Lämna anbud i byggprojekt
Här har vi samlat information för dig som leverantör och entreprenör inom bygg och anläggning. Informationen hjälper dig att hitta aktuella upphandlingar, analysera och förbereda samt lämna anbud.
Innehåll på denna sida
Denna sida berör standarder eller standardavtal
Innehållet på denna sida har inte uppdaterats efter Konkurrensverkets ställningstagande 2024:1 om kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokument, som berör användningen av standarder och standardavtal i offentlig upphandling. Kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten
Att göra affärer med offentlig sektor
Som anbudslämnare bör du ta reda på hur den offentliga affärer går till och vad som skiljer dem från de privata. En av de viktigaste skillnaderna är att den offentliga upphandlingen innehåller krav som behöver uppfyllas för att ett anbud ska prövas samt att det finns mycket små möjligheter till rättelser, förtydligande och kompletteringar i efterhand.
Utmärkande för upphandlingar av ett byggprojekt är att det ställs kunskapskrav hos anbudslämnarna vad gäller AMA-strukturen och de standardavtal som används inom byggbranschen (ABK 09, AB 04 och ABT 06). Upphandlingsdokumenten är framtagna utifrån dessa avtal och det är viktigt att du som anbudslämnare förstår hur de används.
Skillnad mellan privat och offentlig upphandling
Det är viktigt att känna till de skillnader som finns mellan privat och offentlig upphandling. Nedan finns exempel på situationer som kan uppkomma vid offentlig upphandling av byggentreprenader. Upphandlingsmyndigheten har tagit fram stödet “Under ett byggnadsverks liv”. Stödet kopplar inköpsprocessen med byggprocessen och beskriver de olika typer av upphandlingar som kan aktualiseras under ett byggprojekt. I stödet kan ni till exempel läsa om vad som gäller för:
För projekterande konsulter
Om en konsult tar fram tekniska specifikationer för den upphandlande organisationen får de inte innehålla hänvisningar till varumärke eller fabrikat om det leder till att ett visst företag gynnas eller missgynnas.
En konsult som deltagit i förstudie och sedan vill lämna anbud i upphandling av projektering behöver säkerställa att beställaren inte utestänger möjligheten att lämna anbud även senare i upphandlingen.
Läs mer i upphandlingsstödet för bygg: Projektera
För byggentreprenörer
Under anbudstiden råder absolut anbudssekretess vid syn och visning av arbetsområdet. Det innebär att den upphandlande organisationen får boka in separata visningar med potentiella anbudsgivare och inte får lämna ut uppgifter om vilka leverantörer som lämnat anbud eller anbudssökningar och dess innehåll innan upphandlingen är avslutad.
Läs mer i upphandlingsstödet för bygg: Bygga
Offentliga upphandlingar upplevs ibland som svåra och komplicerade. För dig som vill göra affärer med offentlig sektor är det därför viktigt att veta hur du:
- hittar och bevakar upphandlingar
- identifierar krav i upphandlingen
- planerar inför att lämna anbud
- deltar i anbudsprocessen.
Hitta och bevaka upphandlingar
Upphandlingar som inte är direktupphandlingar ska som utgångspunkt annonseras. De upphandlande organisationerna använder sig av annonsdatabaser för att annonsera sina upphandlingar. Om man som leverantör är intresserad av att delta i en offentlig upphandling, kan man kostnadsfritt skaffa sig ett användarkonto i någon av de registrerade databaserna.
Analysera och förbereda anbud
Att lämna anbud kräver noggranna förberedelser. Vid prövningen av ett inlämnat anbud har den upphandlande organisationen mycket begränsade möjligheter till rättelser, förtydliganden och kompletteringar av ett anbud. Därför bör du förbereda dig väl.
Som leverantör behöver du se över förutsättningarna i din organisation eller ditt företag. Tänk på:
- Vilka tjänster som efterfrågas och om rätt resurser finns för att delta i upphandlingen
- Plan för bemanning
- Tid och kapacitet att genomföra uppdraget
- Viktiga datum för att planera upphandlingen och för att hinna ställa frågor och få svar
- Finns speciella branschförutsättningar, regler, utmaningar eller möjligheter?
Det är viktigt att börja med att läsa igenom upphandlingsdokumentet noga för att identifiera vad den upphandlande organisationen frågar efter.
Om något är oklart finns det möjlighet för dig att ställa frågor till den upphandlande organisationen för att få en klar bild av vad som gäller.
Att skriva ett anbud ställer krav på planering och noggrannhet. Besvara frågorna i anbudet enligt den struktur som den upphandlande organisationen ställt i de administrativa föreskrifterna. Det kan finnas krav som ska styrkas med bevis vid olika tidpunkter, exempelvis vid anbudslämnande, vid avtalsteckning eller under entreprenadtiden.
Förbered de dokument inför anbudsinlämning som kan bli aktuella. Säkerställ att det tydligt framgår att ditt anbud uppfyller ställda obligatoriska krav på dig som leverantör och krav på själva entreprenaden, tjänsten eller varan i kravspecifikationen i enlighet med vad som efterfrågas. Det är ytterst olyckligt om man som anbudsgivare missar ett ska-krav. Enligt huvudregeln kan anbud som inte uppfyller ska-krav inte tas upp för prövning och ska förkastas.
Lämna anbud
Kontrollera det här innan anbudet lämnas in:
- Var noggrann och följ de administrativa föreskrifterna.
- Svara på det som efterfrågas, varken mer eller mindre.
- Se till att det tydligt framgår i anbudet att alla krav i upphandlingsdokumenten uppfylls.
- Kontrollera att du har bifogat samtliga efterfrågade dokument och att de är aktuella.
- Säkerställ att kontaktinformationen till eventuella referenser är uppdaterad.
- Meddela de referenser som kommer anges i anbudet.
- Lämna in anbudet i tid. För sent inlämnade anbud får inte prövas av den upphandlande organisationen.
Mer information och lärande exempel
Anbudsskolan del 1 och del 2 (film)
Att göra affärer med den offentlig sektor
Upphandlingar under ett byggnadsverks liv
Sysselsättningskrav vid upphandling
Ta tillvara kvalitetsaspekter och gestaltad livsmiljö
Så upphandlades Liljevalchs konsthall i Stockholm
Upphandling av allmänna anläggningar och samhällsfastigheter vid exploatering