Kan man kräva att även underleverantörerna ska ha ett miljöledningssystem?
Publicerad 14 december 2020
Hej,
Om man ställer ett kvalificerande krav på miljöledningssystem inom upphandling av transport - och det visar sig att anbudsgivaren kommer att kontraktera underleverantörer - hur gäller kravet på första led de övriga leden i leverantörskedjan?
(Kravet blir en s.k. "miljöskyddsåtgärd" som riktar sig på själva tjänsten, dvs det som kommer att utföras, dock av underleverantörer.)
Mvh
Henrik
Om man ställer ett kvalificerande krav på miljöledningssystem inom upphandling av transport - och det visar sig att anbudsgivaren kommer att kontraktera underleverantörer - hur gäller kravet på första led de övriga leden i leverantörskedjan?
(Kravet blir en s.k. "miljöskyddsåtgärd" som riktar sig på själva tjänsten, dvs det som kommer att utföras, dock av underleverantörer.)
Mvh
Henrik
Henrik
Publicerad 14 december 2020
Hej Henrik,
Det framgår inte i din fråga om anbudsgivaren själv uppfyller kravet på miljöledningssystem eller inte. I vårt svar nedan utgår vi dock från att anbudsgivaren uppfyller kravet och att frågan rör möjligheten att kräva att även de underleverantörer som anbudsgivaren avser anlita uppfyller samma krav. Återkom gärna med ett förtydligande om vi har missuppfattat din fråga.
De kvalificeringskrav som ställs i en offentlig upphandling syftar till att säkerställa leverantörens, det vill säga anbudsgivarens, allmänna förmåga att fullgöra kontraktet. Det är alltså endast huvudleverantören som ska uppfylla de kvalificeringskrav som ställts i upphandlingen. Detta gäller oavsett om leverantören avser använda underleverantörer för att utföra hela eller delar av uppdraget och någon möjlighet att kräva att även underleverantörerna ska uppfylla ett kvalificeringskrav finns inte. Om kontraktet avser en tjänst, en byggentreprenad eller ett monterings- eller installationsarbete inom ramen för en upphandling av en vara så får myndigheten dock kräva att vissa uppgifter som är avgörande för anskaffningen ska utföras av leverantören själv.
Istället för, eller som en komplettering till, ett krav på miljöledningssystem så kan den upphandlande organisationen ange tekniska specifikationer som prestanda- eller funktionskrav och där miljöegenskaper för varan, tjänsten eller byggentreprenaden då även kan ingå. Det är även möjligt att ställa miljömässiga villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras. De krav och villkor som den upphandlande organisationen ställer avseende de tekniska specifikationer och som särskilda villkor för hur kontraktet ska fullgöras gäller oavsett om leverantören anlitar underleverantörer för att utföra hela eller delar av uppdraget.
Alla krav och villkor ska vara förenliga med de grundläggande upphandlingsprinciperna
Även om en upphandlande organisation har en förhållandevis stor frihet att själv bestämma hur en upphandling ska utformas så ska samtliga krav och villkor vara förenliga med de grundläggande upphandlingsprinciperna. En av principerna är proportionalitetsprincipen som innebär att den upphandlande organisationen inte får ställa högre krav än vad som är nödvändigt för att uppnå det bakomliggande syftet med kravet. För att veta om ett visst miljökrav eller villkor är proportionerligt måste en bedömning göras i det enskilda fallet.
Läs mer
Läs mer på vår webbplats om vilka möjligheter som finns att åberopa ett annat företags kapacitet när det gäller miljöledningssystem om anbudsgivaren själv inte uppfyller det aktuella kvalificeringskravet.
Källhänvisningar
Det framgår inte i din fråga om anbudsgivaren själv uppfyller kravet på miljöledningssystem eller inte. I vårt svar nedan utgår vi dock från att anbudsgivaren uppfyller kravet och att frågan rör möjligheten att kräva att även de underleverantörer som anbudsgivaren avser anlita uppfyller samma krav. Återkom gärna med ett förtydligande om vi har missuppfattat din fråga.
