Arbetsrättsliga villkor för städtjänster
Nivå: Basnivå
Villkoren har tagits fram i samråd med arbetsmarknadens parter med utgångspunkt i Kollektivavtal Serviceentreprenad (giltighetstid: 2023-06-01 - 2025-05-31) mellan Almega Tjänsteförbunden och Fastighetsanställdas förbund och SEKO (Facket för service och kommunikation) för bilaga 1a samt Kollektivavtal Serviceentreprenad 2023–2025 (giltighetstid: 2023-09-01 till och med 2025-08-31) mellan Almega Tjänsteförbunden och Svenska Kommunalarbetareförbundet för bilaga 1b.
Kriterieinformation
- Typ:
- Särskilda kontraktsvillkor
- Id:
- 11168:2
- Grupp:
- Arbetsrättsliga villkor inom specifika områden
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
1. Leverantörens åtagande
Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1–5. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med de vid var tid gällande arbetsrättsliga villkoren avseende lön, semester och arbetstid enligt [bilaga 1a eller bilaga 1b].
De arbetsrättsliga villkoren i [bilaga 1a eller bilaga 1b] benämns ”Villkoren”.
Leverantören ska säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 4.
Åtagandet gäller för anställda arbetstagare när dessa utför arbeten enligt kontraktet. Vilka arbetstagare eller vilket arbete som omfattas av de arbetsrättsliga villkoren framgår av [bilaga 1a eller bilaga 1b].
Åtagandet avser arbete som utförs enligt svensk arbetsrätt.
2. Justering av Villkoren under kontraktstiden
Under kontraktsperioden kan kollektivavtalet som Villkoren utgår från omförhandlas av parterna. Om kollektivavtalet omförhandlas äger [Den upphandlande myndigheten] rätt att justera Villkoren. Justeringen kan avse lön, semester och arbetstid, exempelvis vilka lönenivåer som ska tillämpas.
Om Villkoren justeras kommer [Den upphandlande myndigheten] skriftligen underrätta leverantören om detta. Leverantören ska därefter, senast inom 30 dagar från det att den mottog en sådan underrättelse, börja tillämpa dessa justerade Villkor.
3. Hur Villkoren kan uppfyllas
Leverantören kan uppfylla Villkoren för lön, semester och arbetstid genom att tillämpa dessa. Leverantören kan även uppfylla dem på följande alternativa sätt:
- genom att vara bunden av och tillämpa ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen eller ett lokalt avtal som bygger på detta avtal,
- genom att tillämpa villkor för lön, semester och arbetstid i ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen utan att vara bunden av det, eller
- genom att vara en arbetsgivare som omfattas av en utstationeringssituation enligt lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare och tillämpar villkor om lön, semester och arbetstid i enlighet med denna lag.
Ovanstående gäller även för eventuella underleverantörer.
4. Uppföljning
[Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision.
4.1 Egenrapportering
På begäran av [Den upphandlande myndigheten] ska leverantören senast den [välj datum eller ange antal veckor] från det att begäran mottogs skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen lämnas i formulär enligt bilaga 2: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan och på begäran kunna styrka lämnade uppgifter.
4.2 Revision
Leverantören ska möjliggöra för [Den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs, till exempel tidrapportering, scheman, lönespecifikationer och anställningsavtal för berörda arbetstagare.
5. Hantering av brister
Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 4 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [Den upphandlande myndigheten.]
Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tidsatt åtgärdsplan som ska godkännas av [Den upphandlande myndigheten]. Åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [Den upphandlande myndigheten].
[Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad.
[1] Med upphandlande myndighet avses också upphandlande enhet.
Förslag till bevis
Leverantörens accept i anbudet om att Villkoren kommer att uppfyllas under kontraktets löptid.
Förslag till uppföljning
Uppföljning kan ske genom att leverantören, inom den tid som den upphandlande myndigheten anger i kontraktsvillkoren, skriftligen redovisar hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 2: formulär för egenrapportering. Leverantören ska enligt kontraktsvillkoren lämna den rapportering som framgår av bilagan.
Uppföljning kan även ske genom att den upphandlande myndigheten själv eller genom ombud genomför revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer. Av kontraktsvillkoren framgår att leverantören i samband med revision ska tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs.
Information om kriteriet
I städbranschen finns flera centrala kollektivavtal som är tillämpliga beroende på var arbetet utförs. Upphandlingsmyndigheten har i samråd med arbetsmarknadens parter tagit fram två villkorsbilagor (bilaga 1a och bilaga 1b) som utgår ifrån två olika kollektivavtal.
Om upphandlingen till övervägande del avser städtjänster inom kontor och annan verksamhet som inte specifikt nämns i kollektivavtal Serviceentreprenad mellan Almega Tjänsteförbunden och Svenska Kommunalarbetareförbundet är det bilaga 1a som ska användas.
Om upphandlingen istället till övervägande del avser städtjänster inom sjukhus, vårdinrättningar och skolor är det bilaga 1b som ska användas.
Motiv
Upphandlingsmyndigheten har sammanställt information och observationer från myndigheter och arbetsmarknadens parter och bedömer att det finns risk för oskäliga arbetsvillkor för städare i upphandlade kontrakt.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 11168:2
- Versionsdatum
- 2021-06-17
2021-06-17, KravID 1168:2 Reviderad villkorsbilaga. 2018-10-17, KravID 11168:1 Uppdaterade kontraktsvillkor samt uppdaterat tillämpningsstöd. 2017-12-01, KravID 11168: Ursprunglig version.