Får antalet vinnande leverantörer anges som ett intervall?
Publicerad 25 april 2023
Jag undrar om antalet vinnande leverantörer får anges som ett spann.
T.ex. UM X avser att tilldela kontrakt/ramavtal till 3-6 leverantörer.
I ett tvåstegsförfarande får man ju göra så när det gäller urval av vilka som kommer att bjudas in att lämna anbud. Men det blir kanske för intransparent om man gör så vid själva tilldelningen?
T.ex. UM X avser att tilldela kontrakt/ramavtal till 3-6 leverantörer.
I ett tvåstegsförfarande får man ju göra så när det gäller urval av vilka som kommer att bjudas in att lämna anbud. Men det blir kanske för intransparent om man gör så vid själva tilldelningen?
Sebastian
Publicerad 25 april 2023
Hej Sebastian,
Det måste framgå av upphandlingsdokumenten hur många leverantörer som den upphandlande organisationen har för avsikt att ingå ramavtal med. Behovet av att ange antalet leverantörer som kommer antas i ett ramavtal i form av ett intervall kan uppstå om antalet leverantörer som behövs för att tillgodose den upphandlande organisationens behov är beroende av anbudslämnarnas kapacitet och leveransförmåga. I ett sådant fall kan det vara tillåtet att ange att antalet leverantörer som kommer antas till ett ramavtal i form av en intervall. Denna information måste framgå av upphandlingsdokumenten så det är tydligt för leverantörerna vilka villkor som gäller. Detta följer av den grundläggande upphandlingsprincipen om öppenhet.
Även om antalet leverantörer som slutligen antas kan vara beroende av vilka anbud som kommer in i upphandlingen får den upphandlande organisationen inte ge sig själv fri prövningsrätt. Den upphandlande organisationen kan därför exempelvis inte först i samband med utvärderingen sätta en gräns på poäng som gäller för att bli antagen som leverantör då detta skulle strida mot den grundläggande upphandlingsprincipen om öppenhet.
Källhänvisningar
Det måste framgå av upphandlingsdokumenten hur många leverantörer som den upphandlande organisationen har för avsikt att ingå ramavtal med. Behovet av att ange antalet leverantörer som kommer antas i ett ramavtal i form av ett intervall kan uppstå om antalet leverantörer som behövs för att tillgodose den upphandlande organisationens behov är beroende av anbudslämnarnas kapacitet och leveransförmåga. I ett sådant fall kan det vara tillåtet att ange att antalet leverantörer som kommer antas till ett ramavtal i form av en intervall. Denna information måste framgå av upphandlingsdokumenten så det är tydligt för leverantörerna vilka villkor som gäller. Detta följer av den grundläggande upphandlingsprincipen om öppenhet.
Även om antalet leverantörer som slutligen antas kan vara beroende av vilka anbud som kommer in i upphandlingen får den upphandlande organisationen inte ge sig själv fri prövningsrätt. Den upphandlande organisationen kan därför exempelvis inte först i samband med utvärderingen sätta en gräns på poäng som gäller för att bli antagen som leverantör då detta skulle strida mot den grundläggande upphandlingsprincipen om öppenhet.
Källhänvisningar
- Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nr 1324-17 – Kammarrätten ansåg att den upphandlande organisationen hade brutit mot principen om öppenhet då myndigheten inte hade angivit i något av upphandlingsdokumenten hur många leverantörer man hade för avsikt att teckna avtal med. Denna uppgift blev således känd för leverantörerna först vid underrättelsen om tilldelning
- Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 6541—6544-11 – i upphandlingsdokumenten hade den upphandlande organisationen angett att utfallet av upphandlingen var beroende av vilken kapacitet som leverantörerna utlovade sig att leverera. Därför ansåg myndigheten att det inte var möjligt att i förväg ange hur många leverantörer som skulle antas. Kammarrätten kom i det fallet fram till att upphandlingen var förenligt med bestämmelserna i lagen om offentlig upphandling (LOU).
Erika
Jurist
27 april 2023
Hejsan!
Hur blir det om man inte vill sätta en gräns på antalet leverantörer? Om man avser att ingå ramavtal med alla som uppfyller ska-kraven? Och sedan låta priset vara en av de objektiva villkoren vid avrop (ej förnyad konkurrensutsättning utan avrop genom objektiva villkor)?
Och vilken utvärderingsgrund ska man använda då vid anbudsutvärderingen? Kan man ens göra så?
Hur blir det om man inte vill sätta en gräns på antalet leverantörer? Om man avser att ingå ramavtal med alla som uppfyller ska-kraven? Och sedan låta priset vara en av de objektiva villkoren vid avrop (ej förnyad konkurrensutsättning utan avrop genom objektiva villkor)?
Och vilken utvärderingsgrund ska man använda då vid anbudsutvärderingen? Kan man ens göra så?
Katarina
03 oktober 2024
Hej Katarina,
Den upphandlande organisationen måste tilldela ramavtalet till den leverantör eller de leverantörer som har lämnat det/de ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet/anbuden. För att kunna utse de ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden måste den upphandlande organisationen använda någon av de grunder för tilldelning som anges i upphandlingsbestämmelserna (pris/kvalitet, pris eller kostnad).
Det innebär att den upphandlande organisationen i någon mån alltid måste utvärdera anbuden utifrån priset och/eller den kvalitet som mäts genom valda tilldelningskriterier. Detta gäller oavsett vilken avropordning som används i ramavtalet när det väl har trätt ikraft. Detta har även konstaterats av kammarrätten då de uttalat att det inte är möjligt att genomföra en ramavtalsupphandling där frågan om pris helt lämnas till avropsprocessen.
Omständigheterna i domen vara att utvärderingen beaktade endast kvalitet vid bedömning av ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Pris- och kostnadshänsyn beaktades först vid avrop från ramavtalet, som skulle ske genom förnyad konkurrensutsättning. Att genomföra en upphandling enligt beskrivet upplägg är därmed enligt rättspraxis från kammarrätten inte tillåtet.
Källhänvisning
Den upphandlande organisationen måste tilldela ramavtalet till den leverantör eller de leverantörer som har lämnat det/de ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet/anbuden. För att kunna utse de ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden måste den upphandlande organisationen använda någon av de grunder för tilldelning som anges i upphandlingsbestämmelserna (pris/kvalitet, pris eller kostnad).
Det innebär att den upphandlande organisationen i någon mån alltid måste utvärdera anbuden utifrån priset och/eller den kvalitet som mäts genom valda tilldelningskriterier. Detta gäller oavsett vilken avropordning som används i ramavtalet när det väl har trätt ikraft. Detta har även konstaterats av kammarrätten då de uttalat att det inte är möjligt att genomföra en ramavtalsupphandling där frågan om pris helt lämnas till avropsprocessen.
Omständigheterna i domen vara att utvärderingen beaktade endast kvalitet vid bedömning av ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Pris- och kostnadshänsyn beaktades först vid avrop från ramavtalet, som skulle ske genom förnyad konkurrensutsättning. Att genomföra en upphandling enligt beskrivet upplägg är därmed enligt rättspraxis från kammarrätten inte tillåtet.
Källhänvisning
- 16 kap. 1 § lag (216:1145) om offentlig upphandling (LOU) – tilldelning av kontrakt av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utvärderas på någon av de tilldelningsgrunder som anges i bestämmelsen
- Kammarrätten i Stockholm dom den 12 juni 2020, mål nr 7398-19 – om att pris- eller kostnadselement måste utgöra en del av utvärdering av anbud.
Therese
Jurist
22 oktober 2024
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.