De kvalificeringskrav som ställs i en offentlig upphandling syftar till att säkerställa leverantörens, det vill säga anbudsgivarens, allmänna förmåga att fullgöra kontraktet. Det är alltså endast huvudleverantören som ska uppfylla de kvalificeringskrav som ställts i upphandlingen. Detta gäller oavsett om leverantören avser använda underleverantörer för att utföra hela eller delar av uppdraget och någon möjlighet att kräva att även underleverantörerna ska uppfylla ett kvalificeringskrav finns inte. Om kontraktet avser en tjänst, en byggentreprenad eller ett monterings- eller installationsarbete inom ramen för en upphandling av en vara så får myndigheten dock kräva att vissa uppgifter som är avgörande för anskaffningen ska utföras av leverantören själv.
Istället för, eller som en komplettering till, ett krav på miljöledningssystem så kan den upphandlande organisationen ange tekniska specifikationer som prestanda- eller funktionskrav och där miljöegenskaper för varan, tjänsten eller byggentreprenaden då även kan ingå. Det är även möjligt att ställa miljömässiga villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras. De krav och villkor som den upphandlande organisationen ställer avseende de tekniska specifikationer och som särskilda villkor för hur kontraktet ska fullgöras gäller oavsett om leverantören anlitar underleverantörer för att utföra hela eller delar av uppdraget.
Alla krav och villkor ska vara förenliga med de grundläggande upphandlingsprinciperna
Även om en upphandlande organisation har en förhållandevis stor frihet att själv bestämma hur en upphandling ska utformas så ska samtliga krav och villkor vara förenliga med de grundläggande upphandlingsprinciperna. En av principerna är proportionalitetsprincipen som innebär att den upphandlande organisationen inte får ställa högre krav än vad som är nödvändigt för att uppnå det bakomliggande syftet med kravet. För att veta om ett visst miljökrav eller villkor är proportionerligt måste en bedömning göras i det enskilda fallet.
Läs mer
Läs mer på vår webbplats om vilka möjligheter som finns att åberopa ett annat företags kapacitet när det gäller miljöledningssystem om anbudsgivaren själv inte uppfyller det aktuella kvalificeringskravet.
Källhänvisningar
- 14 kap. 8 § andra stycket lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – den upphandlande organisationen får kräva att vissa uppgifter ska utföras av leverantören själv
- 9 kap. 3 § lag LOU – en upphandlande organisation får ange de tekniska specifikationerna som prestanda- eller funktionskrav. I prestanda- eller funktionskrav kan miljöegenskaper ingå
- 17 kap. 1 § LOU – en upphandlande organisation får ställa särskilda miljömässiga villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras.
Victoria
Jurist
04 januari 2021 (Uppdaterat 23 december 2022)
Hej och tack för svaret, som jag tycker klarnar upp min frågeställning!
Mvh
Henrik
Mvh
Henrik
Henrik
12 januari 2021
Hej
Jag blev lite fundersam över det här svaret. Givetvis måste vi kunna ställa krav på att även underleverantörer uppfyller vissa krav som t.ex. har med uteslutningsgrunder, ekonomisk ställning samt registreringar, skatter och avgifter att göra.
Jag blev lite fundersam över det här svaret. Givetvis måste vi kunna ställa krav på att även underleverantörer uppfyller vissa krav som t.ex. har med uteslutningsgrunder, ekonomisk ställning samt registreringar, skatter och avgifter att göra.
Per
09 mars 2023
Hej Per,
Kvalificeringskrav och uteslutningsgrunder
Inledningsvis kan nämnas att såväl kvalificeringskraven som uteslutningsgrunderna ska tillämpas i själva upphandlingsprocessen, det vill säga innan den upphandlande organisationen tilldelar kontraktet. Precis som vi skriver i svaret ovan så syftar kvalificeringskraven till att säkerställa huvudleverantörens allmänna förmåga att utföra uppdraget. Vad gäller uteslutningsgrunderna i 13 kap. lagen om offentlig upphandling (LOU) så gäller dessa som utgångspunkt enbart i förhållande till huvudleverantören, det vill säga den leverantör som lämnar in anbudet och som kontrakt eventuellt kommer att tecknas med.
