Kan man lämna en ny ansökan till ett valfrihetssystem enligt LOV direkt efter ett avslag?
Publicerad 19 november 2019
Hej,
Vi har fått avslag på en ansökan i en LOV-upphandling. Finns det något som hindrar verksamheten att omedelbart därefter inkomma med en ny ansökan i samma upphandling (givetvis under antagandet att att förutsättningar då finns för att ansökan ska godtas)?
Vi har fått avslag på en ansökan i en LOV-upphandling. Finns det något som hindrar verksamheten att omedelbart därefter inkomma med en ny ansökan i samma upphandling (givetvis under antagandet att att förutsättningar då finns för att ansökan ska godtas)?
Fredrik
Publicerad 19 november 2019
Hej Fredrik,
Det finns ingenting som hindrar en leverantör från att omedelbart efter ett avslag inkomma med en ny ansökan i samma valfrihetssystem. Denna möjlighet finns oavsett om det finns förutsättningar för att ansökan ska godtas eller inte, men för att öka leverantörens möjligheter att godtas är det lämpligt att göra de justeringar som krävs enligt förfrågningsunderlaget.
Om leverantören fått avslag på felaktiga grunder
Om leverantören har fått avslag ansökan och anser att den upphandlande organisationen gjort en felaktig bedömning, har leverantören möjlighet att ansöka om rättelse. Då ska leverantören göra en skriftlig ansökan till förvaltningsrätten inom tre veckor från det att kommunen eller landstinget lämnat sin underrättelse om beslut. Endast den leverantör som inte har blivit godkänd kan ansöka om rättelse av det beslutet.
Källhänvisningar
10 kap. 1 § lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV) – rättelse.
Med vänlig hälsning,
Det finns ingenting som hindrar en leverantör från att omedelbart efter ett avslag inkomma med en ny ansökan i samma valfrihetssystem. Denna möjlighet finns oavsett om det finns förutsättningar för att ansökan ska godtas eller inte, men för att öka leverantörens möjligheter att godtas är det lämpligt att göra de justeringar som krävs enligt förfrågningsunderlaget.
Om leverantören fått avslag på felaktiga grunder
Om leverantören har fått avslag ansökan och anser att den upphandlande organisationen gjort en felaktig bedömning, har leverantören möjlighet att ansöka om rättelse. Då ska leverantören göra en skriftlig ansökan till förvaltningsrätten inom tre veckor från det att kommunen eller landstinget lämnat sin underrättelse om beslut. Endast den leverantör som inte har blivit godkänd kan ansöka om rättelse av det beslutet.
Källhänvisningar
10 kap. 1 § lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV) – rättelse.
Med vänlig hälsning,
Gustav
21 november 2019 (Uppdaterat 12 augusti 2024)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar. Under v 52, 2024 och v 1, 2025 har Frågeservice stängt.