Får man ställa krav på Svanenmärkta städtjänster eller likvärdig märkning | Upphandlingsmyndigheten
Start

Får man ställa krav på Svanenmärkta städtjänster eller likvärdig märkning

Publicerad 04 februari 2025
Hej,

Vi funderar på att ställa krav på att nästa leverantör av lokalvård ska vara certifierad för svanenmärkta städtjänster eller ha annan likvärdig märkning. Jag har hört sägas att detta krav inte får ställas som ett krav på tjänsten utan endast som ett tilldelingskriterie eller ett särskild kontraktsvillkor, stämmer det? Själv kan jag inte hitta information som stödjer detta. Däremot ser jag på er hemsida att ni skriver att särskilda kontraktsvillkor ofta förknippas med arbetsrätt, miljökrav och andra hållbarhetskrav. Detta bl.a. för att leverantörer ska kunna uppfylla kravet en tid in i kontraktstiden.

Om vi kommer fram till att vi vill kravställa Svanenmärkt städtjänst så vill vi gärna ställa kravet på just tjänsten och kunna kontrollera det vid anbudsprövningen. Är det möjligt?

Mvh

Mikael

Publicerad 04 februari 2025

Hej Mikael,

Upphandlingsmyndigheten hade tidigare två kriterier för Svanenmärkt städtjänst där det ena kriteriet var ett särskilt kontraktsvillkor och det andra ett tilldelningskriterium. Efter en översyn av kriterierna valde vi att avveckla de aktuella kriterierna då bedömningen var att kriterierna riskerade att stå i strid med upphandlingslagstiftningens regler.

Nedan följer ett resonemang om detta samt förslag på vilka kriterier som kan användas i stället för att uppnå det bakomliggande syftet med kravet, nämligen att de städtjänster som upphandlas utförs på ett miljömässigt sätt.

Generellt om licensen för Svanenmärkt städtjänst
Kraven för att ett företag ska kunna erhålla en licens för Svanenmärkt städtjänst är bland annat att minst 90 procent av de rengöringsprodukter som företaget använder till städning ska vara miljömärkta. Enligt Svanens webbplats är det som utgångspunkt inte möjligt att endast Svanenmärka städningen hos vissa kunder, avtal eller ett visst städkoncept vilket innebär att exempelvis procentsatsen om minst 90 procent miljömärkta rengöringsprodukter gäller för alla kemikalier som används hos företagets samtliga kunder.

Krav på Svanenmärkt städtjänst i förhållande till upphandlingslagstiftningens bestämmelser
Koppling till föremålet för upphandlingen
Att ställa ett krav, villkor eller kriterium som omfattar hela leverantörens verksamhet och inte enbart den del som ska utföra arbete inom ramen för kontraktet är som utgångspunkt inte tillåtet då detta riskerar att sakna den koppling till upphandlingsföremålet som krävs samt riskerar att bryta mot proportionalitetsprincipen. Det är exempelvis inte tillåtet att kräva att alla bilar som en leverantör kör i företaget ska uppfylla vissa miljökrav, utan det är enbart de bilar som ska användas vid utförandet av uppdraget som kan omfattas av kraven. Som framgår ovan går det inte att miljömärka en städtjänst endast för en kund eller ett avtal. Det innebär att om man ställer ett sådant krav i en upphandling så kommer det även att gälla leverantörens övriga verksamhet som inte omfattas av den aktuella upphandlingen. Av den anledningen riskerar ett krav, villkor eller kriterium om Svanenmärkt städtjänst att stå i strid med upphandlingslagstiftningens regler.

Ska uppnå syftet med upphandlingen och vara proportionerligt
Ett av syftena med att ställa ett krav på miljömärkt städtjänst bör vara att säkerställa att städtjänsten utförs på ett miljömässigt sätt. Eftersom förutsättningarna för att erhålla en licens för miljömärkt städtjänst omfattar leverantörens hela verksamhet innebär en licens inte per automatik att exempelvis de produkter som leverantören avser använda i fullgörandet av det uppdrag som omfattas av upphandlingen är miljömärkta. I teorin skulle en leverantör därför kunna leverera 100 procent miljömärkta rengöringsprodukter gentemot sina övriga kunder och inte några miljömärkta rengöringsprodukter i det uppdrag som upphandlingen avser.

