Hur definieras tjänst av allmänt intresse och icke-ekonomisk verksamhet?
Publicerad 09 april 2025
Tack för en bra hemsida. Jag arbetar med ett uppdrag åt statlig myndighet att utreda huruvida stöd till en organisation som bedriver internationellt utvecklingssamarbete kan anses som statsstöd och hur vidareförmedling till organisationer kan hanteras visavi statsstödsreglerna. Kan begreppet tjänst av allmänt intresse användas? Hur definieras icke ekonomisk verksamhet ekonomisk verksamhet i dessa sammanhang?
Christina Sand
Publicerad 09 april 2025

Hej Christina,
Och tack för din fråga. Upphandlingsmyndighetens uppdrag på statsstödsområdet är att ge vägledning till kommuner och regioner i frågor som rör statsstödsreglernas tillämpning. Eftersom vi inte kan ge råd i enskilda fall och information om vad för typ av stödmottagare som är aktuell inte framgår kommer svaret att begränsas till en allmän redogörelse för begreppen tjänst av allmänt intresse och icke-ekonomisk jämte ekonomisk verksamhet, samt det tillämpliga regelverket.
Vad innebär statsstöd
EU:s statsstödsregler finns i artiklarna 107–109 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget). Statsstöd innebär att det offentliga, det vill säga staten, kommuner eller regioner, stödjer en ekonomisk verksamhet med offentliga medel och det resulterar i att mottagaren får en fördel gentemot andra aktörer på marknaden genom att stödet gynnar ett visst företag eller bransch/produktion. Åtgärden måste också ha en potentiell påverkan på konkurrensen och på handeln mellan EU:s medlemsstater. Statsstöd är förbjudet, om det inte har utformats i enlighet med ett undantagsregelverk eller godkänts på förhand av kommissionen. I artikel 106.2 EUF-fördraget medges undantag från konkurrensreglerna i fråga om ersättning för utförandet av tjänster av allmänt ekonomiskt intresse som av det allmänna ålagts ett visst företag.
Vad menas med tjänster av allmänt intresse
Tjänster av allmänt intresse är sådana som är centrala för invånarna, med syfte att säkerställa invånarnas behov, eller samhällets behov i stort. Kommissionen har i sitt meddelande om SGEI angett att begreppet tjänster av allmänt ekonomiskt intresse är föränderligt och bland annat beror på invånarnas behov, den tekniska utvecklingen och marknadsutvecklingen, samt sociala och politiska preferenser i den berörda medlemsstaten. EU-domstolen har fastslagit att tjänster av allmänt ekonomiskt intresse är tjänster som har vissa särdrag jämfört med andra typer av ekonomisk verksamhet. Medlemsstaterna får själva bestämma både vilka tjänster som ska erbjudas och vilken nivå av service de ska ha. Avgörande för hanteringen i statsstödshänseende är om tjänsten är ekonomisk eller inte. En allmännyttig tjänst som inte är ekonomisk till sin natur faller utanför fördragets tillämpningsområde. EU-domstolen har vid ett flertal tillfällen fastslagit att all verksamhet som går ut på att erbjuda tjänster eller varor på en marknad är ekonomisk. Huruvida det finns en marknad för en tjänst eller inte beror på hur en tjänst organiseras i en medlemsstat, politiska beslut och den ekonomiska utvecklingen i en region, och varierar således mellan medlemsstaterna. Det är inte nödvändigt att verksamheten är vinstdrivande.
Skillnaden mellan olika slags tjänster
Tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (SGEI) är tjänster av allmänintresse som utförs mot betalning, såsom posttjänster eller tillhandahållande av elnät. Dessa tjänster omfattas av funktionsfördragets regler om konkurrens och därmed statsstödsreglerna. Ersättningen för sådana behöver utformas enligt statsstödsregelverket (om samtliga kriterier i artikel 107.1 FEUF är uppfyllda), om det inte kan fastslås att det sker i enlighet med de så kallade Altmarkkriterierna. Läs mer om Altmarkkriterierna på vår webbplats.
Icke-ekonomiska tjänster är exempelvis sådant som innebär att det offentliga agerar genom myndighetsutövning. Polis, domstol och sjötrafiksäkerhet kan nämnas som exempel som typiskt inte omfattas av EU:s kompetens och därmed inte heller statsstödsreglerna. Om en medlemsstat väljer att tillhandahålla kostnadsfria parker eller muséer för invånarna kan även den verksamheten vara att betraktas som icke-ekonomisk, beroende på hur många aktörer som skulle kunna tänka sig att tillhandahålla tjänsten. Även bibliotek, utbildning och forskning kan ofta vara icke-ekonomiska verksamheter. Indikativt kan vara om en avgift för tjänsten är symbolisk snarare än täcker den faktiska kostnaden.
