Vad gäller för sammansatta produkter som innehåller mindre än 20 procent ägg?
Publicerad 07 november 2019
Hej,
Min fråga gäller produkter som innehåller mindre än 20 % ägg. Leverantören hänvisar till att inga UHM-krav ej behöver redovisas för ägg om produkten understiger 20 % i en sammansatt råvara. Som jag har förstått det så gäller detta endast för kravet 10889:1. Om andra krav ställs för ägg, ex. antibiotikaförskrivning, så ska väl detta kunna redovisas om myndigheten kräver det oavsett procentinnehåll av råvaran i den sammansatta produkten?
Min fråga gäller produkter som innehåller mindre än 20 % ägg. Leverantören hänvisar till att inga UHM-krav ej behöver redovisas för ägg om produkten understiger 20 % i en sammansatt råvara. Som jag har förstått det så gäller detta endast för kravet 10889:1. Om andra krav ställs för ägg, ex. antibiotikaförskrivning, så ska väl detta kunna redovisas om myndigheten kräver det oavsett procentinnehåll av råvaran i den sammansatta produkten?
Amelie
Publicerad 07 november 2019
Hej Amelie,
Upphandlingsmyndighetens kriterier kan redovisas av en producent som känner till råvarornas ursprung, även om råvaruinnehållet är långt under 20 procent för ägg och 10 procent för kött.
De artikelegenskaper som producenten känner till, och kan bevisa, kan alltid redovisas som artikelinformation av producenten. De producenter som redovisar artikelinformation under exempelvis 20 procent för ägg bör premieras av kunden eftersom dessa producenter driver marknaden framåt.
Det leverantören hänvisar till i det här fallet är en rekommendation till kunden om att inte skapa en stor uppföljningsbörda vid uppföljning av Upphandlingsmyndighetens kriterier om organisationen har begränsat med uppföljningsresurser. Kriteriet utformades även med tanke på producenternas resurser. Om produkten överstiger 20 procent råvara i en sammansatt produkt bör det vara rimligt för alla producenter att veta om ett enskilt kriterium är uppfyllt.
Livsmedelsmarknaden, sortimenten och artikelinformationen utvecklas snabbt. Tanken med kundens marknadsanalys är att belysa vilken produkt- och prestandatillgång som finns på de artiklar just ni vill upphandla och beställa i enlighet med era politiska målsättningar.
Produkter som innehåller mindre än 20 procent ägg kan vara svåra att följa upp beroende på vilka produkter det handlar om. Det kan även vara alltför resurskrävande att följa upp ett ägginnehåll på exempelvis 1 procent och det står knappast inte proportion till hållbarhetsnyttan. Har ingen klargörande marknadsanalys gjorts av kunden kan en tumregel vara att alla hållbarhetskriterier som används på sammansatta produkter ställs när ägginnehållet är över 20 procent.
Återkom gärna om något är oklart.
Uppdaterad: den 26 november 2019
Hälsningar
/Monica
Upphandlingsmyndighetens kriterier kan redovisas av en producent som känner till råvarornas ursprung, även om råvaruinnehållet är långt under 20 procent för ägg och 10 procent för kött.
De artikelegenskaper som producenten känner till, och kan bevisa, kan alltid redovisas som artikelinformation av producenten. De producenter som redovisar artikelinformation under exempelvis 20 procent för ägg bör premieras av kunden eftersom dessa producenter driver marknaden framåt.
Det leverantören hänvisar till i det här fallet är en rekommendation till kunden om att inte skapa en stor uppföljningsbörda vid uppföljning av Upphandlingsmyndighetens kriterier om organisationen har begränsat med uppföljningsresurser. Kriteriet utformades även med tanke på producenternas resurser. Om produkten överstiger 20 procent råvara i en sammansatt produkt bör det vara rimligt för alla producenter att veta om ett enskilt kriterium är uppfyllt.
Livsmedelsmarknaden, sortimenten och artikelinformationen utvecklas snabbt. Tanken med kundens marknadsanalys är att belysa vilken produkt- och prestandatillgång som finns på de artiklar just ni vill upphandla och beställa i enlighet med era politiska målsättningar.
Produkter som innehåller mindre än 20 procent ägg kan vara svåra att följa upp beroende på vilka produkter det handlar om. Det kan även vara alltför resurskrävande att följa upp ett ägginnehåll på exempelvis 1 procent och det står knappast inte proportion till hållbarhetsnyttan. Har ingen klargörande marknadsanalys gjorts av kunden kan en tumregel vara att alla hållbarhetskriterier som används på sammansatta produkter ställs när ägginnehållet är över 20 procent.
Återkom gärna om något är oklart.
Uppdaterad: den 26 november 2019
Hälsningar
/Monica
Monica
Hållbarhetsspecialist
22 november 2019
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar. Under v 52, 2024 och v 1, 2025 har Frågeservice stängt.