Sekretess i offentlig upphandling
Att allmänna handlingar omfattas av offentlighetsprincipen innebär inte att alla uppgifter kan lämnas ut. Det finns regler i offentlighets- och sekretesslagen som innebär att vissa uppgifter omfattas av sekretess. Genom en förståelse för när och varför underlättar det i situationer där du kan vilja begära ut handlingar.
Innehåll på denna sida
Allmänna handlingar omfattas av offentlighetsprincipen och ska därför lämnas ut på begäran. Det innebär däremot inte att alla uppgifter som finns i allmänna handlingar bör lämnas ut. Därför finns det regler i offentlighets- och sekretesslagen som innebär att vissa uppgifter i allmänna handlingar omfattas av sekretess.
I offentliga upphandlingar är det oftast tydligt vad som är en allmän handling, såsom upphandlingsdokumenten, anbuden, tilldelningsbeslutet med mera. Rent praktiskt blir det istället en fråga om vilka uppgifter som omfattas av sekretess och därför inte ska lämnas ut.
Det finns även begränsningar i hur länge uppgifter kan omfattas av sekretess. Offentlighets- och sekretesslagen anger därför, i anslutning till respektive sekretessbestämmelse, under hur lång tid som uppgifterna som längst kan omfattas av sekretess.
Uppgifter som kan omfattas av sekretess
Det förekommer många olika uppgifter i offentliga upphandlingar. Vilka uppgifter som omfattas av sekretess skiljer sig dock från upphandling till upphandling och från anbud till anbud. Det finns dock vissa typer av uppgifter i offentliga upphandlingar som återkommande blir föremål för den upphandlande organisationens sekretessprövning. Det betyder inte att sådana uppgifter alltid omfattas av sekretess, utan det måste avgöras från fall till fall, men leverantörer kan ändå skapa sig en uppfattning om vilka uppgifter som kan omfattas av sekretess.
Det finns många sekretessbestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen, men det är inte alla som brukar förekomma i offentliga upphandlingar. De vanligaste sekretessgrunderna är sekretessen för enskildas ekonomiska intressen, den absoluta anbudssekretessen och sekretessen för upphandlande organisationers ekonomiska intressen.
Upphandlande organisationer brukar be leverantörer att ange vilka uppgifter i anbudet som leverantören vill ska omfattas av sekretess. I upphandlingssammanhang kallas det ofta för sekretessbegäran. En sekretessbegäran kan många gånger vara en bra utgångspunkt för vilka uppgifter i anbudet som ska omfattas av sekretess, men det är viktigt att komma ihåg att det är offentlighets- och sekretesslagen som bestämmer vilka uppgifter som omfattas av sekretess. Vidare är det den upphandlande organisationen, inte leverantören, som ska bedöma vilka uppgifter som kan omfattas av sekretess.
Även om huvudregeln är offentlighet kan till exempel uppgifter om leverantörernas ekonomiska intressen omfattas av sekretess. Uppgifter om leverantörers ”affärs- eller driftsförhållanden” kan omfattas av sekretess när leverantören har affärsmässiga förbindelser med en upphandlande organisation. Syftet med bestämmelsen är att skydda till exempel uppgifter som förekommer i leverantörers anbud, om ett offentliggörande av uppgifterna skulle kunna leda till att leverantören lider skada.
Sekretessen för leverantörens ekonomiska intressen är en viktig bestämmelse i offentliga upphandlingar. Leverantörer lämnar ofta en stor mängd uppgifter i sina anbud, bland annat uppgifter som är företagshemligheter eftersom de på olika sätt beskriver leverantörens strategier, arbetsmetoder, kundrelationer eller andra affärsmässigt värdefulla förhållanden. Det är därför viktigt att sådana uppgifter inte offentliggörs, eftersom de ofta beskriver hur leverantören går tillväga för att försöka vara bättre än sina konkurrenter.
Uppgifter som rör leverantörers ekonomiska intressen, och som leverantörer lämnar i anbud, kan alltså omfattas av sekretess. Det krävs dock att det finns en konkret risk för att leverantören skulle skadas av att uppgiften offentliggjordes.
Det innebär i sin tur att allmänt hållna uppgifter, till exempel generella beskrivningar av leverantörens organisationsstruktur, vanligtvis inte omfattas av sekretess. På motsvarande sätt omfattas uppgifter som en konkurrent skulle kunna använda antingen till sin egen fördel eller till leverantörens nackdel typiskt sett av sekretess om det av särskild anledning kan antas att ett offentliggörande av uppgifterna skulle kunna leda till att leverantören lider skada.
Hur länge sekretessen kan gälla
Sekretessen till skydd för leverantörers ekonomiska intressen kan som högst gälla i 20 år. För allmänna handlingar som innehåller avtalsvillkor, till exempel avtal eller olika bilagor till avtal, gäller sekretessen som huvudregel i högst två år.
Om den upphandlande organisationen är ett statligt affärsverk, Försvarets materielverk eller en kommunal affärsverksamhet så gäller sekretessen däremot under högst fem år från det att avtalet slöts.
