entreprenadformen. Det är viktigt att det tydligt framgår i förfrågningsunderlaget hur ersättningen är kopplad till olika arbeten för att leverantören ska kunna planera sina arbeten och sätta pris på sitt anbud.
På marknaden finns det flertal ersättningsmodeller:
Ersättningen är en förutbestämd summa per tidsenhet, exempelvis per år exklusive moms. För att kunna använda sig av fast ersättning måste uppdraget vara kalkylerbart.
Löpande ersättning innebär leverantören får ersättning för sina kostnader löpande. Det finns alltså inte något avtalat fast pris för entreprenaden.
Ersättningsformen ”löpande ersättning” kan användas då beställaren inte helt kan definiera omfattningen av leverantörens uppdrag i upphandlingen.
Löpande ersättning kan även användas med tillägget takpris. Takpris innebär att det finns ett maximalt pris som inte får överskridas och det ska inte blandas ihop med takvolymer i ramavtal.
Även om arbetet sker på löpande ersättning är parterna bundna av kontraktets överenskomna á-priser. Om inte något á-pris avtalats för ett visst arbete, gäller att leverantören i stället ersätts enligt självkostnadsprincipen.
För att få en konkurrensutsättning av á-priser och en god kostnadskontroll kan beställaren i anbudet begära in á-priser för material och arbetsmoment samt de mest aktuella timpriserna för olika yrkeskategorier och arbetsledning. Á-priser kan utgöra en del i utvärderingsmodellen. Exempelvis kan modellen innehålla uppskattade timmar för vissa yrkeskategorier som sedan multipliceras med anbudsgivarens offererade timpriser.
Á-priser används vid tillämpning av självkostnadsprincipen. Det allra vanligaste á-priset är per timme arbete, timpris, för en särskild kategori av personal eller för material per enhet.
Läs mer under Bygga
Ersättningen baseras på olika parametrar som mäts i syfte att få leverantören att arbeta mot ett mål. Exempel på incitament kan vara kostnadssänkande åtgärder för energiförbrukning eller för att stimulera förbättringar av inomhusmiljö och driftsäkerhet.
Det krävs goda kunskaper hos både beställaren och leverantören för att modellen ska fungera. Finns inte nödvändiga kunskaper att följa upp, bör man inte upphandla entreprenader med incitamentinstruktioner.
Det vanligaste är en modell med fast ersättning som grund och rörlig ersättning för delar som är svåra att beräkna.
Exempel på hyresavtal med incitament för minskad energianvändning (Belkok.se)
Upphandla entreprenaden
Utforma förfrågningsunderlag
Det är viktigt att beställaren i förfrågningsunderlaget får med alla förutsättningar och aktiviteter för entreprenadens genomförande. Vid upphandling av entreprenad kan förfrågningsunderlaget, beroende på arbetet, innehålla olika handlingar.
Enligt LOU avses med upphandlingsdokument varje dokument som en upphandlande myndighet använder för att beskriva eller fastställa innehållet i en upphandling.
Begreppet upphandlingsdokument inkluderar annonser om upphandling, förhandsannonser, tekniska specifikationer, förslag till kontraktsvillkor och upplysningar om allmänt tillämpliga skyldigheter samt eventuella kompletterande dokument. Detta innebär att förfrågningsunderlag kan utgöra en del av upphandlingsdokumenten.
Förfrågningsunderlag används som ett begrepp enligt standardavtalen nedan.
Utgå ifrån branschdokumenten
Standardavtal används för tjänsteentreprenader inom fastighetsförvaltning. Exempel på områden där Aff-avtal används är:
- fastighetsförvaltning
- drift och underhåll av fastigheter
- drift och underhåll av utemiljö och infrastruktur
- städning
- arbetsplatsservice
- ekonomisk förvaltning
- säkerhetstjänster såsom bevakning
- verksamhetsnära tjänster såsom reception.
Krav på leverantör
Kvalificeringskraven ska säkra att leverantören kan utföra uppdraget. Hur kraven formuleras kan påverka antalet anbud som lämnas och vilken typ av företag som lämnar anbud. Det är viktigt att kraven som ställs är anpassade till avtalet och den aktuella marknaden. Läs mer under Projektera.
Uppdragsbeskrivning
Nu ska behoven formuleras tydligt för att ge alla leverantörer samma förutsättningar att lämna anbud. Uppdragsbeskrivningen ska innehålla strategi och styra mot mål och kvalitéer som ska vara möjliga att utvärdera. Vid oklarheter finns risk att anbuden inte kan jämföras eller att leveransen blir felaktig.
Uppdragsbeskrivning av tjänsteentreprenader handlar om leverans och kvalitet av utförande.
