Kan vi sälja återbrukat byggmaterial externt på en återbruksportal?
Publicerad 15 augusti 2024
Hej, Jag arbetar med återbruk av byggmaterial i en region. Vi kommer att självklart i första hand att arbeta för att återanvända produkter och material i egen verksamhet och få rotation i hela regionen. Men vi har inte förrådsmöjlighet/personal att hantera stora mängder som ibland uppstår, så vi tänker att vi ska sälja externt till begagnat marknadspris alt. högstbjudande på bla den sida vi har upphandlad nu som heter CCBuild. Vi har en intern marknadsplats där, och där vi kan välja att lägga ut produkter externt. Vad är det för bestämmelser som gäller kring detta nu? Upplever att en del lagar som funnits/finns kring konkurrens mm hämmar återbruksarbetet i hela samhället och att man bör höja blicken och se helheten på återbruk. Att sälja materialet är endast för att främja återbruk och är inte för att göra affärer, och om vi säljer tänker vi att skapa en återbruksfond som sedan används för utveckling av återbruksarbetet. Kan vi även lägga ut material på andra ställen som tex Blocket? Vad gäller?
Chris
Publicerad 15 augusti 2024
Hej Chris, och tack för din fråga.
Upphandlingsmyndigheten har i uppdrag att ge stöd och vägledning i upphandlingsfrågor till leverantörer och upphandlande organisationer. Vi ska även ge stöd och vägledning till kommuner och regioner i statsstödsfrågor. Vi kan inte ge råd eller göra bedömningar i det enskilda fallet. Generellt kan dock följande nämnas.
Upphandlingsrättsliga aspekter
Försäljning av kommunal egendom omfattas inte av upphandlingsregelverket. Däremot kan annan lagstiftning bli tillämplig. Ur Upphandlingsmyndighetens perspektiv handlar det då framför allt om kommunallagens bestämmelser om god ekonomisk förvaltning, samt om reglerna om statligt stöd. Det finns även andra regler som en offentlig aktör måste beakta, exempelvis reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.
Kommunalrättsliga aspekter
Principerna för avyttring av kommunal egendom har sin grund i kommunallagens regler om ekonomisk förvaltning, där det bland annat sägs att ”kommuner och regioner ska ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet…” Härav följer att en försäljning av kommunens egendom bör ske på affärsmässiga grunder, vilket jämställs med att försäljning ska ske till marknadspris. Marknadspris uppnås enklast genom konkurrensutsättning eller genom en oberoende expertvärdering.
I detta sammanhang bör också nämnas att en kommuns eller regions angelägenheter ska utövas i enlighet med principerna om kommunal kompetens i kommunallagen. Det finns bland annat bestämmelser om kommuners och regioner allmänna befogenheter samt principerna för kommunal och regional näringsverksamhet. Ytterligare bestämmelser kring kommunala befogenheter regleras även bland annat i den så kallade befogenhetslagen.
Statsstöd
Allmänt kan sägas att statsstöd är när det offentliga, det vill säga stat, kommun eller region, stödjer en ekonomisk verksamhet med offentliga medel och det resulterar i att mottagaren får en fördel gentemot andra aktörer på marknaden. Åtgärden måste också ha en potentiell påverkan på konkurrensen och på handeln mellan EU:s medlemsstater. Samtliga dessa kriterier måste vara uppfyllda för att det ska bli fråga om ett statsstöd.
Ett exempel på en stödåtgärd kan vara att det offentliga genomför en försäljning av offentlig egendom till priser som understiger marknadsvärdet. En försäljning som sker till marknadspris gynnar dock i regel inte mottagaren vilket innebär att åtgärden inte utgör ett statsstöd.
Vi har i inlägget Hur förhåller sig statsstödsreglerna till försäljning av kommunal egendom? i vår Frågeportal resonerat kring hur en avyttring av offentliga tillgångar bör kommuniceras samt kring ifall den offentliga aktören alltid är tvungen att acceptera det högsta budet efter en konkurrensutsättning.
Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet
Det ska också nämnas att offentliga aktörer som är aktiva på en marknad kan störa konkurrensen på den marknaden. På Konkurrensverkets hemsida finns information om reglerna i konkurrenslagen som rör konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet (”KOS-reglerna”).
Dessa regler innebär att staten, kommuner och regioner kan förbjudas att sälja varor och tjänster på ett sätt som begränsar konkurrensen. Kommuner och regioner kan också förbjudas att helt driva en viss säljverksamhet om den begränsar konkurrensen och är oförenlig med den kommunala kompetensen. En offentlig aktör som bryter mot ett förbud kan bli tvungen att betala vite till staten. Underprissättning och vägran att ge tillträde till en viktig infrastruktur är förfaranden som typiskt sett kan snedvrida eller hämma en effektiv konkurrens. Om en offentlig aktör behandlar andra företag olika kan det också vara en konkurrensbegränsning som kan föranleda ingripande från Konkurrensverket.
