Start

Kan man utforma en utvärderingsmodell för att försöka stoppa prisdumpning i en bransch?

Hej på er,

Jag undrar om det är tillåtet för en Regional Kollektivtrafikmyndighet att i ett trafikupphandlingsunderlag ange att man kommer att anta det tredje lägsta budet istället för det lägsta budet? Frågan kommer av att alla parter i branschen nu ser att det är en nedåtgående spiral med lägre anbudspriser och därmed inte längre hållbara affärer för någon av parterna över den tid som avtalen pågår.

Vänliga hälsningar,

Jens

Publicerad 29 november 2024

Hej Jens,

All kollektivtrafik ska som huvudregel upphandlas, men beroende på vilket trafikslag som upphandlas, eller om det upphandlas som en tjänst eller en koncession ska olika regler tillämpas. Beroende på vilka regler som blir tillämpliga kan utvärderingen och tilldelningen av kontrakt skilja sig åt.

Tilldelning vid upphandling enligt LOU eller LUF
När upphandlingen genomförs enligt bestämmelserna i lagen om offentlig upphandling (LOU) eller lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) ska kontraktet tilldelas den leverantör som har lämnat det, för den upphandlande organisationen, ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.

För att ta fram det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska den upphandlande organisationen välja någon av följande tre utvärderingsgrunder; Bästa förhållande mellan pris och kvalitet, pris eller kostnad.

Bästa förhållande mellan pris och kvalitet som utvärderingsgrund
När den upphandlande organisationen väljer bästa förhållande mellan pris och kvalitet som utvärderingsgrund ska den använda tilldelningskriterier för att bedöma vilket anbudet som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Tilldelningskriterierna ska ha en anknytning till det som anskaffas, vara förenlig med de grundläggande upphandlingsprinciperna och på något sätt ge den upphandlande organisationen ett kvalitativt mervärde i den aktuella upphandlingen. Tilldelningskriterierna ska säkerställa en effektiv konkurrens och får inte ge den upphandlande organisationen en obegränsad valfrihet.

I syfte att fastställa vilken betydelse respektive kriterium har i utvärderingen ska tilldelningskriterierna viktas inbördes. Kriterierna får viktas inom intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Om kriterierna inte kan viktas ska den upphandlande organisationen beakta dem genom en prioritetsordning.

Det finns ingen regel för hur viktningen eller prioritetsordningen ska vara utformad, det centrala är att det tydligt framgår av upphandlingsdokumenten hur kriterierna viktas eller vilken prioritetsordning som ska tillämpas. Viktningen får inte heller leda till att den upphandlande organisationen i praktiken får ett fritt handlingsutrymme att godtyckligt välja anbud.

Under förutsättning att tilldelningskriterierna och viktningen eller prioritetsordningen uppfyller ovanstående finns det stora möjligheter för en upphandlande organisation att själv utforma utvärderingsmodellen på det sätt som organisationen anser är lämpligast för att modellen ska resultera i att kontraktet kan tilldelas den leverantör som har lämnat det, för den upphandlande organisation, ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Ett exempel är att den upphandlande organisationen väljer att vikta kvalitetskriterierna högre än priskriteriet alternativt har ett fast pris och utvärderar enbart på kvalitet. Beroende på hur utvärderingen är utformat i övrigt kan detta resultera i att den leverantör som har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och som därmed ska tilldelas kontraktet inte nödvändigtvis är den leverantör som har lämnat det lägsta priset.

Läs mer om utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet i inläggen Vad är ”kvalitet” i utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet?, Finns det några rekommendationer kring viktning när det gäller pris mot kvalitet? och Är det okej att utvärdera enbart kvalitet? i vår Frågeportal.

Pris som utvärderingsgrund
När den upphandlande organisationen väljer pris som utvärderingsgrund är det som regel alltid det lägsta priset som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Att tilldela kontraktet till den leverantör som har lagt det tredje lägsta anbudet skulle inte leda till att kontraktet tilldelas den leverantör som har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.

Läs mer om tilldelning av kontrakt till den leverantör som har lämnat det näst mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet i inlägget Får vi anta det näst lägsta anbudet? i vår Frågeportal.

Kostnad som utvärderingsgrund
När den upphandlande organisationen väljer kostnad som utvärderingsgrund tas hänsyn till övriga kostnader som är förenade med anskaffningen och som inte ingår i det pris leverantören har satt för varan tjänsten eller byggentreprenaden.

