Har Upphandlingsmyndigheten tagit fram stöd med anledning av Konkurrensverkets ställningstagande?
Publicerad 10 oktober 2024
Konkurrensverkets ställningstagande i fråga om kostnadsfritt upphandlingsunderlag kopplat till standardformulär - hur ska det lämpligast hanteras vid upphandling? Ingen praxis finns men det kan ju inte behöva finnas så snart man ska anamma en ny regel/ställningstagande etc vilket vi (väl?) nu är skyldiga till? Tack för ett tydliggörande över hur vi hanterar detta i våra upphandlingar från och med 1 november.
DL
Publicerad 10 oktober 2024
Hej,
Upphandlingsmyndigheten har ännu inte tagit fram några riktlinjer kopplat till Konkurrensverkets ställningstagande om kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten. Det pågår för närvarande ett internt arbete på myndigheten för att utreda om och i så fall vilket stöd vi kan erbjuda med anledning av ställningstagandet. Vi är dock införstådda med att den slutsats som Konkurrensverket har kommit fram till i sitt ställningstagande innebär en risk för en negativ påverkan på de offentliga affärerna, både från ett köpar- och leverantörsperspektiv.
I sammanhanget kan nämnas att bestämmelsen om att den upphandlande organisationen ska ge kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten har funnits sedan 1 januari 2017 men frågan, om en hänvisning till en standard som endast kan erhållas mot en kostnad strider mot upphandlingslagstiftningens bestämmelser eller inte, har dock ännu inte blivit prövad i domstol. En domstol är inte heller bunden av Konkurrensverkets ställningstagande vilket innebär att rättsläget får betraktas som oklart till dess att frågan har behandlats i domstol.
För att en domstol ska kunna besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts krävs dels att den upphandlande organisationen har brutit mot någon bestämmelse i den aktuella upphandlingslagen och att detta har medfört att en leverantör har lidit eller kan komma att lida skada. Många av de standarder som en upphandlande organisation hänvisar till i sina upphandlingar är sådana standarder som de flesta leverantörer som är verksamma i den aktuella branschen redan har tillgång till och arbetar enligt. Frågan blir då om en hänvisning, givet att domstolen kommer fram till att det strider mot upphandlingsregelverket, verkligen har inneburit en skada eller risk för skada för den leverantör som har ansökt om överprövning.
Notera att även om rättsläget är oklart så kan Konkurrensverket, i sin roll som tillsynsmyndighet och utifrån sitt ställningstagande, komma att utfärda ett tillsynsbeslut mot en upphandlande organisation som i sin upphandling fortsatt väljer att hänvisa till en standard som inte kan erhållas kostnadsfritt.
Läs mer om ställningstagandet om kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumentet och vad ett tillsynsbeslut innebär på Konkurrensverkets webbplats.
Källhänvisningar
Upphandlingsmyndigheten har ännu inte tagit fram några riktlinjer kopplat till Konkurrensverkets ställningstagande om kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten. Det pågår för närvarande ett internt arbete på myndigheten för att utreda om och i så fall vilket stöd vi kan erbjuda med anledning av ställningstagandet. Vi är dock införstådda med att den slutsats som Konkurrensverket har kommit fram till i sitt ställningstagande innebär en risk för en negativ påverkan på de offentliga affärerna, både från ett köpar- och leverantörsperspektiv.
I sammanhanget kan nämnas att bestämmelsen om att den upphandlande organisationen ska ge kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten har funnits sedan 1 januari 2017 men frågan, om en hänvisning till en standard som endast kan erhållas mot en kostnad strider mot upphandlingslagstiftningens bestämmelser eller inte, har dock ännu inte blivit prövad i domstol. En domstol är inte heller bunden av Konkurrensverkets ställningstagande vilket innebär att rättsläget får betraktas som oklart till dess att frågan har behandlats i domstol.
För att en domstol ska kunna besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts krävs dels att den upphandlande organisationen har brutit mot någon bestämmelse i den aktuella upphandlingslagen och att detta har medfört att en leverantör har lidit eller kan komma att lida skada. Många av de standarder som en upphandlande organisation hänvisar till i sina upphandlingar är sådana standarder som de flesta leverantörer som är verksamma i den aktuella branschen redan har tillgång till och arbetar enligt. Frågan blir då om en hänvisning, givet att domstolen kommer fram till att det strider mot upphandlingsregelverket, verkligen har inneburit en skada eller risk för skada för den leverantör som har ansökt om överprövning.
Notera att även om rättsläget är oklart så kan Konkurrensverket, i sin roll som tillsynsmyndighet och utifrån sitt ställningstagande, komma att utfärda ett tillsynsbeslut mot en upphandlande organisation som i sin upphandling fortsatt väljer att hänvisa till en standard som inte kan erhållas kostnadsfritt.
Läs mer om ställningstagandet om kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumentet och vad ett tillsynsbeslut innebär på Konkurrensverkets webbplats.
Källhänvisningar
- 10 kap. 7 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – en upphandlande organisation ska vid annonsering med elektroniska medel ge fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten
- 20 kap. 6 § LOU – om den upphandlande organisationen har brutit mot bestämmelserna i upphandlingslagen och detta har inneburit att en leverantör har lidit eller kan komma att lida skada så ska rätten besluta at tupphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts.
Victoria
Jurist
17 oktober 2024
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.