Inomhusbelysning
Det är huvudsakligen inom LED-teknik och styrsystem som utvecklingen inom elbelysning sker idag. LED (Light Emitting Diode) är en ljuskälla av halvledarmaterial som har många fördelar ur miljösynpunkt och för att uppnå bättre ljuskvalitet. LED-ljuskällan har hög effektivitet, lång livslängd och är enkel att ljusreglera. Den är också kvicksilverfri. Med installation av LED-belysning och olika typer av styrning kan en halvering av energianvändningen i belysningssystemet bli verklighet. Detta ger också betydande positiva effekter på livscykelkostnaderna. Naturligt dagsljus bör alltid utnyttjas som allmänljus i lokaler så långt det är möjligt för att få till en energieffektiv belysningsanläggning.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Systematiskt kvalitetssäkringsarbete | Basnivå | Kvalificeringskrav | Belysningsprodukter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Detta kriterium säkerställer att leverantören har de resurser och rutiner som krävs för att kunna uppfylla de övriga hållbarhetskriterierna. Kriterietext Leverantören ska genom ett systematiskt kvalitetssäkringsarbete säkerställa att den har de resurser och rutiner som krävs för att uppfylla de tekniska kraven enligt kontraktet. Det systematiska kvalitetssäkringsarbetet ska minst omfatta:
Leverantören ska även säkerställa att det under kontraktstiden finns en kontaktperson gentemot den upphandlande myndigheten. AMA-rubriker: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energieffektiva ljuskällor LED | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Detta kriterium syftar till att upphandla energieffektiva ljuskällor. Kriterietext Samtliga LED-ljuskällor ska minst uppnå 95 lumen/watts effektivitet. AMA-rubriker: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energieffektivare ljuskällor | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Belysningsprodukter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Detta kriterium kan användas om den upphandlande myndigheten vill ställa högre krav och driva marknaden framåt gällande energieffektiva ljuskällor. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] i anbudsutvärderingen ska de offererade LED-ljuskällorna överstiga 95 lumen/watts effektivitet. AMA-rubriker: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Halogenfri plast i ljuskällor och armaturer | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet ställs för att minimera användningen av halogener i plastmaterialen. Kriterietext Plasten i armaturen och ljuskällan ska vara halogenfri, det vill säga får maximalt innehålla:
Kablar som är monterade i rörliga delar, såsom ledade armar i skrivbordslampor, är undantagna. AMA-rubriker: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Farliga ämnen i ljuskällor och armaturer | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Belysningsprodukter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Miljö- och hälsofarliga ämnen kan undvikas genom att ställa detta krav. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] i anbudsutvärderingen ska hela armaturen och ljuskällan vara fri från bly samt bromerade och klorerade flamskyddsmedel. Gränsvärdet på 0,01 viktsprocent (100 ppm) får inte överstigas. AMA-rubriker: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsprodukter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s tio kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och arbetsmiljö (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138, 155, 182, 187). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsprodukter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Belysningskompetens | Basnivå | Kvalificeringskrav | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Att låta en professionell ljusdesigner eller belysningsplanerare projektera anläggningen är en förutsättning för ett lyckat projekt och en energieffektiv belysningsanläggning. Kriterietext Leverantören ska säkerställa att den förfogar över den kompetens som krävs för att utföra uppdraget. Erbjuden konsult/erbjudna konsulter ska ha mycket goda kunskaper och erfarenhet av att utföra belysningsprojektering som innefattar:
Konsulten/konsulterna ska ha genomfört minst [två stycken, eller annat antal som den upphandlande myndigheten anger] belysningsprojekteringar vardera för extern uppdragsgivare. Anbudet ska särskilt visa hur konsulten/konsulterna genomfört projekteringar med god dagsljushantering och energiprestanda med bibehållen god belysningskvalitet. Konsulten/konsulterna ska genom CV och angivande av referenser styrka hur kravet uppfylls. AMA-rubriker: Vid konsultupphandling: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energieffektiv belysningsanläggning | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kriteriet kan användas för projektering av energieffektiva belysningssystem på kontor, skolor, sporthallar, restauranger och sjukhus. Kriterietext Energianvändningen ska för respektive rumstyp inte överstiga de nivåer (LENI-tal, kWh/m2/år) som anges i tabellen nedan. [Om den verkliga utnyttjningstiden skiljer sig från nedanstående tid ska den upphandlande myndigheten ange detta.]