Kom ihåg - anbud kan innehålla affärshemligheter
Anbud innehåller ofta uppgifter om leverantörers konkurrensfördelar och/eller affärshemligheter. Sådana uppgifter kan omfattas av sekretess, om ett offentliggörande skulle innebära en risk för att leverantören lider skada.
Prisuppgifter
Detaljerade prisuppgifter, såsom en leverantörs tim- eller à-priser, omfattas vanligtvis av sekretess. Det förutsätter dock att uppgifterna återspeglar leverantörens prissättningsstrategier och att ett offentliggörande av uppgifterna därför skulle kunna försämra leverantörens konkurrensfördelar.
Som exempel kan en leverantörs priser återspegla dess affärs- eller driftförhållanden om priserna ger detaljerad information om leverantörens särskilda prissättningsstrategier. Sådana strategier kan exempelvis innebära att leverantören lämnar särskilt låga priser för vissa prisposter.
Det händer ibland att upphandlande organisationer ber leverantörer förklara sitt anbudspris, när priset framstår som onormalt lågt. Sådana förklaringar kan ofta innehålla uppgifter om hur leverantören resonerar vid beräkningen av anbudspris och vilka överväganden som görs. Även sådana förklaringar kan då omfattas av sekretess, eftersom förklaringarna kan ge information om leverantörens affärs- eller driftsförhållanden och det kan vara skadligt för leverantören om utomstående får kännedom om dessa.
Kunder och referensuppdrag
Uppgifter om en leverantörs kunder och genomförda referensuppdrag utgör typiskt sett företagshemligheter och huvudregeln är därför att leverantörer kan lida skada av att sådana uppgifter offentliggörs.
Personal och cv:n
Inom vissa branscher är leverantörens främsta konkurrensmedel dess anställda. Detta är särskilt tydligt inom bemannings- eller konsultbranschen, men kan gälla för alla branscher där personalens kunskaper och kompetens är avgörande för leverantörens konkurrensmöjligheter.
Eftersom det ofta förekommer konkurrens om själva personalen i sådana branscher, finns det ibland anledning att anta att leverantören skulle riskera att lida skada om uppgifter om dess anställda blev offentliga. Det skulle exempelvis underlätta för leverantörens konkurrenter att approchera leverantörens anställda och övertyga dem att byta arbetsgivare.
Uppgifter om leverantörens personal, vilket många gånger framgår av till exempel cv:n som ges in i upphandlingar, kan därför omfattas av sekretess.
Organisation, processer, metoder, affärsidé, produktval, tekniska lösningar med mera
Det förekommer ofta att upphandlande organisationer ber leverantörer att beskriva sin organisation, affärsidé eller olika arbetsmetoder och -processer. Ibland kan beskrivningarna vara allmänt hållna och nästan vara allmängiltiga.
Om ett anbud däremot innehåller uppgifter om tekniska lösningar, produktval, metoder med mera som är unika för leverantören, så brukar uppgifterna omfattas av sekretess. Det rör sig då om uppgifter som är företagshemligheter eller på annat sätt är utmärkande för leverantören, och som ger leverantören dess konkurrensmässiga fördelar. Om dessa uppgifter blir offentliga skulle leverantörens konkurrenter kunna använda leverantörens utarbetade strategier till skada för leverantören.
Den absoluta anbudssekretessen är den mest långtgående sekretessbestämmelsen som rör upphandling. Sekretessen innebär att inga uppgifter som rör anbud i offentliga upphandlingar får lämnas till någon annan än anbudsgivaren själv, innan upphandlingen avslutats.
Sekretessen omfattar både uppgifter om vilka leverantörer som har lämnat anbud eller anbudsansökningar och innehållet i själva anbuden eller anbudsansökningarna.
Med den absoluta anbudssekretessen skyddas konkurrensen i offentliga upphandlingar genom att det är hemligt vilka som har lämnat anbud och vad de då erbjudit. På så sätt finns det ingen möjlighet för andra leverantörer att positionera sig utifrån vetskapen om vem som deltar i upphandlingen eller utifrån vad andra leverantörer har erbjudit.
Den absoluta anbudssekretessen varar däremot inte för evigt, utan upphör när alla anbud har offentliggjorts, tilldelningsbeslut meddelats eller när ärendet avslutats på något annat sätt.
Oftast avslutas en upphandling genom att den upphandlande organisationen meddelar ett tilldelningsbeslut, men det förekommer även att upphandlingar avslutas genom att den upphandlande organisationen fattar ett avbrytandebeslut. I sådana fall har även ”ärendet” avslutats.
Att den absoluta sekretessen upphör innebär inte att samtliga uppgifter om leverantörerna och deras anbud ska lämnas ut. Den upphandlande organisationen behöver nämligen därefter pröva om någon annan sekretessgrund är tillämplig.
Uppgifter som påverkar upphandlande organisationers ekonomiska intressen kan omfattas av sekretess. Sådan sekretess gäller oavsett om det är fråga om en upphandling eller inte, och kan därför gälla även efter det att en upphandling har avslutats.