Om inte huvudleverantören själv uppfyller kvalificeringskraven så har denne dock i vissa fall möjlighet att åberopa ett annat företags kapacitet. I det fallet ska det åberopade företaget uppfylla det eller de kvalificeringskrav som denne har åberopats för och ska då även kontrolleras mot uteslutningsgrunderna. Om det vid en kontroll skulle visa sig att det företag vars kapacitet har åberopats inte uppfyller det eller det kvalificeringskrav som företaget har åberopats för eller om det finns skäl för uteslutning har den upphandlande organisationen en skyldighet att begära att anbudsgivaren byter ut företaget.
Sammanfattningsvis så är det alltså enbart huvudleverantören och eventuellt företag vars kapacitet har åberopats som ska uppfylla kvalificeringskraven och inte vara föremål för uteslutning. Någon möjlighet att, i upphandlingsprocessen, ställa motsvarande krav på de underleverantörer som huvudleverantören enbart kommer att anlita för att utföra hela eller delar av uppdraget finns inte.
Kav på uppdragets utförande
Utöver den kontroll som sker i samband med upphandlingsprocessen har den upphandlande organisationen även möjlighet att ställa särskilda krav på hur uppdraget ska utföras, så kallade särskilda kontraktsvillkor. Krav som ställs som särskilda kontraktsvillkor behöver inte vara uppfyllda i samband med anbudsinlämning utan ska som regel uppfyllas först under uppdragets utförande. Beroende på hur den upphandlande organisationen väljer att formulera kontraktsvillkoren så kan dessa krav även träffa eventuella underleverantörer som används för att utföra hela eller delar av uppdraget. I vissa fall har den upphandlande organisationen en skyldighet att säkerställa att de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet uppfyller de krav som ställs, detta gäller när den upphandlande organisationen har gjort bedömningen att det är behövligt att ställa krav på arbetsrättsliga villkor enligt svensk arbetsrätt eller enligt ILO:s kärnkonventioner.
Alla krav och villkor som ställs i en upphandling ska dock ha en koppling till föremålet för upphandlingen samt vara förenliga med de grundläggande upphandlingsprinciperna, däribland proportionalitetsprincipen. Personligen har jag svårt att se att exempelvis ett krav på ekonomisk ställning hos underleverantörerna skulle vara proportionerligt då ett sådant krav syftar till att säkerställa den allmänna förmågan att utföra uppdraget och bör därför enbart vara relevant i förhållande till den leverantör som den upphandlande organisationen har ett avtalsförhållande med.
Läs mer
Läs mer om skillnaden mellan olika typer av underleverantörer samt skyldigheten att i vissa fall kräva att anbudsgivaren byter ut ett företag vars kapacitet har åberopats i inläggen Vem anses som underleverantör, och när åberopas annans kapacitet? och Innebär det en nackdel för anbudsgivare att inte åberopa annans kapacitet? i vår Frågeportal.
Läs även mer om särskilda kontraktsvillkor på vår webbplats samt vilka krav som kan ställas som särskilda kontraktsvillkor i inlägget Vilka villkor kan ställas som särskilda kontraktsvillkor? i vår Frågeportal.
Vänliga hälsningar,
Kvalificeringskrav och uteslutningsgrunder
Inledningsvis kan nämnas att såväl kvalificeringskraven som uteslutningsgrunderna ska tillämpas i själva upphandlingsprocessen, det vill säga innan den upphandlande organisationen tilldelar kontraktet. Precis som vi skriver i svaret ovan så syftar kvalificeringskraven till att säkerställa huvudleverantörens allmänna förmåga att utföra uppdraget. Vad gäller uteslutningsgrunderna i 13 kap. lagen om offentlig upphandling (LOU) så gäller dessa som utgångspunkt enbart i förhållande till huvudleverantören, det vill säga den leverantör som lämnar in anbudet och som kontrakt eventuellt kommer att tecknas med.
Om inte huvudleverantören själv uppfyller kvalificeringskraven så har denne dock i vissa fall möjlighet att åberopa ett annat företags kapacitet. I det fallet ska det åberopade företaget uppfylla det eller de kvalificeringskrav som denne har åberopats för och ska då även kontrolleras mot uteslutningsgrunderna. Om det vid en kontroll skulle visa sig att det företag vars kapacitet har åberopats inte uppfyller det eller det kvalificeringskrav som företaget har åberopats för eller om det finns skäl för uteslutning har den upphandlande organisationen en skyldighet att begära att anbudsgivaren byter ut företaget.