Precis som vid utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet ska tilldelningskriterierna viktas inbördes. En stor skillnad mellan utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet och kostnad är att det vid utvärderingsgrunden kostnad endast förekommer kostnadskriterier och inte några kvalitetskriterier.

Även vid utvärderingsgrunden kostnad kan alltså, beroende på hur utvärderingsmodellen är utformad, en leverantör som inte nödvändigtvis har lämnat det lägsta priset på den faktiska varan, tjänsten eller byggentreprenaden ändå anses ha lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet om exempelvis den totala livscykelkostnaden är högre.

Läs mer om utvärderingsgrunden kostnad i inlägget Vad innebär det att ha kostnad som utvärderingsgrund? i vår Frågeportal.

Tilldelning vid upphandling enligt LUK
När upphandlingen genomförs enligt bestämmelserna i lagen om upphandling av koncessioner (LUK) ska den upphandlande organisationen tilldela koncessionen med användning av tilldelningskriterier som är
  • förenliga med de grundläggande principerna,
  • har anknytning till det som ska anskaffas,
  • säkerställer att anbuden bedöms i konkurrens med varandra i syfte att fastställa allmänna ekonomiska fördelar för myndigheten eller enheten, och
  • inte ger myndigheten eller enheten obegränsad valfrihet.
Generellt sett är LUK en betydligt mer flexibel lag en vad till exempel LOU och LUF är vilket bland annat innebär att det saknas regler om att tilldelningen ska baseras på det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Något hinder mot att ange att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska antas även vid upphandling enligt LUK finns dock inte. Under förutsättning att ovanstående punkter är uppfyllda bör den upphandlande organisationen ha stora möjligheter att utvärdera och tilldela koncessionen till en leverantör som inte nödvändigtvis har lämnat det lägsta priset. Det bör även som utgångspunkt vara möjligt att ange ett fast pris och enbart utvärdera tjänstekoncessionens kvalitet (se exempelvis Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nr 2876-2877-18).

Till skillnad mot vad som gäller enligt LOU och LUF ska tilldelningskriterierna enligt LUK alltjämt anges i prioritetsordning. Den upphandlande organisationen får, efter det att anbuden har öppnats, ändra prioritetsordningen om det i ett anbud föreslås en innovativ lösning med funktionella prestanda på en synnerlig hög nivå som den upphandlande organisationen inte hade kunnat förutse och det finns särskilda skäl för ändringen. Om prioritetsordningen ändras ska den upphandlande organisationen informera samtliga anbudsgivare om ändringen och bjuda in dem att på nytt lämna anbud. Notera att prioritetsordningen inte får ändras så att den leder till diskriminering.

Läs mer om utvärdering av anbud och tilldelning av koncessioner på vår webbplats.

Läs mer
Läs mer om hur kollektivtrafik ska upphandlas i inläggen Är lokaltrafik undantaget upphandlingsplikt? och Vilken lagstiftning reglerar upphandling av varvstjänster för båtar i kollektivtrafik? i vår Frågeportal.

Källhänvisningar
  • 16 kap. 1 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) och 15 kap. 1 § lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) – utvärderingsgrunder enligt LOU och LUF
  • 16 kap. 2 § LOU och 15 kap. 2 § LUF – förutsättningarna för tilldelningskriterier
  • 16 kap. 6 § LOU och 15 kap. 6 § LUF – viktning av tilldelningskriterierna
  • prop. 2015/16:195 s. 784 – pris får anses motsvara begreppet lägsta pris enligt 2004 års direktiv
  • 16 kap. 3 § LOU och 15 kap. 3 § LUF – vid utvärdering på grunden kostnad ska organisationen bedöma anbudets effekter i fråga om kostnadseffektivitet, såsom en analys av kostnader under livscykeln för varan, tjänsten eller byggentreprenaden
  • 13 kap. §1 § lagen om upphandling av koncessioner (LUK) – förutsättningarna för tilldelningskriterierna enligt LUK
  • prop. 2025/16:195 s. 1363 – något hinder att ange att det ekonomiskt mest fördelakta anbudet ska antas finns inte
  • 13 kap. 3 § LUK – prioritetsordning för tilldelningskriterier och möjlighet att ändra den fastställda prioritetsordningen
  • 13 kap. 4 § LUK – processen den upphandlande organisationen måste följa när prioritetsordningen har ändrats.
Vänliga hälsningar,

Victoria

Jurist

03 december 2024

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.

Fråga oss!

Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar. Under v 52, 2024 och v 1, 2025 har Frågeservice stängt.