Ett exempel på när en upphandlande organisation skulle kunna lida skada av att uppgifter ur en avslutad upphandling blir offentliga är om organisationen avbrutit en upphandling och planerar att göra om den inom kort. I det fallet skulle den upphandlande organisationen kunna påverkas negativt av att exempelvis uppgifter om hur många och vilka leverantörer som deltog i den första upphandlingen offentliggjordes, eftersom det kan påverka hur leverantörerna agerar i den framtida upphandlingen.
Om en leverantör exempelvis får veta att den var den enda som lämnat anbud kanske leverantören väljer att höja sitt anbudspris på grund av bristen på konkurrens, vilket leder till att den upphandlande organisationen får betala ett högre pris på grund av att uppgifterna offentliggjordes.
Om upphandlingen övergår till ett förhandlat förfarande
En annan typsituation där den upphandlande organisationen kan riskera att lida skada av ett offentliggörande av uppgifterna i inlämnade anbud, är vid ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering. Den upphandlande organisationens förhandlingsmöjligheter skulle kunna försämras om alla tidigare anbud var offentliga. I dessa fall kan den upphandlande organisationen möjligen sekretessbelägga uppgifterna.
Det räcker däremot inte med att den upphandlande organisationen bara säger att upphandlingen har avbrutits för att sekretess ska gälla. Det krävs även att det faktiskt kan antas att den upphandlande organisationen kommer att lida skada i det enskilda fallet av att uppgifterna lämnas ut.
Sekretessen till skydd för upphandlande organisationers ekonomiska intressen kan som högst gälla i 20 år. För allmänna handlingar som innehåller avtalsvillkor, till exempel avtal eller olika bilagor till avtal, gäller sekretessen som huvudregel i högst två år.
Om den upphandlande organisationen är ett statligt affärsverk, Försvarets materielverk eller en kommunal affärsverksamhet så gäller sekretessen däremot under högst fem år från det att avtalet slöts.
Kom ihåg - absolut sekretess
Anbud i offentliga upphandlingar omfattas av absolut sekretess till dess att upphandlingen avslutas. Om upphandlingen avslutas utan att den upphandlande organisationen tecknar kontrakt, kan anbuden fortfarande omfattas av sekretess av andra anledningar.
Det händer ibland att upphandlande organisationer inför upphandlingar ber leverantörer att inkomma med svar på en RFI (Request For Information) eller ge synpunkter på ett upphandlingsdokument som skickats ut på remiss.
Vid en RFI ber en upphandlande organisation ofta om svar på vissa frågor, eller ber om information om den aktuella marknaden. I samband med det ingås inga avtal mellan organisationen och leverantörerna, utan det är istället fråga om ett utbyte av information.
Den sekretessbestämmelse som skyddar leverantörers intressen kräver däremot att det ska finnas en affärsförbindelse mellan den upphandlande organisationen och leverantören för att sekretess ska gälla.
Om den upphandlande organisationen anses ha påbörjat en upphandling
Uppgifter i ärenden som inte avser en specifik affärsförbindelse (exempelvis ett faktiskt avtal), utan en mer inledande kartläggning av möjligheter till framtida affärsförbindelser, har i vissa fall ansetts omfattas av sekretess till skydd för leverantörernas ekonomiska intressen.
Gemensamt för dessa fall är att den upphandlande organisationen har ansetts påbörjat en upphandling men att något slutligt beslut om vem som ska tilldelas avtal ännu inte har fattats.
Om den upphandlande myndigheten bestämt sig för att genomföra en upphandling och inleder den med en RFI, kan därför leverantörernas svar skyddas av sekretess.
Svaren kan även möjligtvis omfattas av sekretess till skydd för den upphandlande organisationens ekonomiska intresse, men det måste avgöras från fall till fall och beror i hög grad på vilken betydelse svaren har för den upphandlande organisationen och om svaren har karaktären av affärsmässiga underlag.
Om den upphandlande organisationen har haft kontakt med leverantörer inför en upphandling och därmed deltagit i förberedelserna av den är den upphandlande organisationen dessutom skyldig att informera de övriga leverantörerna om vilka upplysningar av relevans för upphandlingen som har lämnats i det sammanhanget.
Om ett upphandlingsdokument, till exempel ett utkast till avtalsvillkor, skickas ut på remiss till en leverantör, så anses handlingarna typiskt sett ha blivit allmänna redan innan upphandlingen har publicerats.
Eftersom upphandlingsdokumenten av naturliga skäl inte innehåller några uppgifter om anbud omfattas de i detta läge inte heller av bestämmelsen som reglerar den absoluta anbudssekretessen.
Det är däremot tänkbart att upphandlingsdokumenten istället omfattas av någon annan sekretessbestämmelse, till exempel sekretess för upphandlande organisationers ekonomiska intressen, men detta är osäkert och gäller sannolikt bara under mycket speciella omständigheter.
