Statsstödsregler och kärnkraftsinvesteringar
Publicerad 03 februari 2025
Regeringen har dragit slutsatsen att om staten inte kan ge direkta ekonomiska bidrag till kärnkraft utan att fastna i EU:s statsstödsprocesser, kan lösningen vara att skapa ett statligt bolag som investerar i samtliga kärnkraftsprojekt genom en särskild finansieringsmodell. Istället för att privata aktörer ansöker om stöd vid upprepade tillfällen skulle staten i praktiken överföra kapital till detta bolag – en gång – vilket sedan fungerar som delägare i utvalda projekt. Privata aktörer ges möjlighet att delta, men staten agerar huvudfinansiär och garanterar investeringarna.
Frågan är om detta upplägg kan klara Market Economy Operator Principle (MEOP), som EU-kommissionen använder för att bedöma om statliga investeringar sker på marknadsmässiga villkor. En central aspekt är risken: om en privat aktör aldrig skulle investera på dessa villkor, vore det då inte att betrakta som statsstöd – även om finansieringen sker via ett statligt bolag snarare än genom direkta subventioner?
I praktiken framstår detta som en juridisk manöver för att undvika statsstödsregler snarare än en genuint marknadsmässig investering. Även om statliga bolag som Vattenfall verkar inom marknadens ramar, innebär detta förslag en annan typ av statligt åtagande.
Kan denna konstruktion verkligen klara MEOP-testet, eller är det en form av statsstöd i allt utom namn?
Frågan är om detta upplägg kan klara Market Economy Operator Principle (MEOP), som EU-kommissionen använder för att bedöma om statliga investeringar sker på marknadsmässiga villkor. En central aspekt är risken: om en privat aktör aldrig skulle investera på dessa villkor, vore det då inte att betrakta som statsstöd – även om finansieringen sker via ett statligt bolag snarare än genom direkta subventioner?
I praktiken framstår detta som en juridisk manöver för att undvika statsstödsregler snarare än en genuint marknadsmässig investering. Även om statliga bolag som Vattenfall verkar inom marknadens ramar, innebär detta förslag en annan typ av statligt åtagande.
Kan denna konstruktion verkligen klara MEOP-testet, eller är det en form av statsstöd i allt utom namn?
Carl
Publicerad 03 februari 2025
![](https://kundo.se/site_media/avatar/2UPodzSffOys.png?width=30)
Hej Carl och tack för din fråga,
EU:s statsstödsregler är som hela EU-rätten neutral när det kommer till frågan om privat eller offentligt ägande, se artikel 345 FEUF. Det finns inte heller något särskilt undantag från statsstödsreglerna för offentligt ägda företags verksamhet. Samma statsstödsregler gäller alltså för statsstöd till privata företag som för statsstöd till offentligt ägda företag. Även offentligt ägda företag kan i vissa fall anses lämna statsstöd när deras agerande styrs av eller kan hänföras till det offentliga och inte motiveras av att utifrån affärsmässiga hänsyn generera vinst till företagets verksamhet.
Hur det upplägg som du redogör för förhåller sig till EU:s statsstödsregler måste bedömas utifrån mer information än uppgifterna i din fråga och kommer sannolikt att bero på vilka regelverk som regering och riksdag beslutar om beträffande förutsättningarna för investeringar i ny kärnkraft.
I promemorian Finansiering och riskdelning vid investeringar i ny kärnkraft konstaterade den särskilde utredaren att det krävs statligt stöd för att få till stånd investeringar i kärnkraft. Upphandlingsmyndigheten har yttrat sig över promemorian, se länk till vårt yttrande nedan.
Vill du läsa om gynnandekriteriet (MEOP) i statsstödsreglerna har vi mer information på vår webb och i vår vägledning Är investeringen statsstöd?.
Läs mer
Remissvar Upphandlingsmyndigheten
Finansiering och riskdelning vid investeringar i ny kärnkraft - Regeringen.se
Gynnandekriteriet
Hur används ekonomiska kalkyler vid statsstödsbedömningar?
Vänliga hälsningar,
EU:s statsstödsregler är som hela EU-rätten neutral när det kommer till frågan om privat eller offentligt ägande, se artikel 345 FEUF. Det finns inte heller något särskilt undantag från statsstödsreglerna för offentligt ägda företags verksamhet. Samma statsstödsregler gäller alltså för statsstöd till privata företag som för statsstöd till offentligt ägda företag. Även offentligt ägda företag kan i vissa fall anses lämna statsstöd när deras agerande styrs av eller kan hänföras till det offentliga och inte motiveras av att utifrån affärsmässiga hänsyn generera vinst till företagets verksamhet.
Hur det upplägg som du redogör för förhåller sig till EU:s statsstödsregler måste bedömas utifrån mer information än uppgifterna i din fråga och kommer sannolikt att bero på vilka regelverk som regering och riksdag beslutar om beträffande förutsättningarna för investeringar i ny kärnkraft.
I promemorian Finansiering och riskdelning vid investeringar i ny kärnkraft konstaterade den särskilde utredaren att det krävs statligt stöd för att få till stånd investeringar i kärnkraft. Upphandlingsmyndigheten har yttrat sig över promemorian, se länk till vårt yttrande nedan.
Vill du läsa om gynnandekriteriet (MEOP) i statsstödsreglerna har vi mer information på vår webb och i vår vägledning Är investeringen statsstöd?.
Läs mer
Remissvar Upphandlingsmyndigheten
Finansiering och riskdelning vid investeringar i ny kärnkraft - Regeringen.se
Gynnandekriteriet
Hur används ekonomiska kalkyler vid statsstödsbedömningar?
Vänliga hälsningar,
Magnus
Statsstödsexpert
04 februari 2025
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.