Av ovan kan konstateras att ett krav, villkor eller kriterium avseende Svanenmärkt städtjänst därmed inte nödvändigtvis uppfyller syftet med upphandlingen, om syftet är att säkerställa att de produkter som används i uppdraget är miljömärkta. Av den anledningen riskerar kriteriet att strida mot proportionalitetsprincipen.

Kriterier för att upphandla miljömässiga städtjänster
Syftet med att upphandla miljömässiga städtjänster kan i stället uppnås genom att den upphandlande organisationen ställer ett uttryckligt krav på exempelvis innehållet i städkemikalier som används för uppdragets utförande. Exempelvis kan Upphandlingsmyndighetens kriterium KravID 11567 Städkemikalier användas för att uppnå en del av syftet med kravet.

Andra syften, till exempel miljökrav på transporter och utbildning av den personal som används för uppdragets utförande kan också uppnås på annat sätt, till exempel genom att använda Upphandlingsmyndighetens villkor för utförande av städtjänsten.

Vänliga hälsningar,

Victoria

Jurist

07 februari 2025

Tack för ett utförligt svar!

Jag funderar på detta i relation till t.ex. ISO 9001 och ISO 14001. ISO-standarderna omfattar ju även de hela leverantörens verksamhet, men vad jag förstår är det proportionerligt att ställa krav om det eller likvärdigt i en upphandling. Hur hänger detta ihop?

Mikael

10 februari 2025

Hej Mikael,

Det stämmer att det är tillåtet att ställa krav på att intyg ska finnas som visar att leverantören följer vissa kvalitetssäkringsstandard, miljöledningssystem eller miljöledningsstandarder såsom exempelvis ISO 9001 och ISO 14001. Precis som du är inne på i din följdfråga så omfattar dessa standarder, i likhet med en Svanenmärkt städtjänst, också hela leverantörens verksamhet.

Jag förstår att det kan låta motsägelsefullt men till skillnad från en Svanenmärkt städtjänst är såväl ISO 9001 och ISO 14001 standarder som bygger på relevanta europeiska standarder där certifieringen är utfärdat av ett oberoende organ som är ackrediterad för uppgiften. En Svanenmärkt städtjänst är inte en europeisk standard utan är en märkning. Det går av den anledningen inte att jämföra ett krav på certifiering enligt ISO 9001 och ISO 14001 med en licens om Svanenmärkt städtjänst.

Vilka möjligheter det finns att kräva en viss märkning som bevis för att varan, tjänsten eller byggentreprenaden motsvarar de egenskaper som krävs för att uppfylla de tekniska specifikationerna framgår av 9 kap. 13 § lagen om offentlig upphandling (LOU).
Av bestämmelsen framgår att det är möjligt att kräva en viss märkning om;
  1. kraven för märkningen endast rör kriterier som har anknytning till det som ska anskaffas,
  2. kraven för märkningen är lämpliga för att definiera egenskaperna hos den vara, tjänst eller byggentreprenad som ska anskaffas,
  3. kraven för märkningen grundas på objektivt kontrollerbara och icke-diskriminerande kriterier,
  4. märkningen har antagits genom ett öppet och transparent förfarande i vilket samtliga berörda kan delta,
  5. märkningen är tillgänglig för alla berörda, och
  6. kraven för märkningen fastställs av ett organ som den som ansöker om märkningen inte har ett avgörande inflytande över.
Om en märkning uppfyller villkoren i punkterna 3–6 ovan, men även rör kriterier som inte har anknytning till det som ska anskaffas, får den upphandlande organisationen inte kräva märkningen. Organisationen får dock fastställa de tekniska specifikationerna genom hänvisningar till sådana detaljerade specifikationer för märkningen som har anknytning till det som ska anskaffas.

Läs mer
Läs mer om möjligheten att ställa krav på kvalitets- och miljöledningssystem enligt ISO samt möjligheten att ställa krav på märkning i inläggen Krav på tredjepartscertifiering kvalitet (ISO 9001), Ska en certifiering enligt ISO 14001 alltid göras av en ackrediterad tredje part? och Får man ställa krav på Svanen-märkning? i vår Frågeportal.

Vänliga hälsningar,

Victoria

Jurist

10 februari 2025

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.