Sekretessprövning och hur du som leverantör kan begära sekretess
I offentliga upphandlingar förekommer vanligtvis många allmänna handlingar. Samtidigt innehåller handlingarna många gånger uppgifter som av en eller annan anledning är känsliga, antingen för leverantören eller för den upphandlande organisationen. En av de största utmaningarna för upphandlande organisationer blir därför, i fråga om offentlighet och sekretess, att ta ställning till vilka uppgifter som kan omfattas av sekretess. Man talar även om att den upphandlande organisationen ska göra en sekretessprövning.
Förenklad översikt över sekretessprövningens olika steg
Finns uppgiften i en allmän handling?
Ja – Gå vidare i sekretessprövningen.
Nej – Uppgiften behöver i så fall inte lämnas ut med stöd av tryckfrihetsförordningen.
Omfattas uppgiften av någon typ av sekretess i någon sekretessbestämmelse?
Ja, men det är absolut sekretess – Uppgiften ska i så fall inte lämnas ut.
Ja – Gå vidare i sekretessprövningen.
Nej – Uppgiften ska lämnas ut.
Har den maximala sekretesstiden löpt ut?
Ja – Uppgiften ska i så fall lämnas ut
Nej – Gå vidare i sekretessprövningen
Innebär skadeprövningen att sekretess gäller för uppgiften?
Ja – Uppgiften ska i så fall inte lämnas ut.
Nej – Uppgiften ska lämnas ut.
En sekretessprövning sker i det enskilda fallet. Det betyder att den upphandlande organisationen, ofta upphandlaren eller inköparen, ska kontrollera om handlingen ska lämnas ut varje gång någon ber om att få ta del av en allmän handling.
Det är viktigt att en kontroll sker varje gång en handling begärs ut. Eftersom en prövning ska göras varje gång en handling begärs ut kan det få till följd att en viss uppgift i handlingen som tidigare har bedömts omfattas av sekretess vid ett tillfälle, inte omfattas av sekretess vid ett senare tillfälle. Detta eftersom olika bedömningar kan göras vid olika tillfällen, och bedömningen ska göras utifrån omständigheterna som råder vid tidpunkten för varje enskild prövning.
På motsvarande sätt ska den upphandlande organisationen göra en sekretessprövning för varje anbud. Att ett anbud omfattas av sekretess i ett visst avseende betyder inte att övriga anbud automatiskt omfattas av sekretess för samma typ av uppgifter. Det kan till exempel vara så att övriga leverantörers uppgifter varit mer allmänt hållna eller att leverantörerna har olika affärsmodeller och därför olika konkurrensmedel.
Att vissa leverantörer har avstått från att begära sekretess innebär inte heller att andra leverantörer inte kan lida skada av att liknande uppgifter i deras anbud lämnas ut.
Att en sekretessprövning ska ske i det enskilda fallet betyder även att det inte är möjligt att göra en sekretessprövning på förhand, det vill säga redan innan en begäran har kommit in. I praktiken är det dock möjligt att skapa sig en uppfattning om vilka uppgifter som omfattas av sekretess redan innan en begäran kommit in.
Den upphandlande organisationen måste däremot göra en enskild bedömning för varje begäran som kommer in. Det är alltså inte möjligt att på förhand fatta ett generellt sekretessbeslut.
Vad innebär att lida skada?
För att uppgifter i exempelvis ett anbud ska omfattas av sekretess, krävs det att leverantören riskerar att lida skada av att uppgiften offentliggörs. Begreppet ”skada” tar i det här sammanhanget sikte på den ekonomisk skada som kan uppstå till följd av att uppgifterna blir offentliga.
Ett utlämnande av uppgifter ska därför anses utgöra risk för skada och omfattas av sekretess när det finns skäl att tro att ett offentliggörande av till exempel leverantörers uppgifter kan leda till en ekonomisk skada för leverantören. Det krävs dock att man kan peka på någon tydlig omständighet som talar för att offentliggörandet riskerar att leda till skada för leverantören.
Det räcker därför inte med att endast påstå att leverantören skulle lida skada, utan man bör även förklara varför och på vilket sätt skadan skulle kunna uppstå. Den upphandlande organisationen måste samtidigt väga intresset av sekretess mot offentlighetsprincipen. Som leverantör är det därför viktigt att vara tydlig med vilken skada ni riskerar lida och varför.
Exempel 1
Har ni förklarat varför ni skulle kunna lida skada av att uppgifterna offentliggörs?
Det kan till exempel vara en bra idé att förklara att era prissättningsstrategier bygger på er erfarenhet eller att vara tydlig med att ni har särskilt fördelaktiga avtal med underleverantörer som möjliggör era konkurrenskraftiga priser, och att konkurrenter skulle kunna använda dessa uppgifter för att skaffa sig samma fördelar.
De allra flesta upphandlande organisationer ber leverantörerna att ange vilka uppgifter i anbuden som leverantören tycker är känsliga och vilken skada leverantören menar att den riskerar att lida om uppgifterna offentliggörs. Sådana beskrivningar gör det lättare för den upphandlande organisationen att bedöma vilka uppgifter som kan vara känsliga, men den upphandlande organisationen ska ändå göra en självständig bedömning. Du kan därför aldrig kräva att vissa uppgifter i ditt anbud ska omfattas av sekretess.
