Hur kan procenten elfordon fördelas enligt CVD?
Publicerad 31 januari 2023
Hej, vi står inför två vägfordonsupphandlingar där avtal sannolikt kommer att slutas 2025 resp. 2026. Den första upphandlingen avser mindre fordon (personbilsregistrerade), den andra främst buss men också en del mindre fordon. 38,5 procent av de mindre fordonen ska vara elektriska. Kan dessa 38,5 procenten elfordon fördelas fritt mellan de båda upphandlingarna? Eller måste 38,5 procent av de mindre fordonen vara elektriska vid båda upphandlingstillfällena? Vi ser att elektriska fordon skulle passa bättre i de omlopp som planeras för den andra upphandlingen och skulle föredra en större andel elektriska fordon där.
Yvonne Aldentun
Publicerad 31 januari 2023
Hej Yvonne!
Svaret på din fråga regleras i lagen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet. Det framgår av lagen att det finns två olika referensperioder
För varje referensperiod och för varje följande femårsperiod ska andelen rena lätta bilar uppgå till minst 38,5 procent av det totala antalet lätta bilar som de tilldelade avtalen omfattar. Det innebär att kravet på rena lätta bilar inte kan fördelas upp under två olika perioder för att nå upp till kravet på 38,5 procent, men det är däremot det möjligt att dela upp kravet på 38,5 procent under en och samma referensperiod samt för varje efterföljande femårsperiod.
Källhänvisning
Svaret på din fråga regleras i lagen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet. Det framgår av lagen att det finns två olika referensperioder
- den första referensperioden är tiden från och med den 2 augusti 2021 till och med den 31 december 2025
- den andra referensperioden är tiden från och med 1 januari 2026 till och med den 31 december 2030.
För varje referensperiod och för varje följande femårsperiod ska andelen rena lätta bilar uppgå till minst 38,5 procent av det totala antalet lätta bilar som de tilldelade avtalen omfattar. Det innebär att kravet på rena lätta bilar inte kan fördelas upp under två olika perioder för att nå upp till kravet på 38,5 procent, men det är däremot det möjligt att dela upp kravet på 38,5 procent under en och samma referensperiod samt för varje efterföljande femårsperiod.
Källhänvisning
- 3 § Lag (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet – förklaring av beskrivelser i lagen
- Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 om typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon och EU- förordningar som har antagits med stöd av den förordningen – bilaga 1, gränsvärden för utsläpp
- 9 § Lag (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet – krav vid upphandlingen som ska ställas för varje referensperiod och för varje följande femårsperiod.
Heini-Marja
Hållbarhetsspecialist
03 februari 2023
Hej!
Min fråga gäller hur man ska räkna på det totala antalet fordon (personbil) under en referensperiod. Om upphandlingarna under perioden både innehåller fordon som omfattas av kraven och sådana som är undantagna, t.ex. rullstolsanpassade fordon, ska man då räkna 38,5% på alla inkl. undantagna eller räkna bort de undantagna och bara räkna procenten på de som omfattas av kraven. Detta är inte tydligt varken i direktivet eller förordningen där rapportering tas upp. Kan ni hjälpa att att tydliggöra detta?
Min fråga gäller hur man ska räkna på det totala antalet fordon (personbil) under en referensperiod. Om upphandlingarna under perioden både innehåller fordon som omfattas av kraven och sådana som är undantagna, t.ex. rullstolsanpassade fordon, ska man då räkna 38,5% på alla inkl. undantagna eller räkna bort de undantagna och bara räkna procenten på de som omfattas av kraven. Detta är inte tydligt varken i direktivet eller förordningen där rapportering tas upp. Kan ni hjälpa att att tydliggöra detta?
Svensk Kollektivtrafik
21 december 2023
Hej!
Precis som du skriver i din fråga så är det inte tydligt vare sig i direktivet, förordningen, lagen eller dess förarbeten hur detta ska tolkas.
Eftersom lagen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet inte gäller för vissa typer av fordon så bör dessa fordon inte heller omfattas av kravet på att rena lätta bilar som minst ska uppgå till 38,5 procent av det totala antalet lätta bilar. Detta bör gälla även om upphandlingarna under perioden innehåller både fordon som omfattas av lagen och som inte gör det. Notera dock att det inte finns något hinder mot att en upphandlande organisation ställer andra eller längre gående krav på den upphandlade varan eller tjänsten än vad som följer av lagen. Det innebär att även om en viss typ av fordon är undantagen från lagens tillämpningsområde så kan en upphandlande organisation frivillig välja att låta dessa fordon omfattas.
De upphandlande organisationer ska rapportera till Transportstyrelsen hur organisationen har tillämpad lagen i sina upphandlingar. Transportstyrelsen får meddela närmare föreskrifter om hur rapporteringen ska ske. Jag hittar dock inget stöd hos Transportstyrelsen om denna fråga.
Ett tips är att ni kontaktar Transportstyrelsen och ställer er fråga till dem.
Källhänvisningar
Precis som du skriver i din fråga så är det inte tydligt vare sig i direktivet, förordningen, lagen eller dess förarbeten hur detta ska tolkas.
Eftersom lagen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet inte gäller för vissa typer av fordon så bör dessa fordon inte heller omfattas av kravet på att rena lätta bilar som minst ska uppgå till 38,5 procent av det totala antalet lätta bilar. Detta bör gälla även om upphandlingarna under perioden innehåller både fordon som omfattas av lagen och som inte gör det. Notera dock att det inte finns något hinder mot att en upphandlande organisation ställer andra eller längre gående krav på den upphandlade varan eller tjänsten än vad som följer av lagen. Det innebär att även om en viss typ av fordon är undantagen från lagens tillämpningsområde så kan en upphandlande organisation frivillig välja att låta dessa fordon omfattas.
De upphandlande organisationer ska rapportera till Transportstyrelsen hur organisationen har tillämpad lagen i sina upphandlingar. Transportstyrelsen får meddela närmare föreskrifter om hur rapporteringen ska ske. Jag hittar dock inget stöd hos Transportstyrelsen om denna fråga.
Ett tips är att ni kontaktar Transportstyrelsen och ställer er fråga till dem.
Källhänvisningar
- 6 § lag (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet – undantag från lagens tillämpningsområde
- prop. 2021/22:187 – inget hinder mot att en upphandlande organisation ställer andra eller längre gående krav än vad som följer av lagen
- 8 § lag (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet – en upphandlande organisation ska för varje referensperiod och för varje femårsperiod uppfylla kraven i 9 och 10 §§ genom de avtal som organisationen tilldelar efter upphandlingar som omfattas av denna lag
- Förordning om ändring i förordningen (2022:315) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet – Transportstyrelsen ska ta emot rapportering samt skicka en sammanställning av uppgifterna till Regeringskansliet.
Heini-Marja
Hållbarhetsspecialist
21 december 2023
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.