I förfrågningsunderlaget är det viktigt att beställaren beskriver den egna organisationen och verksamheten, likväl som vision och strategi. Detta för att leverantören är den som möter kunden, som i sin tur värderar tjänst och bemötande.
För att leverantören ska kunna göra en bedömning behöver kärnverksamheten beskrivas. Även myndighets- eller lagkrav ska beskrivas, exempelvis krav på energideklaration på byggnader som används av allmänheten eller hyrs ut.
Uppdragsbeskrivningen ska innehålla omfattning och kvalitetsmål. Det måste också framgå om det är funktionskrav eller utförarkrav och vilken ersättningsform som gäller.
Förfrågningsunderlaget enligt standardavtalen innefattar:
- upphandlingsföreskrifter ABFF
- Aff-definitioner
- avtalsvillkor
- beskrivning av tjänsterna och hur prestationen ska mätas
- gränsdragningslista
- objektbeskrivning.
Villkor om överlämning
Beställaren kan i avtalet föra in villkor för kunskaps- och erfarenhetsöverföring från befintlig entreprenör till en ny driftsentreprenör. Villkoret kan även omfatta tid och ersättning för överlämning.
De leverantörer som arbetar i ett förvaltningsuppdrag får med tiden god kännedom och erfarenhet av om hur byggnaderna fungerar. Det är värdefull kunskap att förmedla till eventuell ny driftorganisation.
Elektronisk personalliggare
Den som bedriver byggverksamhet ska enligt lag föra en elektronisk personalliggare och anmäla varje byggarbetsplats till Skatteverket.
Visning av objekt
För att en leverantör ska bilda sig en uppfattning om förutsättningarna för att utföra entreprenaden krävs det att leverantörerna besöker platsen där entreprenaden ska utföras. Om entreprenaden omfattar flera geografiskt spridda objekt de delas in i typobjekt inom respektive kategori.
Visning av objekten förutsätter att beställaren har fastställt skicket på förvaltningsobjekten i en drift- och underhållsplan. Det finns olika metoder och system för att fastställa skick och underhållsstatus.
Om entreprenaden omfattar delar av beställarens arbetsuppgifter behöver även förvaltningens administrativa status kunna fastställas på ett mätbart sätt.
Att tänka på vad gäller visning av objekt:
- Vid visning av objekt behöver den absoluta anbudssekretessen iakttas. Leverantörerna behöver bokas in separat så man inte kan få kännedom om övriga potentiella anbudsgivare.
- Vid visning ska frågor och svar hanteras skriftligt. Detta för att upprätthålla den upphandlingsrättsliga principen om transparens och alla anbud ska baseras på samma information.
- Det är lämpligt att meddela när och under hur lång tid visningen kommer att genomföras.
Grund för utvärdering
I de administrativa föreskrifterna anges vilken utvärderingsmodell och de tilldelningskriterier som tillämpas för att få fram det bästa anbudet.
Tilldelningskriterier omfattar exempelvis:
- finansieringslösningar
- köpt tjänst och möjliga mervärden kopplade till dessa
- fastighetssystem, olika digitala system för teknisk och ekonomisk förvaltning
- energioptimering
- genomförandebeskrivningar
- erfarenhet och nyckelpersoner.
Pröva och utvärdera anbud
När anbudstiden har gått ut är det dags att utvärdera de anbud som kommit in. Anbuden granskas mot de krav som ställts i förfrågningsunderlaget. Därefter sker en utvärdering av vilket anbud som bäst svarar mot tilldelningskriterierna.
Utforma och genomföra upphandlingen
Det är inte ovanligt att anbud, anbudsansökningar och andra handlingar från leverantörer är ofullständiga eller innehåller olika typer av felaktigheter. Beställaren får då tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som leverantören lämnat in. Beställaren får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling.
Tänk dock på att möjligheten att förtydliga och komplettera, som huvudregel, inte gäller om den nya uppgiften behövs för att anbudet ska uppfylla ett obligatoriskt krav.
Vid upphandlingar under tröskelvärdena får dialogen i en upphandling omfatta rättelser av fel samt förtydliganden och kompletteringar av anbudet eller andra handlingar som leverantören har lämnat in. Om myndigheten tillåter en leverantör att rätta, förtydliga eller komplettera ska övriga leverantörer ges motsvarande möjlighet.
Meddela beslut
Efter att anbuden är utvärderade är det dags att besluta vilken eller vilka anbudsgivare som ska tilldelas avtalet.
Tilldelningsbeslut
Tilldelningsbeslutet ska meddelas skriftligen till anbudssökandena och anbudsgivarna snarast möjligt. Det gäller även vid beslut om att göra om eller att avbryta upphandlingen.
När samtliga anbudsgivare har underrättats om beslut om tilldelning hävs den absoluta sekretessen.