Sammanfattningsvis så är det alltså enbart huvudleverantören och eventuellt företag vars kapacitet har åberopats som ska uppfylla kvalificeringskraven och inte vara föremål för uteslutning. Någon möjlighet att, i upphandlingsprocessen, ställa motsvarande krav på de underleverantörer som huvudleverantören enbart kommer att anlita för att utföra hela eller delar av uppdraget finns inte.
Kav på uppdragets utförande
Utöver den kontroll som sker i samband med upphandlingsprocessen har den upphandlande organisationen även möjlighet att ställa särskilda krav på hur uppdraget ska utföras, så kallade särskilda kontraktsvillkor. Krav som ställs som särskilda kontraktsvillkor behöver inte vara uppfyllda i samband med anbudsinlämning utan ska som regel uppfyllas först under uppdragets utförande. Beroende på hur den upphandlande organisationen väljer att formulera kontraktsvillkoren så kan dessa krav även träffa eventuella underleverantörer som används för att utföra hela eller delar av uppdraget. I vissa fall har den upphandlande organisationen en skyldighet att säkerställa att de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet uppfyller de krav som ställs, detta gäller när den upphandlande organisationen har gjort bedömningen att det är behövligt att ställa krav på arbetsrättsliga villkor enligt svensk arbetsrätt eller enligt ILO:s kärnkonventioner.
Alla krav och villkor som ställs i en upphandling ska dock ha en koppling till föremålet för upphandlingen samt vara förenliga med de grundläggande upphandlingsprinciperna, däribland proportionalitetsprincipen. Personligen har jag svårt att se att exempelvis ett krav på ekonomisk ställning hos underleverantörerna skulle vara proportionerligt då ett sådant krav syftar till att säkerställa den allmänna förmågan att utföra uppdraget och bör därför enbart vara relevant i förhållande till den leverantör som den upphandlande organisationen har ett avtalsförhållande med.
Läs mer
Läs mer om skillnaden mellan olika typer av underleverantörer samt skyldigheten att i vissa fall kräva att anbudsgivaren byter ut ett företag vars kapacitet har åberopats i inläggen Vem anses som underleverantör, och när åberopas annans kapacitet? och Innebär det en nackdel för anbudsgivare att inte åberopa annans kapacitet? i vår Frågeportal.
Läs även mer om särskilda kontraktsvillkor på vår webbplats samt vilka krav som kan ställas som särskilda kontraktsvillkor i inlägget Vilka villkor kan ställas som särskilda kontraktsvillkor? i vår Frågeportal.
Vänliga hälsningar,
Victoria
Jurist
15 mars 2023
Hej!
Kan man i upphandlingsdokumenten som ett särskilt kontraktsvillkor ställa krav på att både anbudsgivaren och anbudsgivarens underleverantör ska vara certifierad enligt ISO 14001 eller något annan angivet miljöledningssystem?
Av svaren ovan tycker jag endast det framgår att man inte kan ställa sådana kvalificeringskrav för underleverantörer i upphandlingsfasen. Det var ju också det som Henrik i trådens början frågade efter.
Om kravet är ett särskilt kontraktsvillkor och inte ett kvalificeringskrav kommer ju ingen anbudsgivare att uteslutas från upphandlingen på grund detta eftersom kravet inte behöver uppfyllas förrän under kontraktstiden, och då gäller ju normalt civilrätten.
Att som ett särskilt kontraktsvillkor ställa krav på att även underleverantören ska vara certifierad enligt något miljöledningssystem kan ju vara kopplat till föremålet för upphandlingen om uppfyllande av vissa miljökrav är en viktig del av upphandlingen och om man förväntar sig att anbudsgivarna endast är återförsäljare av produkter som tillverkas av någon annan.
Kan man i upphandlingsdokumenten som ett särskilt kontraktsvillkor ställa krav på att både anbudsgivaren och anbudsgivarens underleverantör ska vara certifierad enligt ISO 14001 eller något annan angivet miljöledningssystem?
