Start

Kan man ta hänsyn till fysiska personers behov eller val vid tilldelning av kontrakt i ett DIS?

Hej!

Är det möjligt att låta fysiska personers val eller behov ligga till grund för kontraktstilldelningen i ett dynamiskt inköpssystem?


Peter

Publicerad 19 februari 2020

Hej Peter,

Vi tolkar din fråga som att ni undrar om det är möjligt att använda objektiva villkor, det vill säga en fördelningsnyckel, vid tilldelning av ett kontrakt inom ramen för ett dynamiskt inköpssystem motsvarande den möjlighet som finns när tilldelning av kontrakt sker inom ramen för vissa ramavtal. Återkom gärna med ett förtydligande om det är så att vi har missuppfattat din fråga.

Nej, det är som utgångspunkt inte möjligt att tillämpa en fördelningsnyckel vid tilldelning av kontrakt inom ramen för ett dynamiskt inköpssystem.

Tilldelning av kontrakt i ett dynamiskt inköpssystem ska ske utifrån de tilldelningskriterier som angivits i annonsen om upphandling eller i inbjudan att bekräfta intresse och den leverantör som har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska antas. Vid en upphandling enligt ett dynamiskt inköpssystem ska den upphandlande myndigheten använda sig av bestämmelserna för ett selektivt förfarande vilket bland annat innebär att en av följande grunder ska användas för att utvärdera vilket anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt:
  • bästa förhållandet mellan pris och kvalitet,
  • kostnad, eller
  • pris.
Vid utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet ska den upphandlande myndigheten utforma sina tilldelningskriterier utifrån kvalitet-, miljö-, och/eller sociala aspekter som är kopplade till kontraktsföremålet. Sådana kriterier kan omfatta exempelvis tillgänglighet, estetiska och funktionella egenskaper och utformning med tanke på samtliga användares behov, sociala och innovativa egenskaper.

Läs mer
Läs mer om hur man kan använda sig av Fördelningsnyckel utifrån personens behov eller val i vår Frågeportal.

Källhänvisningar
  • 7 kap 6 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – vid tilldelning av kontrakt som grundar sig på ramavtal med flera leverantörer och där samtliga villkor är fastställda för tillhandahållande ska den upphandlande myndighet tillämpa objektiva villkor för avgöra vilken leverantör som ska tilldelas kontraktet
  • prop. 2015/15:195 s. 518–520 – en fördelningsnyckel kan ta hänsyn till fysiska personer val eller behov
  • 8 kap 12 § LOU – tilldelning av kontrakt inom ramen för ett dynamiskt inköpssystem
  • 8 kap. 3 § LOU – vid upphandlingar i ett dynamiskt inköpssystem ska bestämmelserna för ett selektivt förfarande tillämpas
  • 16 kap 1 § LOU – grunder för utvärdering för att avgöra vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga
  • 16 kap 2 § LOU – tilldelningskriterier ska ha anknytning till det som anskaffas och får inte ge den upphandlande myndigheten en obegränsad valfrihet
  • Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/24/EU (LOU-direktivet) artikel 67 punkt 2 – bästa förhållande mellan pris och kvalitet ska bedömas på grundval av exempelvis sociala aspekter som är kopplade till föremålet för kontraktet.
Med vänliga hälsningar,
 

Josefine

Jurist

27 februari 2020 (Uppdaterat 07 maj 2024)

Hej,

Gäller svaret ovan även DIS under tröskelvärdet/socialatjänster?

ms

03 april 2024

Hej,

Svaret ovan är framtaget utifrån de direktivstyrda bestämmelserna om dynamiska inköpssystem.

När ett dynamiskt inköpssystem inrättas på det icke-direktivstyrda område, det vill säga när värdet av upphandlingen understiger tröskelvärdet eller om upphandlingen avser en sådan tjänst som omfattas av bilaga 2 till lagen om offentlig upphandling (LOU), gäller inte de direktivstyrda bestämmelserna om dynamiska inköpssystem.

Större flexibilitet vid icke-direktivstyrd upphandling
Vid en upphandling på det icke-direktivstyrda området ska upphandlingen som utgångspunkt genomföras enligt bestämmelserna i 19 kap. LOU. Till skillnad från direktivstyrd upphandling finns det inte några specifika upphandlingsförfaranden i 19 kap. LOU, vilket innebär att dessa upphandlingar är mer flexibel och kan anpassas utifrån den upphandlande organisationens förutsättningar, behov och önskemål.

Det finns inte heller några särskilda bestämmelser om vare sig ramavtal eller dynamiska inköpssystem som den upphandlande organisationen måste ta hänsyn till i samband med sin upphandling. Det innebär bland annat att det inte finns några bestämmelser om att kommunikationen ska vara elektronisk i ett dynamiskt inköpssystem eller hur tilldelningen av kontrakten ska sek. Det som ytterst sätter ramarna för vad som är tillåtet vid en upphandling som genomförs enligt 19 kap. LOU är att förfarandet och tilldelningen av kontrakten ska vara förenlig med de grundläggande upphandlingsprinciperna, däribland öppenhetsprincipen och likabehandlingsprincipen.

Under förutsättning att de grundläggande upphandlingsprinciperna följs kan det alltså vara möjligt att konstruera ett dynamiskt inköpssystem på sådant sätt att tilldelningen av kontrakten kommer att ske utifrån en särskild fördelningsnyckel med hänsyn till den enskilde personens val och behov. Så vitt vi känner till har denna fråga dock inte blivit prövad i domstol. Det innebär att rättsläget för hur ett dynamiskt inköpssystem som inrättas på det icke-direktivstyrda området ytterst kan vara utformad och ändå vara förenlig med de grundläggande upphandlingsprinciperna och upphandlingslagstiftningen får därmed betraktas som oklart.

Läs mer
Läs mer om möjligheten att inrätta ett dynamiskt inköpssystem på det icke-direktivstyrda området i inlägget Vilka regler gäller för dynamiska inköpssystem (DIS) under tröskelvärdet? i vår Frågeportal.

Vänliga hälsningar,

Victoria

Jurist

04 april 2024 (Uppdaterat 08 maj 2024)

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.

Fråga oss!

Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.