Belysningsprodukter
Upphandla ljuskällor Belysningsprodukter upphandlas ofta som en del av en belysningsentreprenad eller i en möbelupphandling. Ramavtal för ljuskällor kan också tecknas separat för att kunna avropa ljuskällor vid behov av underhåll av belysningsanläggningar där ljusflödet gått ner, eller där lampor som slocknat helt måste bytas ut.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | |||
---|---|---|---|---|
Systematiskt kvalitetssäkringsarbete | Basnivå | Kvalificeringskrav | ||
Information om kriteriet Detta kriterium säkerställer att leverantören har de resurser och rutiner som krävs för att kunna uppfylla de övriga hållbarhetskriterierna. Kriterietext Leverantören ska genom ett systematiskt kvalitetssäkringsarbete säkerställa att den har de resurser och rutiner som krävs för att uppfylla de tekniska kraven enligt kontraktet. Det systematiska kvalitetssäkringsarbetet ska minst omfatta:
Leverantören ska även säkerställa att det under kontraktstiden finns en kontaktperson gentemot den upphandlande myndigheten. AMA-rubriker: | ||||
Energieffektiva ljuskällor LED | Basnivå | Teknisk specifikation | ||
Information om kriteriet Detta kriterium syftar till att upphandla energieffektiva ljuskällor. Kriterietext Samtliga LED-ljuskällor ska minst uppnå 95 lumen/watts effektivitet. AMA-rubriker: | ||||
Energieffektivare ljuskällor | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | ||
Information om kriteriet Detta kriterium kan användas om den upphandlande myndigheten vill ställa högre krav och driva marknaden framåt gällande energieffektiva ljuskällor. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] i anbudsutvärderingen ska de offererade LED-ljuskällorna överstiga 95 lumen/watts effektivitet. AMA-rubriker: | ||||
Halogenfri plast i ljuskällor och armaturer | Basnivå | Teknisk specifikation | ||
Information om kriteriet Kravet ställs för att minimera användningen av halogener i plastmaterialen. Kriterietext Plasten i armaturen och ljuskällan ska vara halogenfri, det vill säga får maximalt innehålla:
Kablar som är monterade i rörliga delar, såsom ledade armar i skrivbordslampor, är undantagna. AMA-rubriker: | ||||
Farliga ämnen i ljuskällor och armaturer | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | ||
Information om kriteriet Miljö- och hälsofarliga ämnen kan undvikas genom att ställa detta krav. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] i anbudsutvärderingen ska hela armaturen och ljuskällan vara fri från bly samt bromerade och klorerade flamskyddsmedel. Gränsvärdet på 0,01 viktsprocent (100 ppm) får inte överstigas. AMA-rubriker: | ||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s tio kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och arbetsmiljö (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138, 155, 182, 187). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | ||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. |
Upphandla ljuskällor
Belysningsprodukter upphandlas ofta som en del av en belysningsentreprenad eller i en möbelupphandling. Ramavtal för ljuskällor kan också tecknas separat för att kunna avropa ljuskällor vid behov av underhåll av belysningsanläggningar där ljusflödet gått ner, eller där lampor som slocknat helt måste bytas ut.
Vid upphandling och avrop av ersättningsljuskällor är det viktigt att ljuskällorna fungerar med befintliga armaturer. Detta är viktigt för att inte äventyra elsäkerheten och för att inte få försämrad ljuskvalitet eller energieffektivitet. Att exempelvis byta ut ett äldre lysrör mot ett LED-lysrör går i de flesta fall bra tekniskt och säkerhetsmässigt så länge man följer anvisningarna från tillverkaren och Elsäkerhetsverket. Däremot kan ljusegenskaperna påverkas och innebära en markant försämring i ljusmiljön. En armatur är ofta tillverkad för en viss typ av ljuskälla med sin utformning och sina reflektorer. Ett lysrör är rundstrålande till sin natur medan ett LED-rör måste göras rundstrålande, då ett LED-chip har en riktad ljusspridning. Därför kan det i många vara bättre att ta bort äldre armaturer och göra en helt ny ljusdesign, vilket leder till både bättre belysning och lägre energikostnader.
Traditionella lysrör och lysrörslampor innehåller en mindre mängd kvicksilver. Lägre halter av kvicksilver kan efterfrågas om dessa typer av ljuskällor ingår i upphandlingen.
Energieffektiva ljuskällor
Det är lämpligt att i upphandlingen kravställa LED-ljuskällans effektivitet, som anges i lumen/watt. Tillverkning av de allra mest ineffektiva ljuskällorna har förbjudits genom ekodesignförordningarna och innebär att de gradvis kommer att fasas ut. Under 2015 förbjöds exempelvis kvicksilverlampor att tillverkas. Sedan september 2018 får inte rundstrålande halogenlampor säljas.
Vid upphandling av ljuskällor är det också viktigt att se till att ljuskällorna är möjliga att dimra, om denna typ av styrsystem finns installerat. Detta kan spara mycket energi eftersom ljuset bättre kan anpassas efter behovet.
Livslängd
Livslängden för LED anges ofta som hur mycket ljusflöde (lumen) som finns kvar vid den beräknade eller uppmätta livslängden. L70 50 000h är vanligt förekommande och visar att armaturen har 70 % ljusflöde kvar vid 50 000h. Värdet kan också deklareras som L80 eller L90. Även drivdonet till LED-armaturen har en begränsad livslängd.
Vi har inga framtagna kriterier för livslängd eftersom det anses mycket svårt att verifiera. Du kan däremot gärna be leverantören att redovisa ljuskällornas livslängd. De standarder som gäller för beräkning och redovisning av livslängd för LED är IEC 62717 LED moduler för generell belysning – prestandakrav och IEC 62722-2-1 Särskilda krav för LED armaturer. Leverantören ska kunna visa upp mätning från samma eller relaterad produkt. Mätningen ska vara baserad på en av standarderna eller annan relevant standard. Vanliga livslängder för LED-ljuskällor är runt 15 000h.
Ljuskvalitet
Olika LED-lampor, olika former av ljusdesign och styrsystem ger ljus med olika karaktär och kvalitet. Kvalitetsaspekter, såsom bra färgåtergivning, färgkonsistens och flimmer, inkluderas inte i kriteriernas omfattning men bör kravställas för att få en kvalitetsmässigt bra och funktionell anläggning. Detta kan exempelvis göras genom redovisning av Ra-värdet (färgåtergivning), MacAdams ellips (färgavvikelser), spektralanalys eller mätning av flimmer. Ekodesignförordningarna för belysning innehåller också krav på flera grundläggande kvalitetsaspekter, såsom färgåtergivning.
Kriterierna omfattar upphandling av ljuskällor och belysningsarmaturer för nya och befintliga anläggningar.