Om du vill att vissa delar av ditt anbud ska omfattas av sekretess, är det därför viktigt att du anger det och att du förklarar varför företaget skulle riskera att lida skada om uppgifterna offentliggörs.
Begreppet ”skada” tar sikte på den ekonomiska skada som kan uppstå till följd av att uppgifterna blir offentliga. Du behöver därför kunna peka på någon tydlig omständighet som talar för att offentliggörandet riskerar att leda till skada för dig. Det räcker inte med att endast påstå att du skulle lida skada, utan du bör också förklara varför och på vilket sätt skadan skulle kunna uppstå. Uppgifterna ska även vara specifika för dig och ditt företag.
Exempel 2
Är uppgifterna allmänt hållna, eller finns det konkreta beskrivningar av till exempel olika tekniska lösningar som är specifika för leverantörens verksamhet?
Generella beskrivningar om att man strävar efter kvalitet eller bara anställer kompetenta personer omfattas typiskt sett inte av sekretess. Däremot kan beskrivningar av era kvalitetssäkringsmetoder, som är specifika för er och bygger på lång erfarenhet, omfattas av sekretess. På samma sätt kan beskrivningar av hur ni säkerställer de anställdas kompetens och uppgifter om era rekryteringsstrategier omfattas av sekretess.
Exempel 3
Är uppgifterna allmänt tillgängliga, till exempel för att de redan finns på leverantörens webbplats eller i leverantörens årsredovisning? Det kan exempelvis handla om uppgifter som avser referenskunder, presentationer av anställda eller olika tekniska lösningar som är unika för leverantören.
I så fall kan det vara svårt att motivera att samma uppgifter ska omfattas av sekretess i ert anbud.
Om sekretess inte begärs
När en leverantör uttryckligen avstår att begära sekretess, så kan den upphandlande organisationen typiskt sett utgå från att ingenting i leverantörens anbud ska omfattas av sekretess, eftersom leverantören sannolikt inte riskerar att lida någon skada. Det är därför viktigt att begära sekretess för de uppgifter som du vill skydda.
En upphandlande organisation är dock inte förhindrad att belägga vissa av uppgifterna med sekretess, även när sekretess inte har begärts. Det är därför tänkbart att den upphandlande organisationen, trots att leverantören inte begärt sekretess, bedömer att leverantören kan riskera att lida skada om uppgifterna lämnas ut. Så kan till exempel vara fallet om övriga leverantörer begärt sekretess för en viss uppgift, eller uppgiften är av särskilt känslig karaktär.
Precis som att en leverantör inte kan kräva att anbudet ska omfattas av sekretess, så kan inte upphandlande organisationer i förväg bestämma över vilka uppgifter i en offentlig upphandling som ska omfattas av sekretess. Det innebär med andra ord att om förutsättningarna för sekretess är uppfyllda, så spelar det ingen roll vad som står i upphandlingsdokumenten. En upphandlande organisation kan därför inte bestämma att samtliga uppgifter ska omfattas av sekretess, eller att organisationen kommer bortse från sekretessreglerna.
Huruvida en uppgift omfattas av sekretess avgörs istället enligt offentlighets- och sekretesslagen. Däremot är det den upphandlande organisationen som ska göra bedömningen av vad som anses omfattas av sekretess och varför.
En begäran om att få ta del av en allmän handling eller uppgift i en handling ska göras till den upphandlande organisationen där handlingen förvaras. I offentliga upphandlingar betyder det vanligtvis att begäran ska skickas till upphandlaren, som är den som handlägger upphandlingen och därför har det primära ansvaret för att hantera en begäran. I tveksamma fall ska upphandlaren hänskjuta prövningen till ”myndigheten”. Det är viktigt att det klart framgår, av den upphandlande organisationens arbetsordning eller på annat sätt, vem som får fatta beslut om utlämnande respektive fatta beslut om sekretess.
Allmänna handlingar ska om möjligt lämnas ut samma dag
Upphandlande organisationer är skyldiga att pröva en begäran om att ta del av allmänna handlingar skyndsamt. Det innebär att begäran ska hanteras snarast möjligt och att annat arbete därför kan behöva läggas åt sidan.
Utgångspunkten är att handlingarna ska lämnas ut samma dag och i vart fall nästkommande dag. När det är fråga om ett mer omfattande underlag som begärts ut, vilket ofta kan vara fallet om någon till exempel begär ut samtliga inkomna anbud, så är det förståeligt att det tar någon eller några dagar. Handläggaren på den upphandlande organisationen, typiskt sett upphandlaren eller inköparen, behöver ofta göra omfattande sekretessprövningar och maska flera uppgifter i anbuden. I en sådan situation kan du dock be handläggaren att lämna ut handlingarna i omgångar, exempelvis ett anbud i taget allt eftersom anbuden sekretessprövats och (om aktuellt) maskats.
Den upphandlande organisationen ska organisera och dimensionera verksamheten på ett sätt som gör att skyndsamhetskravet kan upprätthållas. Det inkluderar att i varje enskilt fall göra avvägningen om det är lämpligast att tillhandahålla en handling på plats eller att lämna ut den på annat sätt. Det innebär också att den upphandlande organisationen inte kan hänvisa till semestertider för att ursäkta en långsam handläggning.