Av svaren ovan tycker jag endast det framgår att man inte kan ställa sådana kvalificeringskrav för underleverantörer i upphandlingsfasen. Det var ju också det som Henrik i trådens början frågade efter.
Om kravet är ett särskilt kontraktsvillkor och inte ett kvalificeringskrav kommer ju ingen anbudsgivare att uteslutas från upphandlingen på grund detta eftersom kravet inte behöver uppfyllas förrän under kontraktstiden, och då gäller ju normalt civilrätten.
Att som ett särskilt kontraktsvillkor ställa krav på att även underleverantören ska vara certifierad enligt något miljöledningssystem kan ju vara kopplat till föremålet för upphandlingen om uppfyllande av vissa miljökrav är en viktig del av upphandlingen och om man förväntar sig att anbudsgivarna endast är återförsäljare av produkter som tillverkas av någon annan.
Anders
22 maj 2023
Hej Anders,
Precis som du är inne på i din frågeställning ska samtliga krav och villkor, inklusive de särskilda kontraktsvillkoren, som ställs i en upphandling ha en koppling till föremålet för upphandlingen. De ska även vara förenliga med de grundläggande upphandlingsprinciperna, däribland proportionalitetsprincipen. Även om de särskilda kontraktsvillkoren blir civilrättsliga när upphandlingen väl är avslutad så gäller fortfarande upphandlingslagstiftningens bestämmelser i samband med att upphandlingen genomförs.
Vad är ett ledningssystem?
Oavsett om det är ett kvalitets-, miljö- eller ett arbetsmiljöledningssystem som avses så är detta främst ett verktyg som en organisation kan använda för att planera, leda, följa upp och utvärdera organisationens arbete i sin helhet på just det området (kvalitet, miljö eller arbetsmiljö). Ett ledningssystem är alltså som regel inte kopplad till en specifik tjänst eller produkt utan används snarare för att beskriva hur en organisation styr sin verksamhet och består oftast av organisationens interna processer och rutiner. I offentlig upphandling används krav på ledningssystem i regel som ett kvalificeringskrav för att säkerställa att leverantören har den allmänna förmåga som krävs för att utföra uppdraget enligt den upphandlande organisationens behov och förutsättningar.
Är det förenligt med upphandlingslagstiftningen att kräva certifierad ledningssystem hos underleverantörerna?
Med anledning av att ett ledningssystem avser organisationens interna arbete som helhet och att ett ledningssystem som regel inte är kopplad till en specifik vara eller tjänst har vi svårt att se att det skulle vara förenligt enligt upphandlingslagstiftningens bestämmelser att kräva att även de underleverantörer som utför hela eller delar av uppdraget ska omfattas av kravet. Att ställa ett krav på att även underleverantörer ska ha ett certifierat ledningssystem skulle dessutom innebära en större svårighet för små och medelstora företag att delta i den offentliga affären, ens som underleverantörer. En bedömning av om det är möjligt att kräva att kravet på certifierat ledningssystem ska gälla för såväl leverantören som dennes underleverantörer måste dock alltid göras i det enskilda fallet.
Miljökrav för hur uppdraget ska utföras
Även om det inte är möjligt att kräva att även underleverantörerna ska ha ett certifierad ledningssystem så kan det vara möjligt att ställa direkta miljökrav på en vara eller tjänst. Sådana direkta miljökrav träffar som regel även eventuella underleverantörer som anlitas för att utföra hela eller delar av uppdraget. Det handlar alltså om specifika och direkta miljökrav för den vara eller tjänst som köps in så som exempelvis krav avseende miljöegenskaper hos de fordon som används när uppdraget utförs, ingående ämnen i varor eller förbrukningsmaterial samt produktionsmetoder.
Att ställa direkta miljökrav på den vara eller tjänst som upphandlas kan många gånger vara mer ändamålsenligt och leda till att högre miljöhänsyn i förhållande till den specifika vara eller tjänst som upphandlingen avser. Sådana krav har alltså en koppling till upphandlingsföremålet och är, beroende på hur den upphandlande organisationen formulerar kravet, oftast proportionerliga. Dessutom öppnar detta upp möjligheten för små och medelstora företag att delta i den offentliga affären som underleverantörer utan att den upphandlande organisationen måste ge avkall på den miljöhänsyn som organisationen har beslutat om i den specifika upphandlingen.