Avbryta en upphandling
Ibland kan det finnas behov av att avbryta en upphandling. Det är tillåtet om beställaren har sakliga skäl och följer de upphandlingsrättsliga principerna.
Sakliga skäl för att avbryta en upphandling kan till exempel vara
- bristande konkurrens
- oförutsedda händelser
- felaktigt utformad utvärderingsmodell
- ett alltför högt pris.
Det är upp till beställaren att styrka att det faktiskt föreligger sakliga skäl för att avbryta upphandlingen.
Överprövning och andra rättsliga medel
Om potentiella leverantörer anser att beställaren har agerat felaktigt i samband med upphandlingen har de i vissa fall möjlighet att ansöka om överprövning och skadestånd i domstol. Utöver detta finns situationer där tillsynsmyndigheten Konkurrensverket måste eller kan besluta om att beställaren ska betala en så kallad upphandlingsskadeavgift.
Genom öppen och tydlig kommunikation kan beställaren förebygga missförstånd som exempelvis kan leda till onödiga överprövningar.
Avsluta upphandlingen
Nu är det dags att avsluta upphandlingen, men innan avtal kan tecknas behöver avtalsspärren löpa ut.
Avtalsspärr och ingå avtal
Efter att tilldelningsbeslutet skickats ut gäller en avtalsspärr på minst 10 dagar om tilldelningsbeslutet skickats elektroniskt. Under den tiden får ni inte ingå avtal. Först när avtalsspärren har gått ut kan ni teckna avtal med leverantören.
Avtalsspärren gäller inte vid direktupphandling. Vad gäller avrop från vissa typer av ramavtal kan ni bestämma om ni vill tillämpa en avtalsspärr eller inte.
Arkivera och bevara handlingar
Under upphandlingen tillkommer ett antal dokument och handlingar. När hela upphandlingen är genomförd och avslutad är ni skyldiga att dokumentera och arkivera vissa av handlingarna. Olika regler gäller beroende på om
- upphandlingen är över eller under tröskelvärdet
- ni omfattas av arkivlagen eller inte.
Exempel på handlingar som ska arkiveras är anbudsansökningar och anbud, anbudsförteckningar, individuell rapport och liknande handlingar.
Efterannonsera
Upphandlingar både över och under tröskelvärdena ska efterannonseras. Huvudsyftet med efterannonsering av upphandlingar är att skapa insyn och transparens.
Genom efterannonsering samlas information om genomförda upphandlingar. Det ger också ett bättre underlag för statistik och vidareutveckling av de offentliga affärerna.
Realisera
Etableringsfasen börjar
Efter att avtalsspärren gått ut kan kontrakt tecknas med leverantören. En kontraktsgenomgång bör hållas med leverantören innan etableringsfasen börjar. På mötet går man igenom kontraktshandlingarna för att undvika oklarheter.
Tiden för etablering är olika beroende på omfattning. Under etableringen genomför beställare och leverantör en statuskontroll, informerar slutanvändare och lär känna de objekt som ska förvaltas. En nära dialog ska etableras och uppföljningar planeras in.
Avtalsuppföljningen är central under hela entreprenadtiden. Här säkerställs att leveransen är avtalsenlig. Beställaren kan göra regelbundna kontroller med leverantören samt ha kontakt med slutanvändare.
I förfrågningsunderlaget specificeras hur uppföljningen ska ske. Kontrollera att kraven är mätbara och kan följas upp. Uppföljning av tjänster skiljer sig från uppföljning av en vara eller entreprenad.
Avtalsuppföljningen kan exempelvis utgå från:
- Mötesstruktur för drift- och kontraktuppföljningsmöten. Beställaren ska i förfrågningsunderlaget ha bestämt vilka möten som leverantören ska medverka i, hur ofta de ska hållas och vilka rapporter som ska redovisas.
- Klimatkrav. Uppföljning och kontroll av krav på exempelvis energiprestanda, fuktsäkerhet och inomhusklimat samt att planer och rutiner följs.
- Nyckeltal som är tydliga och mätbara. Talen ska kunna jämföras oberoende av leverantör och genomförandeform och ska kunna användas för prognostisering.
- Felanmälningar och rapporter om hur fel åtgärdas. Genom rutiner för felanmälan kan beställaren få en uppfattning om hur väl byggnaderna fungerar och hur leverantören åtgärdar fel.
- Revisioner. Ger beställaren information om att rätt kvalitet uppnås och bidrar till att skapa underlag för beslut om åtgärder som kan förbättra entreprenaden.
Ta tillvara erfarenheter vid avtalets slut
När leverantören ska avsluta sitt arbete får ingen viktig information gå förlorad. Vid avslut av en entreprenad ska beställaren ta tillvara de erfarenheter och nyckeltal som entreprenaden gett under avtalsperioden så att de kan användas i den fortsatta driften.