Kostnaden för att begära ut en konkurrents anbud
Att begära ut kopior av allmänna handlingar kan vara förenat med en avgift. Som regel är de första nio sidorna gratis, medan den tionde sidan kostar 50 kr och avgiften för sidan elva och framåt är två 2 kr per sida. Myndigheter får också i enskilda fall besluta att avgiften ska betalas helt eller delvis i förskott, innan kopian lämnas ut.
Kom ihåg - avgift för allmän handling
Upphandlande organisationer har ofta en möjlighet att ta ut avgifter när du begär ut allmänna handlingar.
Det händer ibland att den upphandlande organisationen bedömer att en viss handling eller vissa uppgifter i en handling ska omfattas av sekretess, och därför beslutar att inte lämna ut uppgifterna. Du har då rätt att överklaga beslutet. För att du ska kunna överklaga beslutet krävs dock att den upphandlande organisationen har fattat ett formellt beslut. Det räcker alltså inte med att en handläggare, till exempel upphandlaren, säger att vissa handlingar eller uppgifter inte kommer att lämnas ut.
Om du inte får något beslut av handläggaren kan du begära att frågan ska ”hänskjutas till myndigheten” eller på annat sätt begära ett skriftligt beslut. Det innebär något förenklat att din begäran ska prövas av den inom den upphandlande organisationen som har den formella behörigheten att besluta om vilka handlingar som ska lämnas ut. När ”myndigheten” får din begäran är den skyldig att fatta ett formellt beslut som du kan överklaga, om du inte är nöjd med det. Ett sådant beslut ska även innehålla en motivering till att handlingen eller uppgiften inte kan lämnas ut.
Om du ändå inte skulle få något svar eller beslut, så kan du vända dig till handläggarens chef och/eller göra en anmälan till JO. Det är dock ovanligt att det blir nödvändigt.
Exempel på begäran om hänskjutande till myndigheten
Jag begär att få ta del av [handlingarna och/eller uppgifterna] och att myndigheten ska ta ställning till min begäran genom ett formellt beslut.
Överklagandehänvisning ska ingå i beslutet
Den upphandlande organisationen ska även ge dig en så kallad överklagandehänvisning, ibland även kallad besvärshänvisning. En överklagandehänvisning kan beskrivas som en instruktion om hur du ska göra för att överklaga den upphandlande organisationens beslut.
Överklagandehänvisningen ska innehålla information om inom vilken tid överklagande ska göras, var det ska skickas, vilken information som minst bör finnas med i överklagandet och vilken domstol som kommer att pröva det.
De flesta sekretessbeslut från upphandlande organisationer överklagas till kammarrätt. Överklagandet ska dock skickas till den upphandlande organisationen. Den upphandlande organisationen ska nämligen kontrollera att överklagandet har kommit in i rätt tid, vilket är tre veckor från det att du tagit del av beslutet. Om överklagandet kommit in i rätt tid, ska det lämnas över av den upphandlande organisationen till kammarrätten.
Kom ihåg - överklaga inom rätt tid
Av beslutet ska det framgå när det senast måste överklagas. Kom ihåg att överklaga beslutet inom rätt tid.
- 2 kap. tryckfrihetsförordningen (TF) – allmänna handlingars offentlighet
- 31 kap. 16 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) – sekretess till skydd för den enskildes ekonomiska intressen vid affärsförbindelse med myndighet
- prop. 1979/80:2, s. 240–242 – förarbetena till bestämmelsen i tidigare sekretesslag som idag utgör 31 kap. 16 § OSL
- RÅ 2006 not. 103 – visa prisuppgifter omfattades inte av sekretess då det hade gått längre än 5 år sedan aktuella avtal ingåtts
- RÅ 2007 not. 154 – sekretess ansågs föreligga för en leverantörs angivna á-priser i en mängdförteckning vid en upphandling av beläggningsarbeten. Den som begärde ut uppgifterna angav som skäl för att uppgifterna skulle lämnas ut att bolaget misstänkte att leverantören, mot bakgrund av tidigare vunna upphandlingar, hade spekulerat vid sin prissättning. Genom att få del av konkurrentens prisuppgifter skulle den som begärt ut uppgifterna kunna arbeta för att framtida upphandlingar skulle bli mer rättvisa och konkurrensen sundare. Domstolen konstaterade dock att grunderna för den enskildes överklagande i sig gjorde att det kunde antas att leverantören skulle lida skada om uppgifterna lämnades ut
- RÅ 2008 not. 103 – sekretess ansågs föreligga för vissa uppgifter om den ekonomiska uppgörelsen mellan en kommun och en leverantör, övriga uppgifter skulle lämnas ut dels med anledning av att sekretess inte förelåg för vissa uppgifter, dels för att vissa av avtalen ingicks mer än fem år från det att begäran om att ta del av uppgifterna kom till kommunen
- 31 kap. 16 § OSL – sekretess till skydd för den enskildes ekonomiska intressen vid affärsförbindelse med myndighet