Sociala tjänster av allmänt intresse ska tillgodose utsatta människors behov, och utgörs av exempelvis sociala trygghetssystem eller arbetsförmedling. Om ett sådant system eller tjänst anses innebära ekonomisk verksamhet eller inte beror på utformning och struktur. Distinktionen som gjorts i rättspraxis är om tjänsten är baserad på solidaritetsprincipen eller inte. Typiskt sett anses ett system vara solidaritetsbaserat och därmed inte ekonomiskt när medlemskap i systemet är obligatoriskt, syftet med stödet är rent socialt, det drivs helt utan vinstsyfte, förmånerna är oberoende av hur stora inbetalningar som gjorts och står inte heller nödvändigtvis i proportion till förmånstagarens inkomst, och systemet står under tillsyn av staten.
Vad omfattas av SGEI
Regelverket för SGEI består av fyra rättsakter; kommissionens meddelande, SGEI de minimis-förordningen, SGEI beslutet och SGEI-ramverket, vilka har olika användningsområden. Kommissionens meddelande klargör olika nyckelbegrepp och beskriver hur kommissionen ser på tjänster av allmän ekonomiskt intresse. SGEI de minimis kan användas för att betala ersättning upp till 750 000 euro per treårsperiod så länge villkoren i förordningen följs. SGEI-beslutet kan användas för tjänster av allmänt ekonomiskt intresse där ersättningen inte överstiger 15 miljoner euro om året, med vissa undantag, och så länge villkoren i beslutet följs behöver åtgärden inte anmälas till kommissionen för godkännande. För tjänster där SGEI-beslutet inte kan tillämpas kan i stället SGEI-ramverket bli aktuellt. Då behöver ersättningen utformas i enlighet med ramverket och sedan anmälas till kommissionen för godkännande innan implementering. Gemensamt för de olika reglerna är att tjänsten ska definieras noggrant, dess utförande ska åläggas företaget med rättsligt bindande verkan, och utformningen ska garantera att företaget inte överkompenseras.
Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.
Läs mer
Läs mer om tjänster av allmänt intresse och om villkoren i SGEI-beslutet på vår webbplats.
Källhänvisning
Och tack för din fråga. Upphandlingsmyndighetens uppdrag på statsstödsområdet är att ge vägledning till kommuner och regioner i frågor som rör statsstödsreglernas tillämpning. Eftersom vi inte kan ge råd i enskilda fall och information om vad för typ av stödmottagare som är aktuell inte framgår kommer svaret att begränsas till en allmän redogörelse för begreppen tjänst av allmänt intresse och icke-ekonomisk jämte ekonomisk verksamhet, samt det tillämpliga regelverket.
Vad innebär statsstöd
EU:s statsstödsregler finns i artiklarna 107–109 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget). Statsstöd innebär att det offentliga, det vill säga staten, kommuner eller regioner, stödjer en ekonomisk verksamhet med offentliga medel och det resulterar i att mottagaren får en fördel gentemot andra aktörer på marknaden genom att stödet gynnar ett visst företag eller bransch/produktion. Åtgärden måste också ha en potentiell påverkan på konkurrensen och på handeln mellan EU:s medlemsstater. Statsstöd är förbjudet, om det inte har utformats i enlighet med ett undantagsregelverk eller godkänts på förhand av kommissionen. I artikel 106.2 EUF-fördraget medges undantag från konkurrensreglerna i fråga om ersättning för utförandet av tjänster av allmänt ekonomiskt intresse som av det allmänna ålagts ett visst företag.
Vad menas med tjänster av allmänt intresse
Tjänster av allmänt intresse är sådana som är centrala för invånarna, med syfte att säkerställa invånarnas behov, eller samhällets behov i stort. Kommissionen har i sitt meddelande om SGEI angett att begreppet tjänster av allmänt ekonomiskt intresse är föränderligt och bland annat beror på invånarnas behov, den tekniska utvecklingen och marknadsutvecklingen, samt sociala och politiska preferenser i den berörda medlemsstaten. EU-domstolen har fastslagit att tjänster av allmänt ekonomiskt intresse är tjänster som har vissa särdrag jämfört med andra typer av ekonomisk verksamhet. Medlemsstaterna får själva bestämma både vilka tjänster som ska erbjudas och vilken nivå av service de ska ha. Avgörande för hanteringen i statsstödshänseende är om tjänsten är ekonomisk eller inte. En allmännyttig tjänst som inte är ekonomisk till sin natur faller utanför fördragets tillämpningsområde. EU-domstolen har vid ett flertal tillfällen fastslagit att all verksamhet som går ut på att erbjuda tjänster eller varor på en marknad är ekonomisk. Huruvida det finns en marknad för en tjänst eller inte beror på hur en tjänst organiseras i en medlemsstat, politiska beslut och den ekonomiska utvecklingen i en region, och varierar således mellan medlemsstaterna. Det är inte nödvändigt att verksamheten är vinstdrivande.