Läs mer
På Svenska Institutet för Standarders (SIS:s) webbplats finns information om vad ett ledningssystem är.
Vänliga hälsningar,
Precis som du är inne på i din frågeställning ska samtliga krav och villkor, inklusive de särskilda kontraktsvillkoren, som ställs i en upphandling ha en koppling till föremålet för upphandlingen. De ska även vara förenliga med de grundläggande upphandlingsprinciperna, däribland proportionalitetsprincipen. Även om de särskilda kontraktsvillkoren blir civilrättsliga när upphandlingen väl är avslutad så gäller fortfarande upphandlingslagstiftningens bestämmelser i samband med att upphandlingen genomförs.
Vad är ett ledningssystem?
Oavsett om det är ett kvalitets-, miljö- eller ett arbetsmiljöledningssystem som avses så är detta främst ett verktyg som en organisation kan använda för att planera, leda, följa upp och utvärdera organisationens arbete i sin helhet på just det området (kvalitet, miljö eller arbetsmiljö). Ett ledningssystem är alltså som regel inte kopplad till en specifik tjänst eller produkt utan används snarare för att beskriva hur en organisation styr sin verksamhet och består oftast av organisationens interna processer och rutiner. I offentlig upphandling används krav på ledningssystem i regel som ett kvalificeringskrav för att säkerställa att leverantören har den allmänna förmåga som krävs för att utföra uppdraget enligt den upphandlande organisationens behov och förutsättningar.
Är det förenligt med upphandlingslagstiftningen att kräva certifierad ledningssystem hos underleverantörerna?
Med anledning av att ett ledningssystem avser organisationens interna arbete som helhet och att ett ledningssystem som regel inte är kopplad till en specifik vara eller tjänst har vi svårt att se att det skulle vara förenligt enligt upphandlingslagstiftningens bestämmelser att kräva att även de underleverantörer som utför hela eller delar av uppdraget ska omfattas av kravet. Att ställa ett krav på att även underleverantörer ska ha ett certifierat ledningssystem skulle dessutom innebära en större svårighet för små och medelstora företag att delta i den offentliga affären, ens som underleverantörer. En bedömning av om det är möjligt att kräva att kravet på certifierat ledningssystem ska gälla för såväl leverantören som dennes underleverantörer måste dock alltid göras i det enskilda fallet.
Miljökrav för hur uppdraget ska utföras
Även om det inte är möjligt att kräva att även underleverantörerna ska ha ett certifierad ledningssystem så kan det vara möjligt att ställa direkta miljökrav på en vara eller tjänst. Sådana direkta miljökrav träffar som regel även eventuella underleverantörer som anlitas för att utföra hela eller delar av uppdraget. Det handlar alltså om specifika och direkta miljökrav för den vara eller tjänst som köps in så som exempelvis krav avseende miljöegenskaper hos de fordon som används när uppdraget utförs, ingående ämnen i varor eller förbrukningsmaterial samt produktionsmetoder.
Att ställa direkta miljökrav på den vara eller tjänst som upphandlas kan många gånger vara mer ändamålsenligt och leda till att högre miljöhänsyn i förhållande till den specifika vara eller tjänst som upphandlingen avser. Sådana krav har alltså en koppling till upphandlingsföremålet och är, beroende på hur den upphandlande organisationen formulerar kravet, oftast proportionerliga. Dessutom öppnar detta upp möjligheten för små och medelstora företag att delta i den offentliga affären som underleverantörer utan att den upphandlande organisationen måste ge avkall på den miljöhänsyn som organisationen har beslutat om i den specifika upphandlingen.
Läs mer
På Svenska Institutet för Standarders (SIS:s) webbplats finns information om vad ett ledningssystem är.
Vänliga hälsningar,
Victoria
Jurist
30 maj 2023
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar. Under v 52, 2024 och v 1, 2025 har Frågeservice stängt.