*Enligt SS-EN 15193-1: Byggnaders energiprestanda - Energikrav för belysning - Del 1: Specifikationer, Modul M9, eller likvärdig standard
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energieffektiv belysningsanläggning i offentliga lokaler - kontor, skola och vårdlokal | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta funktionskrav efterfrågas belysning av god kvalitet och energiprestanda i kontorslokaler, skolor och vårdlokaler. Leverantören ges frihet att inkomma med innovativa lösningar. Energianvändningen kan i många fall halveras eller i vissa fall minska ännu mer jämfört med befintlig belysning. Kriterietext Den projekterade belysningsanläggningens totala energianvändning ska inte överstiga [ange LENI-tal] kWh/m2/år. Beräkning och redovisning ska ske enligt anvisning i bilagd redovisningsmall. LENI-tal (Lighting Energy Numeric Indicator) per byggnad/del av byggnad: Kontor: ≤ 17,0 kWh/m2/år
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energieffektiv belysningsanläggning i offentliga lokaler - kontor, skola och vårdlokal | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta funktionskrav efterfrågas belysning av god kvalitet och energiprestanda i kontorslokaler, skolor och vårdlokaler. Leverantören ges frihet att inkomma med innovativa lösningar. Energianvändningen kan i många fall halveras eller i vissa fall minska ännu mer jämfört med befintlig belysning. Kriterietext Den projekterade belysningsanläggningens totala energianvändning ska inte överstiga [ange LENI-tal] kWh/m2/år. Beräkning och redovisning ska ske enligt anvisning i bilagd redovisningsmall. LENI-tal (Lighting Energy Numeric Indicator) per byggnad/ del av byggnad: Kontor: ≤ 14,0 kWh/m2/år AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Belysningsanläggningens livscykelkostnad (LCC) | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Livscykelkostnadskalkyler (LCC) ger en totalbild över de mest energi- och kostnadseffektiva lösningarna. Kriterietext Leverantören ska vid avtalsstart [eller vid tidpunkt som den upphandlande myndigheten anger] presentera livscykelkostnaden för planerad belysningsanläggning. Redovisningen ska ske i bifogad LCC-kalkyl för inomhusbelysning. Beräkningen ska utföras enligt följande kalkylförutsättningar [anges av den upphandlande myndigheten]:
[Frivilliga parametrar:]
Den projekterade anläggningen ska även jämföras mot befintlig anläggning (om sådan finns) samt ytterligare minst en alternativ lösning. En analys avseende valet av projekteringslösning ska redovisas. AMA-rubriker: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Drifts- och underhållsplan för belysningsanläggningen | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Anvisningar för korrekta installationer, kalibreringar och underhåll är viktiga för att behålla belysningssystemets ljuskvalitet och energieffektivitet över tid. Genom optimerat underhåll kan överdimensionering av belysningsanläggningen undvikas, vilket annars görs för att kompensera för ljusnedgång och nedsmutsning. Kriterietext Leverantören ska innan slutgodkännande av uppdraget delge den upphandlande myndigheten en drifts- och underhållsplan för den projekterade belysningsanläggningen. Planen ska beskriva de underhållsåtgärder som är nödvändiga under belysningssystemets hela förväntade livslängd, så att anläggningens energieffektivitet och ljuskvalitet bibehålls eller kan förbättras över tid. Planen ska minst innehålla följande:
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Systematiskt miljöarbete | Basnivå | Kvalificeringskrav | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Ett systematiskt miljöarbete är viktigt för att säkra att miljöhänsyn beaktas på ett strukturerat och välorganiserat sätt vid utförandet av entreprenaden. Kriterietext Anbudsgivaren ska redovisa rutiner för ett systematiskt miljöarbete som säkerställer att den yrkesmässiga och tekniska kapaciteten som krävs för genomförande av uppdraget finns. Redovisningen ska minst innehålla följande:
