Start

Hur fungerar det tekniska systemet enligt SDG-förordningen?

Publicerad 04 januari 2024
Hur fungerar det tekniska systemet för gränsöverskridande automatiskt utbyte av bevis och tillämpning av engångsprincipen (artikel 14 i SDG-förordningen) i upphandlingar?

Lars

Publicerad 04 januari 2024

Hej Lars,

EU:s förordning om EU:s gemensamma digitala portal (”single digital gateway” – ofta förkortat SDG eller SDG-förordningen) beslutades 2018 men olika bestämmelser i förordningen trädde successivt i kraft under åren 2020–2023. Förordningen syftar till att underlätta det gränsöverskridande deltagandet i en mängd olika myndighetsförfaranden för både företag och privatpersoner. Detta genom att ställa krav på att medlemsstaterna gör vissa myndighetsförfaranden tillgängliga online men även publicerar information om dem på engelska, och möjliggör elektroniskt utbyte av de bevis som krävs för att kunna använda förfaranden. Flera av bestämmelserna i förordningen innebär krav på upphandlingsförfaranden.

Enligt artikel 14 i förordningen ska kommissionen tillsammans med medlemsstaterna inrätta ett tekniskt system för gränsöverskridande automatiskt utbyte av bevis och tillämpning av engångsprincipen (”det tekniska systemet”). Det tekniska systemet är förenklat tänkt att innebära att användare – såväl privatpersoner som företag – som vill använda sådana myndighetensförfaranden som omfattas av förordningen elektroniskt ska kunna hämta och ge in sådana myndighetsbevis som krävs i förfarandet. Det tekniska systemet omfattar uttryckligen sådana upphandlingar som omfattas av LOU-direktivet och LUF-direktivet (artikel 14.1 i SDG-förordningen).

Det tekniska systemet ska alltså kunna användas i upphandlingar över tröskelvärdena som omfattas av LOU och LUF. De typer av bevis som kommer kunna inhämtas och ges in genom det tekniska systemet är sannolikt i första hand sådana som avser leverantörsprövningen i upphandling, det vill säga uteslutningsgrunderna och kvalificeringskraven.

Genomförandet av det tekniska systemet har dock blivit försenat, bland annat kom den genomförandeförordning som ska reglera en rad aspekter av systemet att beslutas ungefär ett år senare än vad som var avsikten. Såvitt Upphandlingsmyndigheten förstår av arbetet inom EU har även upphandlingsområdet kommit att nedprioriteras i arbetet med det tekniska systemet. Det bör även nämnas att Leverantörskontrollsutredningen har föreslagit att Bolagsverket vid inrättandet av ett system för samordnad registerkontroll ska säkerställa att detta även uppfyller kraven på det tekniska systemet. Upphandlingsmyndigheten får därmed återkomma med ytterligare information när den blir tillgänglig.

Läs mer
Du hittar mer information om SDG på DIGG:s webbplats och portalen på kommissionens webbplats. Se även inlägget Vad innebär kraven i artikel 13 i SDG-förordningen? i vår Frågeportal.

Det finns vidare översiktlig information om upphandling i Sverige på engelska på webbplatsen verksamt.se.

Källhänvisningar
  • Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/1724 av den 2 oktober 2018 om inrättande av en gemensam digital ingång för tillhandahållande av information, förfaranden samt hjälp- och problemlösningstjänster och om ändring av förordning (EU) nr 1024/2012 (SDG-förordningen).
  • Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2022/1463 av den 5 augusti 2022 om fastställande av tekniska och operativa specifikationer för det tekniska systemet för gränsöverskridande automatiskt utbyte av bevis och tillämpning av engångsprincipen
  • Leverantörskontrollsutredningens betänkande En samordnad registerkontroll för upphandlande myndigheter och enheter (SOU 2023:43), 2 § punkt 6 i utredningens förslag till förordning om samordnad registerkontroll i samband med upphandling samt s. 196–197.
Med vänlig hälsning,

Frida

Jurist

04 januari 2024

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.