Avtalsförvaltning och uppföljning – vad innebär det
Som upphandlande myndighet eller enhet har ni mycket att vinna på att aktivt arbeta med avtalsförvaltning. Det ger goda förutsättningar att nå era mål för den genomförda upphandlingen. Avtalsförvaltningen innebär förutom själva avtalsuppföljningen, intern administration och rutiner för era samtliga avtal.
Innehåll på denna sida
Länkar till vårt övriga stöd om avtalsförvaltning
Avtalsuppföljning är aktiviteter som syftar till att säkerställa att leverantören uppfyller de krav som ni har ställt i upphandlingsdokumenten och att ni som upphandlande myndigheten eller enheten får det som ni har efterfrågat.
Avtalsförvaltning innefattar förutom avtalsuppföljning, en intern administration av er organisations samtliga avtal och möjlighet att arbeta med avtalstrohet, det vill säga styra era inköp till de leverantörer som ni har avtal med. Detta innebär bland annat att registrera avtalet i en avtalsdatabas och att hantera eventuella förlängningar och prisjusteringar. Vidare innebär avtalsförvaltning att arbeta med avtalstrohet, det vill säga att styra era inköp till de leverantörer som ni har avtal med.
Avtalsuppföljning
Avtalsuppföljning innebär uppföljning av att leverantören levererar det som har avtalats under hela avtalsperioden gällande ställda krav i upphandlingsdokumenten, pris, kvalitet, leverans och resultat. En aktiv avtalsuppföljning förbättrar efterlevnaden av avtal, ökar effektiviteten och stärker affärsrelationen parterna emellan.
Det kan till exempel vara:
- säkerställa vad som är överenskommit enligt avtal
- säkerställa kvalitet på levererade varor och utförda tjänster
- ansvarsfullt och effektivt utnyttjande av skattemedel
- vara en trovärdig beställare gentemot leverantör
- utveckla beställarkompetensen internt, till exempel informera om avtalet och förenkla beställningsrutinerna
- säkerställa god konkurrens för framtida upphandlingar
- strävan efter en god ömsesidig affärsrelation.
- En viktig fördel är att sannolikheten ökar för att ni betalar rätt pris för rätt leverans.
- Fånga upp ihållande brister/stora brister under en avtalsperiod.
- Uppföljningen bidrar till att samla in relevant data och information om avtalsprestationer och detta är ett viktigt verktyg för att fatta beslut om fortsatt samarbete, förändringar i avtalsvillkor eller andra strategiska val.
- Uppföljning skapar även värdefulla lärdomar inför framtida inköp.
- Genom uppföljning uppfattar leverantörer er som seriös och ni får därmed ett ökat förtroende.
- Upphandlingsrättsligt handlar avtalsuppföljning om att bland annat säkerställa att alla leverantörer behandlas lika.
Ekonomiska vinster med avtalsuppföljning!
Ni har mycket att vinna på att aktivt arbeta med avtalsuppföljning då avtalsuppföljning inte bara är en kostnad – det är ekonomiska vinster!
Det är också viktigt att följa upp hur väl affärsmodellen svarar mot behov och hur väl exempelvis ersättningsmodellen passar när det gäller arbetet för en hållbar utveckling enligt den cirkulära ekonomins principer.
- Leveranser sker inte enligt avtal
- Kostnader ökar då högre priser och sämre leveransvillkor kan tillämpas
- Fel leverantör vinner upphandlingen
- Tredje part drabbas om villkor inte följs
- Negativa konsekvenser för kommande upphandlingar
- Riskerar skadestånd på grund av bristande avtalsefterlevnad
- Upphandlingsskadeavgift på grund av felaktiga inköp.
- Försämrad relation till leverantören
- Leverantörens förtroende för den köpande organisationen försämras
- Missade möjligheter till optimering eller förbättringar inom ramen för avtalet
Avtalsförvaltning genom hela inköpsprocessen
Arbetet med avtalsförvaltning sker i ett kretslopp och hanteras genom hela inköpsprocessen. Ni bör planera avtalsförvaltningen redan inför en upphandling. I förstudien finns ofta lärdomar att hämta från tidigare avtalsperiod, det vill säga tidigare avtalsförvaltning. I den ställs frågorna vad som fungerat bra, vad som har fungerat mindre bra och vilka risker som kan finnas inför kommande avtalsperiod. Med stöd av svaren formuleras sedan krav, utvärderingskriterier samt avtalsvillkor i upphandlingen. Dessa utgör sedan grunden till kommande avtalsförvaltning.
Ett aktivt arbete med avtalsförvaltning ger goda förutsättningar att nå målen för den genomförda upphandlingen. Det hjälper även organisationen att effektivt hantera och optimera sina affärsrelationer, minimera risker och maximera de positiva resultaten från avtalen. Det är en investering som kan ge långsiktiga fördelar och positiva effekter för verksamheten.
Avtalsförvaltningen syftar till att
- ge kännedom om att leverantören utför det som är överenskommet enligt avtal
- säkerställa god konkurrens på lika villkor för leverantörer då kraven i genomförd upphandling följs upp under hela avtalsperioden
- ge kontroll på hur ofta eller hur mycket av en vara eller tjänst som levererats och till vilken kostnad
- säkerställa att kvaliteten på utförda varor eller tjänster håller avtalad nivå
- säkerställa att skattemedel används på bästa möjliga sätt
- säkerställa att upphandlade varor/tjänster avropas från rätt leverantör
- säkerställa ett kvalitativt underlag i förstudien inför en kommande upphandling
- säkerställa att leveranser motsvarar verksamhetens behov
- uppnå verksamhetsmål
- uppnå en affärsmässig relation mellan er som upphandlande organisation och leverantör.
Ni har mycket att vinna på att aktivt arbeta med avtalsförvaltning.
En bristande eller utebliven avtalsförvaltning kan få konsekvenser, inte bara för er som upphandlande organisation utan även för andra parter som berörs av avtalet, till exempel leverantörer, brukare och patienter. Riskerna kan leda till administrativa problem, ekonomiska förluster, rättsliga konsekvenser samt en försämrad samarbetsförmåga parterna emellan.
Bristande avtalsförvaltning kan leda till att
- det uppstår svårigheter med att hålla koll på vilka avtal som är aktiva, vilka villkor som gäller och när olika åtaganden ska fullföljas
- interna eller externa revisioner försvåras för att ni inte kan visa om och hur avtalen följs av organisationen
- leveranser inte sker enligt avtal och att det inte upptäcks
- kostnader ökar då högre priser och sämre leveransvillkor kan tillämpas
- leverantören vinner på felaktiga grunder, då en leverantör kan vara medveten om den bristande avtalsuppföljningen och sätter ett lågt pris
- tredje part, exempelvis patienter och brukare, drabbas om leverantören inte följer de villkor som fastställts i avtalet
- leverantörer tappar förtroendet för er, vilket kan leda till att de inte lägger anbud vid kommande upphandlingar
- avrop inom organisationen inte sker från upphandlade ramavtal, vilket innebär merkostnader samt avtalsbrott
- ni tvingas betala skadestånd till konkurrerande leverantör på grund av åsidosättande av avtalet
- det blir en snedvriden konkurrens om delar av avtalet kan åsidosättas utan konsekvenser, vilket kan utgöra en väsentlig förändring av avtalet enligt LOU och leda till att upphandlingen måste göras om.
Det finns därmed många risker med bristande avtalsförvaltning.