Skillnaden mellan olika slags tjänster
Tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (SGEI) är tjänster av allmänintresse som utförs mot betalning, såsom posttjänster eller tillhandahållande av elnät. Dessa tjänster omfattas av funktionsfördragets regler om konkurrens och därmed statsstödsreglerna. Ersättningen för sådana behöver utformas enligt statsstödsregelverket (om samtliga kriterier i artikel 107.1 FEUF är uppfyllda), om det inte kan fastslås att det sker i enlighet med de så kallade Altmarkkriterierna. Läs mer om Altmarkkriterierna på vår webbplats.
Icke-ekonomiska tjänster är exempelvis sådant som innebär att det offentliga agerar genom myndighetsutövning. Polis, domstol och sjötrafiksäkerhet kan nämnas som exempel som typiskt inte omfattas av EU:s kompetens och därmed inte heller statsstödsreglerna. Om en medlemsstat väljer att tillhandahålla kostnadsfria parker eller muséer för invånarna kan även den verksamheten vara att betraktas som icke-ekonomisk, beroende på hur många aktörer som skulle kunna tänka sig att tillhandahålla tjänsten. Även bibliotek, utbildning och forskning kan ofta vara icke-ekonomiska verksamheter. Indikativt kan vara om en avgift för tjänsten är symbolisk snarare än täcker den faktiska kostnaden.
Sociala tjänster av allmänt intresse ska tillgodose utsatta människors behov, och utgörs av exempelvis sociala trygghetssystem eller arbetsförmedling. Om ett sådant system eller tjänst anses innebära ekonomisk verksamhet eller inte beror på utformning och struktur. Distinktionen som gjorts i rättspraxis är om tjänsten är baserad på solidaritetsprincipen eller inte. Typiskt sett anses ett system vara solidaritetsbaserat och därmed inte ekonomiskt när medlemskap i systemet är obligatoriskt, syftet med stödet är rent socialt, det drivs helt utan vinstsyfte, förmånerna är oberoende av hur stora inbetalningar som gjorts och står inte heller nödvändigtvis i proportion till förmånstagarens inkomst, och systemet står under tillsyn av staten.
Vad omfattas av SGEI
Regelverket för SGEI består av fyra rättsakter; kommissionens meddelande, SGEI de minimis-förordningen, SGEI beslutet och SGEI-ramverket, vilka har olika användningsområden. Kommissionens meddelande klargör olika nyckelbegrepp och beskriver hur kommissionen ser på tjänster av allmän ekonomiskt intresse. SGEI de minimis kan användas för att betala ersättning upp till 750 000 euro per treårsperiod så länge villkoren i förordningen följs. SGEI-beslutet kan användas för tjänster av allmänt ekonomiskt intresse där ersättningen inte överstiger 15 miljoner euro om året, med vissa undantag, och så länge villkoren i beslutet följs behöver åtgärden inte anmälas till kommissionen för godkännande. För tjänster där SGEI-beslutet inte kan tillämpas kan i stället SGEI-ramverket bli aktuellt. Då behöver ersättningen utformas i enlighet med ramverket och sedan anmälas till kommissionen för godkännande innan implementering. Gemensamt för de olika reglerna är att tjänsten ska definieras noggrant, dess utförande ska åläggas företaget med rättsligt bindande verkan, och utformningen ska garantera att företaget inte överkompenseras.
Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.
Läs mer
Läs mer om tjänster av allmänt intresse och om villkoren i SGEI-beslutet på vår webbplats.
Källhänvisning
- Artiklarna 107 – 109 fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget) – om de statsstödsrättsliga bestämmelserna
- Kommissionens tillkännagivande om begreppet statligt stöd som avses i artikel 107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (2016/C 262/01) punkterna 7, 12, 17 och 19
- Kommissionens meddelande om tillämpningen av Europeiska unionens regler om statligt stöd på ersättning för tillhandahållande av tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (2012/C 8/02)
Frida
Jurist
22 april 2025
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.