- prop. 1979/80:2, s. 240–242 – förarbetena till bestämmelsen i tidigare sekretesslag som idag utgör 31 kap. 16 § OSL
- HFD 2016 ref. 17 – uppgifter om en leverantörs kunder och referensuppdrag är typiskt sett att se som företagshemligheter och därför kan det ofta antas att ekonomisk skada kan uppstå om uppgifterna röjs
- 31 kap. 16 § OSL – sekretess till skydd för den enskildes ekonomiska intressen vid affärsförbindelse med myndighet
- prop. 1979/80:2, s. 240–242 – förarbetena till bestämmelsen i tidigare sekretesslag som idag utgör 31 kap. 16 § OSL
- HFD 2016 ref. 17 – uppgifter som kan leda till att anbudsgivarens konsulter och personal identifieras har ett kommersiellt värde och kan utgöra företagshemligheter när det är fråga om att leverantörer som bedriver bemanningsverksamhet genom uthyrning, förmedling eller rekrytering av konsulter
- 31 kap. 16 § OSL – sekretess till skydd för den enskildes ekonomiska intressen vid affärsförbindelse med myndighet
- prop. 1979/80:2, s. 240–242 – förarbetena till bestämmelsen i tidigare sekretesslag som idag utgör 31 kap. 16 § OSL
- HFD 2016 ref. 17 – specifika uppgifter om en näringsidkares metoder, processer samt tekniska förmåga och kapacitet utgör i normala fall företagshemligheter och omfattas därför av sekretess. Allmänt hållna uppgifter som inte är specifika för leverantören omfattas däremot inte av sekretess
- HFD 2017 not 2 – sekretess ansågs föreligga för vissa leverantörers produktval som offererats i en upphandling
- Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 8146–18 – sekretess ansågs föreligga för specifika uppgifter om en leverantörs metoder, processer samt tekniska förmåga och kapacitet
- 19 kap. 3 § andra stycket OSL – absolut sekretess gäller för uppgift som rör anbud fram till dess att alla anbud har offentliggjorts, tilldelningsbeslut har meddelats eller upphandlingen dessförinnan avslutats
- 19 kap. 3 § första stycket OSL – sekretess till skydd för det allmännas ekonomiska intressen för uppgift som hänför sig till ärende om förvärv, överlåtelse eller användning av egendom, tjänst eller annan nyttighet
- prop. 1993/94:188, s. 90 – en myndighet kan lida ekonomisk skada om myndigheten lämnar ut uppgifter i inlämnade anbud om upphandlingen avbrutits och myndigheten planerar att genomföra en ny upphandling
- RÅ 1988 not. 236 – exempel där ett utlämnande av uppgift från tidigare anbudsförfaranden kan leda till ekonomisk skada för det allmänna vid kommande anbudsförfaranden, i det här fallet utlämnande av uppgifter som avsåg försäljning av lös egendom. Uppgifterna omfattades därför av sekretess
- RÅ 1991 ref. 56 – exempel där ett utlämnande av uppgift I anbud från tidigare upphandling inte ansågs kunna leda till skada vid framtida upphandlingar. Domstolen ansåg att uppgifterna om skada var för allmänt hållna, bland annat att sekretess skulle vara en förutsättning för fortsatt låga prisnivåer vid den aktuella typen av upphandlingar. Uppgifterna skulle därför lämnas ut
- RÅ 1992 not. 51 – exempel där ett utlämnande av uppgift från tidigare anbudsförfaranden kan leda till ekonomisk skada för det allmänna vid kommande upphandlingar, i det här fallet utlämnande av uppgifter som avsåg priser från tidigare upphandlingar då detta kunde innebära högre prisnivåer vid kommande upphandlingar. Uppgifterna omfattades därför av sekretess
- RÅ 1993 not. 36 – sekretess ansågs föreligga för uppgifter som avsåg en myndighets köp av mark då det skulle kunna innebära skada för myndigheten vid ytterligare kommande markköp om uppgifterna offentliggjordes
- RÅ 1999 not. 53 – sekretess ansågs inte föreligga för uppgifter som avsåg en myndighets granskning av fartyg gällande vissa miljö- och säkerhetskrav. Myndigheten menade att offentliggörandet av uppgifterna skulle kunna innebära skada inför kommande förhandlingar av ett befintligt avtal. Domstolen ansåg att myndighetens uppgifter om risk för skada var för allmänt hållna
- 2 kap. 10 § TF – när en handling är att betrakta som upprättad hos en myndighet
- 19 kap. 3 § och 31 kap. 16 § OSL – sekretess till skydd för den enskildes ekonomiska intresse när denne inträtt i affärsförbindelse med en myndighet samt sekretess till skydd för det allmännas ekonomiska intresse
- 4 kap. 8 § LOU samt 4 kap. 7 § LUF – en upphandlande organisation har en skyldighet att informera övriga leverantörer om vilka upplysningar av relevans som har lämnats till leverantörer som har deltagit i förberedelserna av en upphandling
- Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 2578–18 – en projektbeskrivning som lämnats in av ett bolag till en kommun omfattades inte av sekretess dels med anledning av att det inte förelåg något sådant ärende hos kommunen som avses i 19 kap. 3 § första stycket OSL, dels med anledning av att bolaget inte ansetts ha trätt i affärsförbindelse med kommunen enligt 31 kap. 16 § OSL
- Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 2103–17 – vissa uppgifter i ett utkast till maröverlåtelseavtal mellan en kommun och dess bolag kunde innehålla uppgifter som omfattades av sekretess enligt 19 kap. 3 § första stycket OSL, men eftersom kommunen inte gjort en självständig sekretessprövning återförvisade domstolen ärendet till kommunen för en sådan prövning
- 2 kap. TF – allmänna handlingars offentlighet
- Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) OSL
- HFD 2017 not 2 – att vissa leverantörer inte begärt sekretess för en viss uppgift innebär inte att andra leverantörer inte kan lida skada av att motsvarande uppgifter i deras anbud lämnas ut
- Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) OSL
- prop. 1979/80:2, s. 241–242 – vad som bör krävas för att en uppgift ska kunna omfattas av sekretess enligt 19 kap. 16 § OSL
- HFD 2016 ref. 17 – exempel när en domstol gjort en skadebedömning beträffande ett antal olika uppgifter i ett anbud
- Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) OSL
- prop. 1979/80:2, s. 241–242 – en begäran om konfidentiell behandling, som framställs av en anbudsgivare men som inte närmare motiveras och inte heller har karaktären av ett anbudsvillkor, bör i regel inte föranleda beslut om handlingarnas hemlighållande
- HFD 2016 ref. 17 – allmänt hållna uppgifter som inte innehåller uppgifter som är specifika för anbudsgivaren omfattas inte av sekretess
- prop. 1979/80:2, s. 241–242 – om en myndighet med hänsyn till omständigheterna finner det sannolikt att ett utlämnande av uppgifterna skulle medföra skada eller att myndigheten sätter tilltro till vad anbudsgivaren har sagt om att ett offentliggörande skulle medföra skada bör något hinder för sekretess inte föreligga
- Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 4944–19 – sekretess ansågs föreligga för vissa uppgifter i ett anbud trots att den aktuella anbudsgivaren själv inte angett att denne ansåg att uppgifterna var skyddsvärda
- 2 kap. TF – allmänna handlingars offentlighet. En begränsning av rätten att ta del av allmänna handlingar ska anges noga i en bestämmelse i en särskild lag eller, om det anses lämpligare i ett visst fall, i en annan lag som den särskilda lagen hänvisar till, se 2 kap. 2 § andra stycket TF. Med särskild lag avses offentlighets- och sekretesslagen
- Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) OSL
- 2 kap. 15–17 §§ TF – regler om utlämnande av allmän handling och vilken myndighet det är som ska göra prövningen av begäran att ta del av handlingen
- 6 kap. 2–4 §§ OSL – vem som ska pröva om en allmän handling eller en uppgift i en allmän handling ska lämnas ut
- Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nr 1955–20 – när den som fattat det skriftliga beslutet att inte lämna ut en uppgift saknar rätt att fatta beslut i ett sådant ärende finns det inget beslut som kan överklagas
- 2 kap. 15 § och 16 § andra stycket TF – skyndsamhetskravet vid utlämnade av allmän handling, antingen genom att ta del av handlingen på plats hos myndigheten eller genom att få en kopia av handlingen
- JO 2016/17 s. 316, 321 och 351 – exempel på fall där myndigheten inte ansetts leva upp till skyndsamhetskravet i TF att hantera begäran om att ta del av allmän handling
- 2 kap. 16 § TF - Den som vill ta del av en allmän handling har även rätt att mot en fastställd avgift få en avskrift eller kopia av handlingen till den del handlingen får lämnas ut
- 15–16 §§ avgiftsförordningen (1992:191) – avgifter som statliga myndigheter får ta ut för kopior av allmänna handlingar
- 6 kap. 1 a § andra stycket OSL – myndighetens möjlighet att kräva förskottsbetalning innan en kopia på en allmän handling lämnas ut
- Se 2 kap. OSL om lagens tillämpningsområde
- 6 kap. 3 § OSL – den enskilde kan begära att beslutet att inte lämna ut en handling ska hänskjutas till myndigheten för att kunna överklaga beslutet
- 6 kap. 7–11 §§ OSL – beslut som kan överklagas, vilka som är överinstanser för olika typer av beslut samt regler om handläggning vid överklagande
- 32 § förvaltningslagen (2017:900) (FL) – skyldigheten att motivera ett beslut att inte lämna ut en handling eller en uppgift på grund av sekretess. Vad gäller frågan om skyldigheten för exempelvis kommunala bolag att tillämpa bestämmelserna i förvaltningslagen i ärenden som rör offentlighetsprincipen se JO 2008/09 s. 540 samt JO 2002/03 s. 49
- 33 § FL – en myndighet ska lämna en underrättelse om innehållet i ett beslut och hur ett överklagande av beslutet går till (överklagandehänvisning)
- 43–47 §§ FL – om överklagande