Hur hanterar man gamla avtal som löper tills vidare?
Publicerad 26 augusti 2019
Jag undrar hur man skall hantera gamla avtal som är tecknade 10 - 15 år tillbaka i tiden och löper tills vidare. Det kan vara IT-system och licenser.
Är det möjligt att låta dessa löpa utan att upphandla dessa på nytt?
Är det möjligt att låta dessa löpa utan att upphandla dessa på nytt?
Mikael
Publicerad 26 augusti 2019
Hej Mikael,
Det framgår inte av din fråga om upphandlingen i det gamla avtalet omfattades av någon upphandlingslag som exempelvis den numera upphävda lagen om offentlig upphandling (gamla LOU) som trädde i kraft den 1 januari 2008. I vårt svar nedan utgår vi från att upphandlingen omfattades av gamla LOU och upphandlades utifrån bestämmelserna i den lagen.
Oavsett om upphandlingen genomfördes enligt bestämmelserna i gamla LOU eller i nya lagen om offentlig upphandling (LOU) så finns det ingen uttrycklig bestämmelse om hur lång avtalstiden på ett enskilt kontrakt får vara. Om en myndighet har ett befintligt avtal som löper tills vidare finns det ingen skyldighet enligt upphandlingslagstiftningen att avsluta det avtalet för att göra en ny upphandling. Det kan dock finnas affärsmässiga skäl till att göra det.
Ett alternativ skulle även kunna vara att myndigheten ser över vilka möjligheter det finns att förändra det befintliga avtalet. Notera dock att bestämmelserna om ändringar av avtal i LOU gäller även för avtal som har upphandlats enligt gamla LOU. Det innebär att ändringen endast kan genomföras med stöd av någon av bestämmelserna i 17 kap. 9–14 §§ LOU. Finns det inget stöd för den tänkta ändringen så ska en ny upphandling genomföras.
Läs mer
Läs även inlägget Ändringar av kontrakt som har ingåtts enligt gamla LOU i vår Frågeportal. Läs även mer om lämpligheten i att ha ett avtal som löper tillsvidare i inlägget Hur långt får avtalets löptid vara för kontrakt respektive ramavtal? i vår Frågeportal.
Källhänvisning
17 kap. 9 - 14 §§ lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) - bestämmelser om ändringringar av kontrakt och ramavtal
Med vänlig hälsning,
Det framgår inte av din fråga om upphandlingen i det gamla avtalet omfattades av någon upphandlingslag som exempelvis den numera upphävda lagen om offentlig upphandling (gamla LOU) som trädde i kraft den 1 januari 2008. I vårt svar nedan utgår vi från att upphandlingen omfattades av gamla LOU och upphandlades utifrån bestämmelserna i den lagen.
Oavsett om upphandlingen genomfördes enligt bestämmelserna i gamla LOU eller i nya lagen om offentlig upphandling (LOU) så finns det ingen uttrycklig bestämmelse om hur lång avtalstiden på ett enskilt kontrakt får vara. Om en myndighet har ett befintligt avtal som löper tills vidare finns det ingen skyldighet enligt upphandlingslagstiftningen att avsluta det avtalet för att göra en ny upphandling. Det kan dock finnas affärsmässiga skäl till att göra det.
Ett alternativ skulle även kunna vara att myndigheten ser över vilka möjligheter det finns att förändra det befintliga avtalet. Notera dock att bestämmelserna om ändringar av avtal i LOU gäller även för avtal som har upphandlats enligt gamla LOU. Det innebär att ändringen endast kan genomföras med stöd av någon av bestämmelserna i 17 kap. 9–14 §§ LOU. Finns det inget stöd för den tänkta ändringen så ska en ny upphandling genomföras.
Läs mer
Läs även inlägget Ändringar av kontrakt som har ingåtts enligt gamla LOU i vår Frågeportal. Läs även mer om lämpligheten i att ha ett avtal som löper tillsvidare i inlägget Hur långt får avtalets löptid vara för kontrakt respektive ramavtal? i vår Frågeportal.
Källhänvisning
17 kap. 9 - 14 §§ lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) - bestämmelser om ändringringar av kontrakt och ramavtal
Med vänlig hälsning,
Gustav
28 augusti 2019 (Uppdaterat 05 augusti 2024)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.