Exempel på upphandlingar - livscykelkostnader och miljökrav vid kollektivtrafik?
Publicerad 02 oktober 2017
Hej,
Jag undrar om ni kan ge några exempel på offentliga upphandlingar där man har tillämpat 16 kap. 4 § LOU?
Jag undrar även om ni kan ge några exempel på offentliga upphandlingar där man har tillämpat Lag (2011-846) om miljökrav vid kollektivtrafik?
Jag har svårt att hitta praktiska exempel där de tillämpats.
Jag undrar om ni kan ge några exempel på offentliga upphandlingar där man har tillämpat 16 kap. 4 § LOU?
Jag undrar även om ni kan ge några exempel på offentliga upphandlingar där man har tillämpat Lag (2011-846) om miljökrav vid kollektivtrafik?
Jag har svårt att hitta praktiska exempel där de tillämpats.
Martin
Publicerad 02 oktober 2017
Hej Martin!
I dagsläget finns ingen exempelbank för de olika områdena. Vårt förslag är att man använder sig av LCC (livscykelkostnadskalkyler, se 16 kap. 4 § LOU) för att välja det alternativ som har lägsta totala kostnaden med hänsyn till inköpspris och kvalité. I dagsläge har vi 7 stycken kalkyler.
Mig veterligen använder Trafikverket sig av LCC vid upphandling av till exempel vägbelysning. Även Adda använder sig av LCC i ramavtalsupphandlingar för fordon, ljuskällor m.m. för att ta hänsyn till miljön vid utvärderingen av anbud. Jag rekommenderar dig att höra av dig till respektive upphandlingsavdelning för mer information om hur de har gått tillväga.
För att uppfylla kravet i lagen (2011:846) om miljökrav vid kollektivtrafik måste den upphandlande myndigheten/enheten ställa miljökrav vid upphandling av fordon (lätta och tunga) och vissa kollektivtrafiktjänster. Upphandlaren kan uppfylla lagkravet genom två olika metoder:
Vi rekommenderar att man ställer miljökrav för energi/koldioxidkrav för fordon och Euroklass som tekniska specifikationer. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider, partiklar och icke-metankolväten. Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem - exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter samt övergödning. Läs gärna mer om våra hållbarhetskriterier för personbil på vår webbplats.
Med vänliga hälsningar
I dagsläget finns ingen exempelbank för de olika områdena. Vårt förslag är att man använder sig av LCC (livscykelkostnadskalkyler, se 16 kap. 4 § LOU) för att välja det alternativ som har lägsta totala kostnaden med hänsyn till inköpspris och kvalité. I dagsläge har vi 7 stycken kalkyler.
Mig veterligen använder Trafikverket sig av LCC vid upphandling av till exempel vägbelysning. Även Adda använder sig av LCC i ramavtalsupphandlingar för fordon, ljuskällor m.m. för att ta hänsyn till miljön vid utvärderingen av anbud. Jag rekommenderar dig att höra av dig till respektive upphandlingsavdelning för mer information om hur de har gått tillväga.
För att uppfylla kravet i lagen (2011:846) om miljökrav vid kollektivtrafik måste den upphandlande myndigheten/enheten ställa miljökrav vid upphandling av fordon (lätta och tunga) och vissa kollektivtrafiktjänster. Upphandlaren kan uppfylla lagkravet genom två olika metoder:
- Ange miljökraven för fordonet som teknisk specifikation.
- Ange miljökraven för fordonet som ett tilldelningskriterium enligt definierad metod för kostnadsberäkning i förordning 2011:847.
Vi rekommenderar att man ställer miljökrav för energi/koldioxidkrav för fordon och Euroklass som tekniska specifikationer. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider, partiklar och icke-metankolväten. Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem - exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter samt övergödning. Läs gärna mer om våra hållbarhetskriterier för personbil på vår webbplats.
Med vänliga hälsningar
Erika
Jurist
05 oktober 2017 (Uppdaterat 05 augusti 2021)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.