Bör sanktioner mot andra länder än Ryssland uppmärksammas i upphandlingar?
Publicerad 24 september 2024
Har EU antagit liknande sanktioner som de som beslutats mot Ryssland och Belarus:
https://www.upphandlingsmyndigheten.se/regler-och-lagstiftning/sanktioner-paverkan-upphandling/forbud-tilldela-och-fullgora-offentliga-kontrakt/
D.v.s. bör det i upphandlingsunderlagen uppmärksammas sanktioner mot andra länder (ex. Nordkorea, Syrien, Iran)?
Med vänlig hälsning
Gustaf
https://www.upphandlingsmyndigheten.se/regler-och-lagstiftning/sanktioner-paverkan-upphandling/forbud-tilldela-och-fullgora-offentliga-kontrakt/
D.v.s. bör det i upphandlingsunderlagen uppmärksammas sanktioner mot andra länder (ex. Nordkorea, Syrien, Iran)?
Med vänlig hälsning
Gustaf
Gustaf
Publicerad 24 september 2024
Hej Gustaf,
Det stämmer att det finns ett stort antal internationella sanktioner som gäller i förhållande till andra länder än Ryssland. Det finns även fler sanktioner mot Ryssland än de vi redogör för i vårt webbstöd. Tyvärr har vi inte resurser att ge en fullständig redogörelse av de sanktioner som finns och vilken betydelse de kan få i en enskild upphandling. Det är varje upphandlande organisation som måste säkerställa att den agerar i enlighet med de regelverk som gäller inom EU. Så vitt vi känner till har dock inte andra sanktioner hitintills vållat några större generella utmaningar vid offentlig upphandling.
För en överblick kan Kommerskollegiums webbplats med samlad information om internationella sanktioner vara till hjälp. EU:s webbaserade sanktionskarta ger även översiktlig information om gällande EU-sanktioner med länkar till bland annat lagtexter, rådsdokument och listningar på personer och enheter.
Vid genomgång av sanktioner kan ett första steg vara att utreda om de innebär ett uttryckligt förbud mot tilldelning och fullgörande av offentliga kontrakt (likt sanktionerna mot Ryssland). I så fall är detta en fråga som måste hanteras i upphandlingsfasen och i upphandlingsdokumenten. Andra sanktioner innebär inte nödvändigtvis ett förbud mot tilldelning, men kan medföra andra hinder. Ett sådant exempel är de sanktioner som innebär att vissa personer och organisationer har fått sina tillgångar frysta, vilket innebär att det föreligger betalningsförbud i förhållande till dessa, och även importförbud av vissa varor och sammanhängande tjänster.
Det kan vara lämpligt att avtalsrättsligt reglera hur frågor om sanktioner generellt ska hanteras under ett avtalsförhållande, till exempel gällande möjlighet till uppsägning och vilka skyldigheter leverantören har att dela information som krävs för att utreda förhållanden kopplat till sanktioner. Det skulle dock kunna rymmas inom ramen för andra avtalsrättsliga krav, till exempel krav på att leverantören vid varje tidpunkt ska följa gällande lagar och regler, eller liknande formuleringar.
Med vänlig hälsning,
Det stämmer att det finns ett stort antal internationella sanktioner som gäller i förhållande till andra länder än Ryssland. Det finns även fler sanktioner mot Ryssland än de vi redogör för i vårt webbstöd. Tyvärr har vi inte resurser att ge en fullständig redogörelse av de sanktioner som finns och vilken betydelse de kan få i en enskild upphandling. Det är varje upphandlande organisation som måste säkerställa att den agerar i enlighet med de regelverk som gäller inom EU. Så vitt vi känner till har dock inte andra sanktioner hitintills vållat några större generella utmaningar vid offentlig upphandling.
För en överblick kan Kommerskollegiums webbplats med samlad information om internationella sanktioner vara till hjälp. EU:s webbaserade sanktionskarta ger även översiktlig information om gällande EU-sanktioner med länkar till bland annat lagtexter, rådsdokument och listningar på personer och enheter.
Vid genomgång av sanktioner kan ett första steg vara att utreda om de innebär ett uttryckligt förbud mot tilldelning och fullgörande av offentliga kontrakt (likt sanktionerna mot Ryssland). I så fall är detta en fråga som måste hanteras i upphandlingsfasen och i upphandlingsdokumenten. Andra sanktioner innebär inte nödvändigtvis ett förbud mot tilldelning, men kan medföra andra hinder. Ett sådant exempel är de sanktioner som innebär att vissa personer och organisationer har fått sina tillgångar frysta, vilket innebär att det föreligger betalningsförbud i förhållande till dessa, och även importförbud av vissa varor och sammanhängande tjänster.
Det kan vara lämpligt att avtalsrättsligt reglera hur frågor om sanktioner generellt ska hanteras under ett avtalsförhållande, till exempel gällande möjlighet till uppsägning och vilka skyldigheter leverantören har att dela information som krävs för att utreda förhållanden kopplat till sanktioner. Det skulle dock kunna rymmas inom ramen för andra avtalsrättsliga krav, till exempel krav på att leverantören vid varje tidpunkt ska följa gällande lagar och regler, eller liknande formuleringar.
Med vänlig hälsning,
Frida
Jurist
04 oktober 2024
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.