Kan man dra tillbaka ett avbrytandebeslut och göra om utvärderingen?
Publicerad 15 maj 2018
Hej,
Ser ni några hinder i att dra tillbaka ett meddelat avbrytandebeslut för att göra en omutvärdering?
Ser ni några hinder i att dra tillbaka ett meddelat avbrytandebeslut för att göra en omutvärdering?
Mats
Publicerad 15 maj 2018
Hej Mats,
Inledningsvis saknas reglering om avbrytandebeslut är bindande eller inte för den upphandlande organisationen. Mig veterligen har frågan om avbrytandebeslut kan återkallas inte heller prövats av domstol, varför rättsläget får betraktas som oklart.
Viss vägledning kan eventuellt hämtas från vad som gäller vid återtagande eller omprövning av tilldelningsbeslut. En upphandlande organisation kan återta eller ompröva ett tilldelningsbeslut om det finns sakliga skäl, till exempel till följd av att fel har upptäckts i utvärderingen eller ett domstolsbeslut. Upptäcker en upphandlande organisation att ett tilldelningsbeslut är felaktigt behöver inte organisationen invänta att en domstol beslutar om detta.
Efter det att ett beslut att avbryta en upphandling har skickats till samtliga anbudsgivare (och anbudssökanden om sådana finns) kan en leverantör ansöka om överprövning innan tio dagar har gått från det att organisationen har skickat underrättelsen. Detta innebär att en domstol kan besluta om att en upphandlande organisation ska återta ett beslut att avbryta en upphandling. Det bör inte vara alltför långsökt att i denna situation göra en liknelse till vad som gäller för tilldelningsbeslut. Det vill säga att om en upphandlande organisation upptäcker att ett tilldelningsbeslut är felaktigt bör inte organisationen behöva invänta att en domstol beslutar om detta. Ett exempel på fel skulle kunna vara att det visar sig att den upphandlande organisationen grundat avbrytandebeslutet på felaktiga grunder.
Anbudens giltighetstid och avslutandet av en upphandling
En eventuell skillnad som kan hindra att det går att göra samma sak vid återtagande av avbrytandebeslut som vid återtagande av tilldelningsbeslut är anbudets giltighetstid. Det är oklart om leverantören är bunden av sitt anbud efter att den mottagit avbrytandebeslutet (jfr 10 kap. 10 § andra stycket lagen om offentlig upphandling [LOU]). Med tanke på att avbrytandebeslutet kan bli föremål för överprövning i tio dagar efter det skickats kan det tänkas att leverantörens bundenhet i vart fall gäller tills avbrytandebeslutet inte längre kan överprövas.
Om ett avbrytandebeslut skickats och detta inte blir föremål för överprövning borde upphandlingen vara avslutad efter det att tiodagarsfristen löpt ut. Jag har i det här fallet svårt att se att det skulle gå att fullfölja den avslutade upphandlingen genom att i det skedet återta avbrytandebeslutet, oaktat leverantörens bundenhet till sitt anbud.
Med vänlig hälsning,
Inledningsvis saknas reglering om avbrytandebeslut är bindande eller inte för den upphandlande organisationen. Mig veterligen har frågan om avbrytandebeslut kan återkallas inte heller prövats av domstol, varför rättsläget får betraktas som oklart.
Viss vägledning kan eventuellt hämtas från vad som gäller vid återtagande eller omprövning av tilldelningsbeslut. En upphandlande organisation kan återta eller ompröva ett tilldelningsbeslut om det finns sakliga skäl, till exempel till följd av att fel har upptäckts i utvärderingen eller ett domstolsbeslut. Upptäcker en upphandlande organisation att ett tilldelningsbeslut är felaktigt behöver inte organisationen invänta att en domstol beslutar om detta.
Efter det att ett beslut att avbryta en upphandling har skickats till samtliga anbudsgivare (och anbudssökanden om sådana finns) kan en leverantör ansöka om överprövning innan tio dagar har gått från det att organisationen har skickat underrättelsen. Detta innebär att en domstol kan besluta om att en upphandlande organisation ska återta ett beslut att avbryta en upphandling. Det bör inte vara alltför långsökt att i denna situation göra en liknelse till vad som gäller för tilldelningsbeslut. Det vill säga att om en upphandlande organisation upptäcker att ett tilldelningsbeslut är felaktigt bör inte organisationen behöva invänta att en domstol beslutar om detta. Ett exempel på fel skulle kunna vara att det visar sig att den upphandlande organisationen grundat avbrytandebeslutet på felaktiga grunder.
Anbudens giltighetstid och avslutandet av en upphandling
En eventuell skillnad som kan hindra att det går att göra samma sak vid återtagande av avbrytandebeslut som vid återtagande av tilldelningsbeslut är anbudets giltighetstid. Det är oklart om leverantören är bunden av sitt anbud efter att den mottagit avbrytandebeslutet (jfr 10 kap. 10 § andra stycket lagen om offentlig upphandling [LOU]). Med tanke på att avbrytandebeslutet kan bli föremål för överprövning i tio dagar efter det skickats kan det tänkas att leverantörens bundenhet i vart fall gäller tills avbrytandebeslutet inte längre kan överprövas.
Om ett avbrytandebeslut skickats och detta inte blir föremål för överprövning borde upphandlingen vara avslutad efter det att tiodagarsfristen löpt ut. Jag har i det här fallet svårt att se att det skulle gå att fullfölja den avslutade upphandlingen genom att i det skedet återta avbrytandebeslutet, oaktat leverantörens bundenhet till sitt anbud.
Med vänlig hälsning,
Erika
Jurist
21 maj 2018 (Uppdaterat 05 augusti 2024)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.