Hur gör man för att iaktta likabehandlingsprincipen vid dialog med enskild leverantör?
Publicerad 22 september 2017
Hej
Hur mycket information får upphandlande enhet gå ut med för att få in en bra budgetoffert i ett tidigt utredningsskede och samtidigt uppfylla likabehandlingsprincipen?
Exempel:
För att utreda om en affärsidé kommer att vara lönsam eller ej behöver vi ,i ett tidigt skede, få fram priser på vissa komponenter. Vi kan inte lägga för mycket tid på denna utredning initialt och fråga alla leverantörer eller starta en urvalsupphandling står därför inte i proportion till den tid som vi kan investera i utredningen. Är det tillåtet att kontakta en leverantör och tillhandahålla: tekniska förutsättningar och information om plats etc. för att få fram ett någorlunda noggrant pris?
Hur mycket information får upphandlande enhet gå ut med för att få in en bra budgetoffert i ett tidigt utredningsskede och samtidigt uppfylla likabehandlingsprincipen?
Exempel:
För att utreda om en affärsidé kommer att vara lönsam eller ej behöver vi ,i ett tidigt skede, få fram priser på vissa komponenter. Vi kan inte lägga för mycket tid på denna utredning initialt och fråga alla leverantörer eller starta en urvalsupphandling står därför inte i proportion till den tid som vi kan investera i utredningen. Är det tillåtet att kontakta en leverantör och tillhandahålla: tekniska förutsättningar och information om plats etc. för att få fram ett någorlunda noggrant pris?
Henrik Hägglund
Publicerad 22 september 2017
Hej Henrik,
En upphandlande organisation får genomföra preliminära marknadsundersökningar i syfte att förbereda upphandlingen till exempel får den rådfråga eller godta råd från marknadsaktörer. Att föra dialog med potentiella leverantörer är en del av marknadsanalysen. Det är dock inte möjligt att ange någon specifik gräns för hur mycket information som den upphandlande organisationen får gå ut med i denna dialog, eftersom det beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Det viktiga är att inte dela med sig till leverantören hur upphandlingen ska läggas upp, vilka krav som kommer att ställas och liknande information som kan gynna leverantören på ett otillbörligt sätt.
Den grundläggande upphandlingsprincipen om likabehandling innebär att ingen leverantör får gynnas i förhållande till andra. Även om det framstår som mer fördelaktigt för den upphandlande organisationen att föra dialog med ett flertal leverantörer inför en upphandling så finns det inget förbud mot att endast föra dialog med endast en leverantör. Ett sådant upplägg får dock inte leda till att leverantören får en otillbörlig fördel vid utformningen av upphandlingsdokumentet. En leverantör som ges ett stort inflytande över upphandlingsdokumentet kan påverka utformningen på ett sätt som gynnar leverantören snarare än att på ett neutralt sätt tillgodose den upphandlande organisationens behov. Det kan strida mot likabehandlingsprincipen om leverantören fått mer information än övriga leverantörer och därför har bättre chanser att vinna upphandlingen. En otillåten särbehandling kan få till följd att en upphandling behöver göras om. I slutändan är det upp till den upphandlande organisationen att säkerställa att upphandlingen genomförs på ett korrekt sätt.
Om en anbudssökande eller anbudsgivare har deltagit i förberedelserna av en upphandling, ska de andra anbudssökandena eller anbudsgivarna informeras om vilka upplysningar av relevans för upphandlingen som har lämnats i det sammanhanget. Läs mer om det i inlägget Måste man informera om vilka leverantörer man träffat under förberedelsefasen? i vår Frågeportal.
Läs mer
För mer vägledning om tidig dialog med leverantörerna kan utföras se vår webbplats. Utöver den mer generella informationen har vi även tagit fram stödmaterialet 6 myter om dialog i offentlig upphandling på vår webbplats. Se även inlägget Hur för man tidig dialog med leverantörerna utan att ge någon fördelar? i vår Frågeportal.
Källhänvisningar
En upphandlande organisation får genomföra preliminära marknadsundersökningar i syfte att förbereda upphandlingen till exempel får den rådfråga eller godta råd från marknadsaktörer. Att föra dialog med potentiella leverantörer är en del av marknadsanalysen. Det är dock inte möjligt att ange någon specifik gräns för hur mycket information som den upphandlande organisationen får gå ut med i denna dialog, eftersom det beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Det viktiga är att inte dela med sig till leverantören hur upphandlingen ska läggas upp, vilka krav som kommer att ställas och liknande information som kan gynna leverantören på ett otillbörligt sätt.
Den grundläggande upphandlingsprincipen om likabehandling innebär att ingen leverantör får gynnas i förhållande till andra. Även om det framstår som mer fördelaktigt för den upphandlande organisationen att föra dialog med ett flertal leverantörer inför en upphandling så finns det inget förbud mot att endast föra dialog med endast en leverantör. Ett sådant upplägg får dock inte leda till att leverantören får en otillbörlig fördel vid utformningen av upphandlingsdokumentet. En leverantör som ges ett stort inflytande över upphandlingsdokumentet kan påverka utformningen på ett sätt som gynnar leverantören snarare än att på ett neutralt sätt tillgodose den upphandlande organisationens behov. Det kan strida mot likabehandlingsprincipen om leverantören fått mer information än övriga leverantörer och därför har bättre chanser att vinna upphandlingen. En otillåten särbehandling kan få till följd att en upphandling behöver göras om. I slutändan är det upp till den upphandlande organisationen att säkerställa att upphandlingen genomförs på ett korrekt sätt.
Om en anbudssökande eller anbudsgivare har deltagit i förberedelserna av en upphandling, ska de andra anbudssökandena eller anbudsgivarna informeras om vilka upplysningar av relevans för upphandlingen som har lämnats i det sammanhanget. Läs mer om det i inlägget Måste man informera om vilka leverantörer man träffat under förberedelsefasen? i vår Frågeportal.
Läs mer
För mer vägledning om tidig dialog med leverantörerna kan utföras se vår webbplats. Utöver den mer generella informationen har vi även tagit fram stödmaterialet 6 myter om dialog i offentlig upphandling på vår webbplats. Se även inlägget Hur för man tidig dialog med leverantörerna utan att ge någon fördelar? i vår Frågeportal.
Källhänvisningar
- artikel 40 i LOU-direktivet (2014/24/EU) – direkt stöd för att det går bra att genomföra preliminära marknadsundersökningar.
Johan
22 september 2017 (Uppdaterat 28 augusti 2023)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.