Går det att använda golvpriser i utvärderingen?
Publicerad 14 augusti 2018
Hej!
Med anledning av HFD mål nr 5924-17 som ju klargör att golvpris inte får användas för att utesluta ett anbud undrar jag om det istället är tillåtet att använda golvpris i utvärderingen.
Det vill säga istället för att ange "Anbud understigande 350 kr/tim kommer att uteslutas" ange t.ex. att "Anbud understigande 350 kr/tim kommer vid utvärdering att få utvärderingspriset 350 kr/tim, anbud däröver kommer att utvärderas till sitt anbudspris.".
Detta styr ju ändå anbudsgivarna till att inte lämna anbud understigande "golvpris". Är detta förenligt med att man ska tilldela anbud baserat på bästa förhållandet mellan (1) pris och kvalitet, (2) kostnad, eller (3) pris. Är ett lägre pris per definition alltid "bättre"? Påverkar tilldelningsgrunden om golvpris i utvärderingen kan användas? Kanske är (3) mera begränsat i en sådan modell än (1)?
Med anledning av HFD mål nr 5924-17 som ju klargör att golvpris inte får användas för att utesluta ett anbud undrar jag om det istället är tillåtet att använda golvpris i utvärderingen.
Det vill säga istället för att ange "Anbud understigande 350 kr/tim kommer att uteslutas" ange t.ex. att "Anbud understigande 350 kr/tim kommer vid utvärdering att få utvärderingspriset 350 kr/tim, anbud däröver kommer att utvärderas till sitt anbudspris.".
Detta styr ju ändå anbudsgivarna till att inte lämna anbud understigande "golvpris". Är detta förenligt med att man ska tilldela anbud baserat på bästa förhållandet mellan (1) pris och kvalitet, (2) kostnad, eller (3) pris. Är ett lägre pris per definition alltid "bättre"? Påverkar tilldelningsgrunden om golvpris i utvärderingen kan användas? Kanske är (3) mera begränsat i en sådan modell än (1)?
Anders
Publicerad 14 augusti 2018
Hej Anders,
Högsta förvaltningsdomstolens dom i mål nr 5924–17 (HFD 2018 ref. 50) innebär att det i princip inte är förenligt med likabehandlingsprincipen och bestämmelserna om onormalt låga anbud att använda golvpris i kombination med krav om att pris under den nivån automatiskt kommer att förkastas. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade sig egentligen inte om golvpriser i sig, utan konstaterade enbart att golvpriser inte kan användas i kombination med en automatisk uteslutningsmekanism.
HFD har dock senare konstaterat att även valet av utvärderingsmodell ska säkerställa effektiv konkurrens. Det är därför inte förenligt med upphandlingsregelverket att tillämpa en utvärderingsmodell som innebär att priset i ett anbud inte får någon inverkan vid utvärderingen till den del det understiger en viss prisnivå. En sådan utvärderingsmodell leder till att leverantörerna hindras från att konkurrera med sina priser och till att den upphandlande organisationen hindras från att bedöma inkomna anbud i verklig konkurrens med varandra. Även om modellen inte kommer i direkt konflikt med bestämmelserna om onormalt låga anbud så kommer prisgränsen i realiteten att få den effekten att leverantörerna avhålls från att offerera priser under den angivna lägstanivån. Modellen kan därmed i praktiken komma att leda till att regleringen om onormalt låga anbud sätts ur spel.
Upphandlingsmyndigheten kan inte bedöma enskilda skrivningar i exempelvis upphandlingsdokument eftersom det är domstolarnas uppgift. För råd och stöd i ett enskilt fall får vi hänvisa till en jurist internt i organisationen eller på den privata marknaden. I slutändan är det enbart en domstol som kan besvara frågan om utvärderingsmodellen i ett enskilt fall är förenlig med lagstiftningen eller inte.
Det kan nämnas att om utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet används i en upphandling är det möjligt att låta kostnadselementet ha formen av ett fast pris eller en fast kostnad och låta leverantörerna endast konkurrera med kvalitetskriterier. Att använda golvpris i utvärderingen går givetvis inte att likställa med att ha ett sådant fast pris, men det innebär likväl en begränsning för anbudsgivarna som vill konkurrera med pris. Anbudsgivarna kan dock fortfarande konkurrera med andra medel som tillmäts vikt i form av kvalitetskriterier, vilket innebär att det är möjligt konkurrensen ändå kan tillvaratas.
