Behöver ledningar handlas upp eller kan exploatören handla upp och överlämna till kommunalt bolag?
Publicerad 14 februari 2025
Det ska läggas VA-ledningar i ett område där allmän platsmark har enskilt huvudmannaskap. Exploatören äger marken idag. Behöver ledningarna handlas upp enligt LUF eller kan exploatören handla upp enligt kommunal standard (handlingarna godkänns av det kommunala bolaget), genomföra och överlämna till kommunalt bolag?
Pernilla
Publicerad 14 februari 2025

Hej Pernilla,
Inledningsvis behöver vi nämna att Upphandlingsmyndigheten inte gör bedömningar i enskilda fall. Vi bistår dock gärna med generell vägledning.
Vad gäller allmänna anläggningar har vi tidigare tagit fram en vägledning som bland annat redogör för hur man kan tänka gällande upphandlingsplikt i olika situationer. Du hittar stödet på vår webbplats, Vägledning: Allmänna anläggningar och samhällsfastigheter – upphandling och statsstöd vid exploatering.
Kortfattat kan följande sägas. En förutsättning för att det ska vara fråga om ett upphandlingspliktigt kontrakt är att en leverantör, i utbyte mot ersättning, tillhandahåller varor, tjänster eller byggentreprenader som är av direkt ekonomiskt intresse för den upphandlande organisationen. Det ska vara fråga om avtal med ekonomiska villkor och att den upphandlande organisationen erhåller en prestation mot ersättning.
Det är framför allt frågan om huruvida kriteriet ekonomiska villkor i definitionen av ett upphandlingspliktigt kontrakt är uppfyllt som kan vara svår att avgöra vid utbyggnad av allmänna anläggningar. Kriteriet prestation är dock som huvudregel uppfyllt när en exploatör bygger ut va-anläggningar enligt kommunens önskemål och anläggningarna övergår till kommunen. Syftet är i dessa fall att uppföra anläggningarna åt kommunen som blir huvudman för anläggningarna.
Om kommunen ska överta ledningarna kostnadsfritt kan det vara så att kriterierna för vad som är ett upphandlingspliktigt kontrakt inte är uppfyllda. I vår Frågeportal finns ett svar på en sådan fråga, Upphandling av allmänna anläggningar när den privata aktören äger marken.
Skillnaden i det här fallet mot den tidigare frågan är att marken kommer förbli privatägd även efter att den ifrågavarande marken har blivit allmän plats. Att den allmänna platsen har enskilt huvudmannaskap innebär att den vid genomförandet kommer inrättas som samfälld egendom enligt anläggningslagen. Den allmänna VA-anläggningens rätt att vara kvar inom den samfällda marken måste därför säkras med servitut.
Om man på sätt anges i vår vägledning och i frågesvaret ovan, i exploateringsavtal anger att exploatören ska bygga ut VA-anläggningen på den allmänna platsen och att exploatören ska överlämna ledningarna utan kostnad för kommunen när ett servitut till förmån för VA-anläggningen och med en kommunägd fastighet som härskande inrättas i den allmänna platsen, är situationen mycket lik den som beskrivs i vår vägledning och i frågesvaret ovan. För närmare vägledning får vi dock hänvisa dig till en jurist med kompetens i LOU och stadsbyggnadsfrågor.
Med vänlig hälsning,
Inledningsvis behöver vi nämna att Upphandlingsmyndigheten inte gör bedömningar i enskilda fall. Vi bistår dock gärna med generell vägledning.
Vad gäller allmänna anläggningar har vi tidigare tagit fram en vägledning som bland annat redogör för hur man kan tänka gällande upphandlingsplikt i olika situationer. Du hittar stödet på vår webbplats, Vägledning: Allmänna anläggningar och samhällsfastigheter – upphandling och statsstöd vid exploatering.
Kortfattat kan följande sägas. En förutsättning för att det ska vara fråga om ett upphandlingspliktigt kontrakt är att en leverantör, i utbyte mot ersättning, tillhandahåller varor, tjänster eller byggentreprenader som är av direkt ekonomiskt intresse för den upphandlande organisationen. Det ska vara fråga om avtal med ekonomiska villkor och att den upphandlande organisationen erhåller en prestation mot ersättning.
Det är framför allt frågan om huruvida kriteriet ekonomiska villkor i definitionen av ett upphandlingspliktigt kontrakt är uppfyllt som kan vara svår att avgöra vid utbyggnad av allmänna anläggningar. Kriteriet prestation är dock som huvudregel uppfyllt när en exploatör bygger ut va-anläggningar enligt kommunens önskemål och anläggningarna övergår till kommunen. Syftet är i dessa fall att uppföra anläggningarna åt kommunen som blir huvudman för anläggningarna.
Om kommunen ska överta ledningarna kostnadsfritt kan det vara så att kriterierna för vad som är ett upphandlingspliktigt kontrakt inte är uppfyllda. I vår Frågeportal finns ett svar på en sådan fråga, Upphandling av allmänna anläggningar när den privata aktören äger marken.
Skillnaden i det här fallet mot den tidigare frågan är att marken kommer förbli privatägd även efter att den ifrågavarande marken har blivit allmän plats. Att den allmänna platsen har enskilt huvudmannaskap innebär att den vid genomförandet kommer inrättas som samfälld egendom enligt anläggningslagen. Den allmänna VA-anläggningens rätt att vara kvar inom den samfällda marken måste därför säkras med servitut.
Om man på sätt anges i vår vägledning och i frågesvaret ovan, i exploateringsavtal anger att exploatören ska bygga ut VA-anläggningen på den allmänna platsen och att exploatören ska överlämna ledningarna utan kostnad för kommunen när ett servitut till förmån för VA-anläggningen och med en kommunägd fastighet som härskande inrättas i den allmänna platsen, är situationen mycket lik den som beskrivs i vår vägledning och i frågesvaret ovan. För närmare vägledning får vi dock hänvisa dig till en jurist med kompetens i LOU och stadsbyggnadsfrågor.
Med vänlig hälsning,
Frida
Jurist
24 februari 2025
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.