Hur ska upphandlande organisationer hantera sanktionerna mot Ryssland?
Publicerad 10 mars 2022
Hur ska man som upphandlande myndighet hantera det faktum att Ryssland och vissa ryska individer, vissa transaktioner mm omfattas av sanktioner beslutade av EU? I nya upphandlingar? Existerande avtal?
Anna
Publicerad 10 mars 2022
Hej Anna,
Vi har nu publicerat ett webbstöd om sanktionerna mot Ryssland och Belarus där du hittar information om sanktionerna och förhållandet till den offentliga upphandlingen i Sverige. Vid eventuella följdfrågor får du gärna återkomma, antingen genom att ställa en fråga här i Frågeportalen eller genom att ringa eller chatta med oss.
Med vänlig hälsning,
Vi har nu publicerat ett webbstöd om sanktionerna mot Ryssland och Belarus där du hittar information om sanktionerna och förhållandet till den offentliga upphandlingen i Sverige. Vid eventuella följdfrågor får du gärna återkomma, antingen genom att ställa en fråga här i Frågeportalen eller genom att ringa eller chatta med oss.
Med vänlig hälsning,
Frida
Jurist
10 maj 2022
Hej! Gäller det alla offentliga upphandlingar i Europa (och därmed i Sverige)? Eller bara över en vis gräns (europeiska upphandlingar)?
Marina
13 juni 2022
Hej Marina,
EU har beslutat om flera sanktioner i förhållande till Ryssland och Belarus genom ett antal olika förordningar. I det webbstöd vi har tagit fram redogör vi för de sanktioner som vi bedömt främst är intressanta ur ett upphandlingsperspektiv. De sanktioner vi redogör för är:
Sanktionerna som innebär ett förbud mot tilldelning och fullgörande av offentliga kontrakt gäller alla kontrakt som omfattas av de fyra upphandlingsdirektiven som genomförs genom de svenska upphandlingslagarna. Förbuden gäller alltså offentliga upphandlingar över tröskelvärdena som omfattas av upphandlingslagarna, med några undantag. Förbuden gäller även vissa kontrakt som är undantagna såväl de svenska upphandlingslagarna som upphandlingsdirektiven.
Importförbuden och förbuden mot betalningar till vissa personer och organisationer riktar sig mot alla aktörer inom unionens territorium och är inte kopplade till upphandlingsdirektiven och tröskelvärdena. Dessa sanktioner behöver därför upphandlande organisationer beakta oavsett om värdet av en upphandling över- eller understiger tröskelvärdena.
Med vänlig hälsning,
EU har beslutat om flera sanktioner i förhållande till Ryssland och Belarus genom ett antal olika förordningar. I det webbstöd vi har tagit fram redogör vi för de sanktioner som vi bedömt främst är intressanta ur ett upphandlingsperspektiv. De sanktioner vi redogör för är:
- förbuden mot att tilldela och fullgöra offentliga kontrakt med ryska leverantörer,
- förbuden mot betalningar till vissa personer och organisationer och
- importförbuden av vissa varor och sammanhörande tjänster.
Sanktionerna som innebär ett förbud mot tilldelning och fullgörande av offentliga kontrakt gäller alla kontrakt som omfattas av de fyra upphandlingsdirektiven som genomförs genom de svenska upphandlingslagarna. Förbuden gäller alltså offentliga upphandlingar över tröskelvärdena som omfattas av upphandlingslagarna, med några undantag. Förbuden gäller även vissa kontrakt som är undantagna såväl de svenska upphandlingslagarna som upphandlingsdirektiven.
Importförbuden och förbuden mot betalningar till vissa personer och organisationer riktar sig mot alla aktörer inom unionens territorium och är inte kopplade till upphandlingsdirektiven och tröskelvärdena. Dessa sanktioner behöver därför upphandlande organisationer beakta oavsett om värdet av en upphandling över- eller understiger tröskelvärdena.
Med vänlig hälsning,
Frida
Jurist
17 juni 2022
Ni nämner att "Förbuden inbegriper även underleverantörer, leverantörer eller enheter vars kapacitet utnyttjas i upphandlingen om de står för mer än 10 procent av kontraktets värde."
Men vad gäller för konsortieparter?
Men vad gäller för konsortieparter?
Upphandlare
18 juni 2024
Hej,
Ett konsortium innebär att flera företag går samman för att lämna ett gemensamt anbud. I det fallet är alla företag som ingår i konsortiet att se som leverantör, vilket innebär att det inte är tillåtet att tilldela kontraktet till konsortiet om det skulle visa sig att ett av de företag som ingår i konsortiet omfattas av sanktionerna. Enligt kommissionens frågor och svar om sanktionerna innebär detta till exempel att ingen av medlemmarna i konsortiet till mer än 50 % får ägas av en rysk aktör. Detta ska beräknas individuellt för varje part.
Källhänvisningar
Kommissionens frågor och svar, Frequently asked questions - public procurement, fråga 31 – How is the 50% ownership calculated in the case of consortia? The limit is calculated individually. It applies to each consortium member. None of them can be Russian owned for over 50%.
Med vänlig hälsning,
Ett konsortium innebär att flera företag går samman för att lämna ett gemensamt anbud. I det fallet är alla företag som ingår i konsortiet att se som leverantör, vilket innebär att det inte är tillåtet att tilldela kontraktet till konsortiet om det skulle visa sig att ett av de företag som ingår i konsortiet omfattas av sanktionerna. Enligt kommissionens frågor och svar om sanktionerna innebär detta till exempel att ingen av medlemmarna i konsortiet till mer än 50 % får ägas av en rysk aktör. Detta ska beräknas individuellt för varje part.
Källhänvisningar
Kommissionens frågor och svar, Frequently asked questions - public procurement, fråga 31 – How is the 50% ownership calculated in the case of consortia? The limit is calculated individually. It applies to each consortium member. None of them can be Russian owned for over 50%.
Med vänlig hälsning,
Frida
Jurist
24 juni 2024
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.