Kan man begära rabatter på övrigt sortiment?
Publicerad 05 juni 2019
Det har blivit vanligt att upphandlare begär rabatter på leverantörens övriga sortiment. Min synpunkt är följande. Eftersom övrigt sortiment inte är tydligt definierat, kan man därför anta att de olika anbudsgivarna inte lämnar rabatt på identiskt sortiment. Man kan också anta att de olika anbudsgivarna har olika prissättning på sitt sortiment och därför kan en högre rabattsats i slutändan ändå ge ett högre pris än en lägre rabattsats. En högre rabattsats behöver inte innebära det mest fördelaktiga ekonomiska anbudet. Jag anser att man inte kan utvärdera en rabattsats på ett sortiment som inte är definierat och med ett jämförelsepris som inte är lika för alla anbudsgivare.
Hur ser ni på det?
Hur ser ni på det?
John Ekoff
Publicerad 05 juni 2019
Hej John,
Den upphandlande organisationen har en förhållandevis stor frihet att själv välja en utvärderingsmodell som ska leda till det ekonomiskt mest fördelaktiga för organisationen. Utvärderingsmodellen måste dock hålla sig inom de ramar som ges av de grundläggande upphandlingsprinciperna. Anbuden ska utvärderas på någon av grunderna
Det kan vara möjligt göra en rättvis bedömning av leverantörernas sortiment även om leverantörerna inte har ett identiskt sortiment. Bedömningen på till exempel sortimentets storlek eller kvalitetsnivå behöver inte ha med utvärderingen av priser eller rabatten på övrigt sortiment att göra, utan kan vara ett enskilt minimikrav eller ett tilldelningskriterium.
För att det ska bli en affärsmässigt bra upphandling så är det lämpligt att definiera det övriga sortimentet noga genom att precisera vilka produktgrupper eller produktsegment som ska ingå och som rabatten ska gälla (eller inte gälla) för. Definitionen behöver göras med en god kunskap om den aktuella branschen, se tidigare svar i inlägget Kan man ställa krav på rabatterade priser?.
Att utvärdera en rabatt
För att kunna utvärdera och räkna ut vad en rabatt på ett övrigt sortiment är värd så måste du
Avslutningsvis kan även sägas att om man som leverantör anser att den utvärderingsmodell som den upphandlande myndigheten väljer att tillämpa inte leder till det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet har man möjlighet att ansöka om överprövning av upphandlingen. Du finner mer information om överprövning av en upphandling på vår webbplats.
Källhänvisningar
16 kap. 1 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – utvärderingen ska leda till att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas.
Med vänlig hälsning,
Den upphandlande organisationen har en förhållandevis stor frihet att själv välja en utvärderingsmodell som ska leda till det ekonomiskt mest fördelaktiga för organisationen. Utvärderingsmodellen måste dock hålla sig inom de ramar som ges av de grundläggande upphandlingsprinciperna. Anbuden ska utvärderas på någon av grunderna
- bästa förhållandet mellan pris och kvalitet,
- kostnad, eller
- pris.
Det kan vara möjligt göra en rättvis bedömning av leverantörernas sortiment även om leverantörerna inte har ett identiskt sortiment. Bedömningen på till exempel sortimentets storlek eller kvalitetsnivå behöver inte ha med utvärderingen av priser eller rabatten på övrigt sortiment att göra, utan kan vara ett enskilt minimikrav eller ett tilldelningskriterium.
För att det ska bli en affärsmässigt bra upphandling så är det lämpligt att definiera det övriga sortimentet noga genom att precisera vilka produktgrupper eller produktsegment som ska ingå och som rabatten ska gälla (eller inte gälla) för. Definitionen behöver göras med en god kunskap om den aktuella branschen, se tidigare svar i inlägget Kan man ställa krav på rabatterade priser?.
Att utvärdera en rabatt
För att kunna utvärdera och räkna ut vad en rabatt på ett övrigt sortiment är värd så måste du
- ha definierat sortimentet
- använda en metod för att kunna avgöra prisnivån på leverantörens övriga sortiment
- använda en utvärderingsmodell som passar för varuupphandling med övrigt sortiment.
Avslutningsvis kan även sägas att om man som leverantör anser att den utvärderingsmodell som den upphandlande myndigheten väljer att tillämpa inte leder till det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet har man möjlighet att ansöka om överprövning av upphandlingen. Du finner mer information om överprövning av en upphandling på vår webbplats.
Källhänvisningar
16 kap. 1 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – utvärderingen ska leda till att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas.
Med vänlig hälsning,
Erika
Jurist
11 juni 2019 (Uppdaterat 10 januari 2022)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.