Vilka kontroller ska göras vid avrop på statligt ramavtal (Avropa.se)?
Publicerad 19 maj 2017
Hej
Vid avrop på statligt ramavtal via www.avropa.se förstår jag som att vi inte ska/behöver (som upphandlande myndighet) i avropsförfrågan ange att vi avser göra bland annat registerings- och skattekontroll, kontrollera ekonomisk och finansiell ställning, för det gör vi väl i normalfallet inte? Det är ju endast de anbudsgivare som står angivna på ramavtalet som kan svara vid vår konkurrensutsättning, och de är som jag förstår redan "godkända" ur det perspektivet? Vi har tidigare inte gjort det, men jag noterar att det finns olika åsikter här. Tacksam om jag kan få snabbt besked
Vid avrop på statligt ramavtal via www.avropa.se förstår jag som att vi inte ska/behöver (som upphandlande myndighet) i avropsförfrågan ange att vi avser göra bland annat registerings- och skattekontroll, kontrollera ekonomisk och finansiell ställning, för det gör vi väl i normalfallet inte? Det är ju endast de anbudsgivare som står angivna på ramavtalet som kan svara vid vår konkurrensutsättning, och de är som jag förstår redan "godkända" ur det perspektivet? Vi har tidigare inte gjort det, men jag noterar att det finns olika åsikter här. Tacksam om jag kan få snabbt besked
Heléne
Publicerad 19 maj 2017
![](https://kundo.se/site_media/avatar/9dARKrSJBZ9S.png?width=30)
Hej Heléne,
När det gäller frågor specifikt angående de statliga ramavtalen som upphandlas av Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet hänvisar vi i första hand till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet. Det brukar beskrivas i deras avropsinstruktioner för respektive avtal hur den upphandlande myndigheten generellt sett ska gå till väga när avrop från avtalet ska göras.
Som reglerna är formulerade lagen om offentlig upphandling (LOU) ska den upphandlande organisationen vid en förnyad konkurrensutsättning begära in sådana kompletterande dokument som visar aktuella förhållanden hos leverantören. Kontrollen gäller endast den leverantör som den upphandlande organisationen har för avsikt att tilldela kontraktet.
Källhänvisningar
15 kap. 4 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – den upphandlande organisationen ska vid en förnyad konkurrensutsättning begära in sådana kompletterande dokument som visar aktuella förhållanden hos leverantören.
Med vänlig hälsning
När det gäller frågor specifikt angående de statliga ramavtalen som upphandlas av Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet hänvisar vi i första hand till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet. Det brukar beskrivas i deras avropsinstruktioner för respektive avtal hur den upphandlande myndigheten generellt sett ska gå till väga när avrop från avtalet ska göras.
Som reglerna är formulerade lagen om offentlig upphandling (LOU) ska den upphandlande organisationen vid en förnyad konkurrensutsättning begära in sådana kompletterande dokument som visar aktuella förhållanden hos leverantören. Kontrollen gäller endast den leverantör som den upphandlande organisationen har för avsikt att tilldela kontraktet.
Källhänvisningar
15 kap. 4 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – den upphandlande organisationen ska vid en förnyad konkurrensutsättning begära in sådana kompletterande dokument som visar aktuella förhållanden hos leverantören.
Med vänlig hälsning
Mattias
19 maj 2017 (Uppdaterat 20 januari 2025)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.