När det gäller frågan om vilka försäljningskanaler regionen vill använda sig av finns det anledning att dels erinra om det som nämnts ovan kring affärsmässig försäljning till marknadsmässigt pris och dels att det upphandlade avtalet kan innehålla bestämmelser kring hur försäljningen ska annonseras.
Läs mer
Läs mer om statsstöd på vår webbplats. Läs även mer om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet på Konkurrensverkets webbplats.
Källhänvisningar
Upphandlingsmyndigheten har i uppdrag att ge stöd och vägledning i upphandlingsfrågor till leverantörer och upphandlande organisationer. Vi ska även ge stöd och vägledning till kommuner och regioner i statsstödsfrågor. Vi kan inte ge råd eller göra bedömningar i det enskilda fallet. Generellt kan dock följande nämnas.
Upphandlingsrättsliga aspekter
Försäljning av kommunal egendom omfattas inte av upphandlingsregelverket. Däremot kan annan lagstiftning bli tillämplig. Ur Upphandlingsmyndighetens perspektiv handlar det då framför allt om kommunallagens bestämmelser om god ekonomisk förvaltning, samt om reglerna om statligt stöd. Det finns även andra regler som en offentlig aktör måste beakta, exempelvis reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.
Kommunalrättsliga aspekter
Principerna för avyttring av kommunal egendom har sin grund i kommunallagens regler om ekonomisk förvaltning, där det bland annat sägs att ”kommuner och regioner ska ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet…” Härav följer att en försäljning av kommunens egendom bör ske på affärsmässiga grunder, vilket jämställs med att försäljning ska ske till marknadspris. Marknadspris uppnås enklast genom konkurrensutsättning eller genom en oberoende expertvärdering.
I detta sammanhang bör också nämnas att en kommuns eller regions angelägenheter ska utövas i enlighet med principerna om kommunal kompetens i kommunallagen. Det finns bland annat bestämmelser om kommuners och regioner allmänna befogenheter samt principerna för kommunal och regional näringsverksamhet. Ytterligare bestämmelser kring kommunala befogenheter regleras även bland annat i den så kallade befogenhetslagen.
Statsstöd
Allmänt kan sägas att statsstöd är när det offentliga, det vill säga stat, kommun eller region, stödjer en ekonomisk verksamhet med offentliga medel och det resulterar i att mottagaren får en fördel gentemot andra aktörer på marknaden. Åtgärden måste också ha en potentiell påverkan på konkurrensen och på handeln mellan EU:s medlemsstater. Samtliga dessa kriterier måste vara uppfyllda för att det ska bli fråga om ett statsstöd.
Ett exempel på en stödåtgärd kan vara att det offentliga genomför en försäljning av offentlig egendom till priser som understiger marknadsvärdet. En försäljning som sker till marknadspris gynnar dock i regel inte mottagaren vilket innebär att åtgärden inte utgör ett statsstöd.
Vi har i inlägget Hur förhåller sig statsstödsreglerna till försäljning av kommunal egendom? i vår Frågeportal resonerat kring hur en avyttring av offentliga tillgångar bör kommuniceras samt kring ifall den offentliga aktören alltid är tvungen att acceptera det högsta budet efter en konkurrensutsättning.
Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet
Det ska också nämnas att offentliga aktörer som är aktiva på en marknad kan störa konkurrensen på den marknaden. På Konkurrensverkets hemsida finns information om reglerna i konkurrenslagen som rör konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet (”KOS-reglerna”).
Dessa regler innebär att staten, kommuner och regioner kan förbjudas att sälja varor och tjänster på ett sätt som begränsar konkurrensen. Kommuner och regioner kan också förbjudas att helt driva en viss säljverksamhet om den begränsar konkurrensen och är oförenlig med den kommunala kompetensen. En offentlig aktör som bryter mot ett förbud kan bli tvungen att betala vite till staten. Underprissättning och vägran att ge tillträde till en viktig infrastruktur är förfaranden som typiskt sett kan snedvrida eller hämma en effektiv konkurrens. Om en offentlig aktör behandlar andra företag olika kan det också vara en konkurrensbegränsning som kan föranleda ingripande från Konkurrensverket.
När det gäller frågan om vilka försäljningskanaler regionen vill använda sig av finns det anledning att dels erinra om det som nämnts ovan kring affärsmässig försäljning till marknadsmässigt pris och dels att det upphandlade avtalet kan innehålla bestämmelser kring hur försäljningen ska annonseras.
Läs mer
Läs mer om statsstöd på vår webbplats. Läs även mer om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet på Konkurrensverkets webbplats.
Källhänvisningar
- 11 kap. 1 § kommunallagen (2017:725) – om ekonomisk förvaltning
- 2 kap. kommunallagen – om kommunal kompetens
- Lag (2009:47) om vissa kommunala befogenheter
- EU-kommissionens tillkännagivande om begreppet statligt stöd som avses i artikel 107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt
- 3 kap. 27 – 32 §§ konkurrenslagen (2008:579)
Christian
Jurist
22 augusti 2024
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.