Läs mer
I Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 4427-4433-19 bedömdes en utvärderingsmodell som inte gav mervärde för pris under ett visst prisintervall utgöra ett otillåtet hinder för anbudsgivarens möjlighet att konkurrera med priset. Om det inte finns sakligt godtagbara skäl strider ett sådant hinder enligt domstolen mot likabehandlingsprincipen. Målet överklagades till Högsta förvaltningsdomstolen, som nekade prövningstillstånd.
Källhänvisningar
Högsta förvaltningsdomstolens dom i mål nr 5924–17 (HFD 2018 ref. 50) innebär att det i princip inte är förenligt med likabehandlingsprincipen och bestämmelserna om onormalt låga anbud att använda golvpris i kombination med krav om att pris under den nivån automatiskt kommer att förkastas. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade sig egentligen inte om golvpriser i sig, utan konstaterade enbart att golvpriser inte kan användas i kombination med en automatisk uteslutningsmekanism.
HFD har dock senare konstaterat att även valet av utvärderingsmodell ska säkerställa effektiv konkurrens. Det är därför inte förenligt med upphandlingsregelverket att tillämpa en utvärderingsmodell som innebär att priset i ett anbud inte får någon inverkan vid utvärderingen till den del det understiger en viss prisnivå. En sådan utvärderingsmodell leder till att leverantörerna hindras från att konkurrera med sina priser och till att den upphandlande organisationen hindras från att bedöma inkomna anbud i verklig konkurrens med varandra. Även om modellen inte kommer i direkt konflikt med bestämmelserna om onormalt låga anbud så kommer prisgränsen i realiteten att få den effekten att leverantörerna avhålls från att offerera priser under den angivna lägstanivån. Modellen kan därmed i praktiken komma att leda till att regleringen om onormalt låga anbud sätts ur spel.
Upphandlingsmyndigheten kan inte bedöma enskilda skrivningar i exempelvis upphandlingsdokument eftersom det är domstolarnas uppgift. För råd och stöd i ett enskilt fall får vi hänvisa till en jurist internt i organisationen eller på den privata marknaden. I slutändan är det enbart en domstol som kan besvara frågan om utvärderingsmodellen i ett enskilt fall är förenlig med lagstiftningen eller inte.
Det kan nämnas att om utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet används i en upphandling är det möjligt att låta kostnadselementet ha formen av ett fast pris eller en fast kostnad och låta leverantörerna endast konkurrera med kvalitetskriterier. Att använda golvpris i utvärderingen går givetvis inte att likställa med att ha ett sådant fast pris, men det innebär likväl en begränsning för anbudsgivarna som vill konkurrera med pris. Anbudsgivarna kan dock fortfarande konkurrera med andra medel som tillmäts vikt i form av kvalitetskriterier, vilket innebär att det är möjligt konkurrensen ändå kan tillvaratas.
Läs mer
I Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 4427-4433-19 bedömdes en utvärderingsmodell som inte gav mervärde för pris under ett visst prisintervall utgöra ett otillåtet hinder för anbudsgivarens möjlighet att konkurrera med priset. Om det inte finns sakligt godtagbara skäl strider ett sådant hinder enligt domstolen mot likabehandlingsprincipen. Målet överklagades till Högsta förvaltningsdomstolen, som nekade prövningstillstånd.
Källhänvisningar
- HFD 2022 ref. 41 – det är inte förenligt med upphandlingsregelverket att tillämpa en utvärderingsmodell som innebär att priset i ett anbud inte får någon inverkan vid utvärderingen till den del det understiger en viss prisnivå
- prop. 2015/16:195 s. 788 – det är möjligt att låta kostnadselementet ha formen av ett fast pris eller en fast kostnad och låta leverantörerna endast konkurrera med kvalitetskriterier.
Erika
Jurist
17 augusti 2018 (Uppdaterat 06 mars 2023)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar. Under v 52, 2024 och v 1, 2025 har Frågeservice stängt.