AMA-rubriker: Vid totalentreprenad: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Entreprenörens belysningskompetens | Basnivå | Kvalificeringskrav | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet En entreprenör med rätt kompetens och förmåga är en förutsättning för en lyckad installation av energieffektiva belysningsanläggningar. Kriterietext Leverantören ska säkerställa att den förfogar över den kompetens som krävs för att utföra uppdraget. Erbjuden konsult/erbjudna konsulter ska ha goda kunskaper och erfarenhet av att utföra belysningsentreprenader och att installera styrsystem för belysning. Konsulten/konsulterna ska ha genomfört minst [två stycken, eller annat antal som den upphandlande myndigheten anger] belysningsinstallationer vardera för extern uppdragsgivare. Anbudet ska särskilt visa hur konsulten/konsulterna genomfört installationer med god energiprestanda och i enlighet med anvisningar i projekteringen. AMA-rubriker: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Drift och underhåll av belysningsinstallationer | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Drift- och underhåll som är anpassat till hur anläggningen används påverkar i stor grad hur bra energieffektivitet och ljuskvalitet bibehålls över tid. Kriterietext Drifts- och underhållsplanen som upprättats av belysningsprojektören ska följas. Detta innefattar att:
Underhållsplan och serviceintervall ska anpassas till hur anläggningen används. Förändringar, exempelvis användning av ersättningsprodukter, får inte göras utan belysningsprojektörens och den upphandlande myndighetens medgivande. Dokumentation ska då uppvisas som säkerställer att anläggningens belysningskvalitet och energiprestanda bibehålls eller förbättras. Drift- och underhållsplanen ska revideras så att den alltid överensstämmer med de produkter och styrsystem som finns i anläggningen. AMA-rubrik: |
Det är huvudsakligen inom LED-teknik och styrsystem som utvecklingen inom elbelysning sker idag. LED (Light Emitting Diode) är en ljuskälla av halvledarmaterial som har många fördelar ur miljösynpunkt och för att uppnå bättre ljuskvalitet. LED-ljuskällan har hög effektivitet, lång livslängd och är enkel att ljusreglera. Den är också kvicksilverfri. Med installation av LED-belysning och olika typer av styrning kan en halvering av energianvändningen i belysningssystemet bli verklighet. Detta ger också betydande positiva effekter på livscykelkostnaderna. Naturligt dagsljus bör alltid utnyttjas som allmänljus i lokaler så långt det är möjligt för att få till en energieffektiv belysningsanläggning.
Energimyndigheten uppskattar att elanvändningen för belysning i sektorerna bostäder, lokaler, industri och vägbelysning har minskat från ca 14 TWh år 2010 till 11 TWh år 2016. De bedömer också att elanvändningen för belysning skulle kunna halveras om all befintlig, ineffektiv teknik byttes ut mot bästa tillgängliga teknik.1
Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier för inomhusbelysning omfattar belysningsprodukter, belysningsprojektering och belysningsentreprenad. Kriterierna fokuserar främst på miljömässig hållbar upphandling av belysning samt arbetsrättsliga villkor vid tillverkning av belysningsprodukter.
Det pågår forskning kring hur människans hälsa och välbefinnande påverkas av ljusets kvalitet och anpassning till ljusbehovet vid olika tidpunkter på dygnet. I Sverige upptar utomhusvistelse en liten del av dagen, och därför får ljustillgången inomhus stor betydelse för den totala ljusexponeringen. Folkhälsomyndighetens rapport “Ljus och hälsa - En kunskapssammanställning med fokus på dagsljusets betydelse i inomhusmiljö” (2017) är en sammanställning av nyare forskning inom området.
1Energimyndighetens rapport ER 2018:9: ”Belysningsutmaningen: Redovisning av uppdrag om en nationell kraftsamling inom belysningsområdet”.