Måste man plocka ut lön, semester osv. från kollektivavtal och lägga i separat bilaga?
Publicerad 15 december 2023
Vi använder oss av arbetsrättsliga villkor i många av våra upphandlingar och hittar vi lämpliga på er hemsida så använder vi dem. I detta fall handlar det om restaurangbranschen och där skulle vi också vilja ställa krav på att arbetsrättsliga villkor. Måste man plocka ut lön, semester osv från kollektivavtal och lägga i separat bilaga? Borde det inte räcka med att ställa kravet att att leverantören ska uppnå nivåerna gällande semesterdagar, lön, etc i kollektiv X och/eller Y t ex?
Annica
Publicerad 15 december 2023
Hej Annica,
Tack för din fråga.
Arbetsrättsliga villkor i upphandling regleras i bland annat 17 kap. 2-5 §§ lagen om offentlig upphandling (LOU). 17 kapitlet innehåller bestämmelser om fullgörande av kontrakt, det vill säga vad som ska gälla under tiden ett kontrakt utförs. I 2 § anges att villkoren ska omfatta lön, semester och arbetstid. I 3 § anges att nivåerna ska motsvara de lägsta nivåer som följer av ett centralt kollektivavtal eller lag.
Upphandlingsregelverket styrs även av de fem grundläggande upphandlingsprinciperna. I det här sammanhanget blir principen om öppenhet viktig. Den ger vid handen att de villkor som ska gälla under en upphandling och det efterföljande kontraktet ska anges i upphandlingsdokumenten. Att de ska anges innebär att det inte räcker att hänvisa till ett visst kollektivavtal. Kollektivavtal är till sin karaktär slutna. De upprättas mellan arbetsmarknadens parter, vilka har en exklusiv rätt att följa upp efterlevnaden. Ibland publiceras de öppet men inte alltid.
En annan relevant aspekt är att nivåerna på villkoren ska motsvara de lägsta nivåer som följer av kollektivavtal eller lag. Det är inte alltid enkelt för utomstående att fastställa vilken nivå som är den lägsta. Utgångspunkten bör därför vara arbetsmarknadens parters gemensamma tolkning. Vad gäller lön så regleras detta i kollektivavtal, men semester och arbetstid regleras även av lag. Både arbetstidslagen (1982:673) och semesterlagen (1977:480) innehåller paragrafer som är semidispositiva vilket innebär att en arbetsgivare som är bunden av ett visst kollektivavtal kan tillämpa villkor som är sämre för arbetstagaren om arbetsmarknadens parter efter förhandling kommit överens om att i kollektivavtalet avvika från en viss sådan lagregel. Enligt förarbetena till LOU ska nivåerna på de arbetsrättsliga villkoren bestämmas till det som är förmånligast för arbetstagaren, vilket innebär att den upphandlande myndigheten behöver fastställa vilken nivå det är.
Läs mer
Läs mer om Hur man formulerar villkoren på vår webbplats och läs även mer i inlägget Kan man ställa generellt krav på kollektivavtal vid upphandling? i vår Frågeportal.
Källhänvisningar
Prop. 2016/17:163 s. 36, 46 – Om ett eller flera villkor regleras i lag och kollektivavtal, ska det eller de villkoren bestämmas enligt den bestämmelse som är mest förmånlig för arbetstagaren.
Med vänlig hälsning,
Tack för din fråga.
Arbetsrättsliga villkor i upphandling regleras i bland annat 17 kap. 2-5 §§ lagen om offentlig upphandling (LOU). 17 kapitlet innehåller bestämmelser om fullgörande av kontrakt, det vill säga vad som ska gälla under tiden ett kontrakt utförs. I 2 § anges att villkoren ska omfatta lön, semester och arbetstid. I 3 § anges att nivåerna ska motsvara de lägsta nivåer som följer av ett centralt kollektivavtal eller lag.
Upphandlingsregelverket styrs även av de fem grundläggande upphandlingsprinciperna. I det här sammanhanget blir principen om öppenhet viktig. Den ger vid handen att de villkor som ska gälla under en upphandling och det efterföljande kontraktet ska anges i upphandlingsdokumenten. Att de ska anges innebär att det inte räcker att hänvisa till ett visst kollektivavtal. Kollektivavtal är till sin karaktär slutna. De upprättas mellan arbetsmarknadens parter, vilka har en exklusiv rätt att följa upp efterlevnaden. Ibland publiceras de öppet men inte alltid.
En annan relevant aspekt är att nivåerna på villkoren ska motsvara de lägsta nivåer som följer av kollektivavtal eller lag. Det är inte alltid enkelt för utomstående att fastställa vilken nivå som är den lägsta. Utgångspunkten bör därför vara arbetsmarknadens parters gemensamma tolkning. Vad gäller lön så regleras detta i kollektivavtal, men semester och arbetstid regleras även av lag. Både arbetstidslagen (1982:673) och semesterlagen (1977:480) innehåller paragrafer som är semidispositiva vilket innebär att en arbetsgivare som är bunden av ett visst kollektivavtal kan tillämpa villkor som är sämre för arbetstagaren om arbetsmarknadens parter efter förhandling kommit överens om att i kollektivavtalet avvika från en viss sådan lagregel. Enligt förarbetena till LOU ska nivåerna på de arbetsrättsliga villkoren bestämmas till det som är förmånligast för arbetstagaren, vilket innebär att den upphandlande myndigheten behöver fastställa vilken nivå det är.
Läs mer
Läs mer om Hur man formulerar villkoren på vår webbplats och läs även mer i inlägget Kan man ställa generellt krav på kollektivavtal vid upphandling? i vår Frågeportal.
Källhänvisningar
Prop. 2016/17:163 s. 36, 46 – Om ett eller flera villkor regleras i lag och kollektivavtal, ska det eller de villkoren bestämmas enligt den bestämmelse som är mest förmånlig för arbetstagaren.
Med vänlig hälsning,
Frida
Jurist
22 december 2023 (Uppdaterat 14 augusti 2024)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.