Schaktning och masshantering
Hållbarhetskraven kraven för hantering av byggmassor bidrar till att minska klimatpåverkan från byggsektorn och underlättar omställning till cirkulärekonomi de underlättar återanvändning av massor.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Massdispositionsplan för minskad klimat- och naturpåverkan projektering | Basnivå | Teknisk specifikation | Upphandling av projektering (masshantering) | ||
Information om kriteriet Bygg- och anläggningsprojekt innebär ofta att stora mängder schaktmassor i from av jordarter och berg behöver flyttas, vilket är både kostnads- och energikrävande. Störst effekt erhålls genom att tidigt designa, gestalta och planera för att undvika att stora mängder massor överhuvudtaget flyttas. Detta krav syftar till att öka kunskapen kring massbalansering och arbeta för minskad klimat- och naturpåverkan tidigt i aktuella arbetsområdet i projektet. Kriterietext Konsulten ska arbeta för att minska klimatavtrycket av grundläggningen och av masshanteringen. Konsulten ska ta fram en massdispositionsplan för att minimera uppkomst av schakt- och fyllnadsmassor i det projekterade projektet. Med schaktmassor avses massor som grävs upp, till exempel jord och sten. Med fyll avses underskottsmassor. Trafikverkets beräkningsverktyg Geokalkyl och Klimatkalkyl använder begreppen schakt- och fyllningsmassor. Konsulten ska föreslå hur ny råvara och deponi ska undvikas i projektet och hur transporter av massor kan hållas nere för att minska klimatpåverkan. Återanvändning eller återvinning av massor ska ske så lokalt som möjligt, vid behov ska dialog föras med aktörer utanför projektet.
Den massdispositionsplan konsulten ska ta fram ska minst innehålla följande:
Som stöd för framtagande av planen kan information från Trafikverket rapport (publikationsnummer 2019:181, ISBN: 978-91-7725-533-8) med ambition att ge en för Trafikverket gemensam tolkning av nu gällande miljö- och avfallslagstiftning för att på så sätt uppnå en praktiskt tillämpbar hantering av schaktmassor att användas. Sammanställning av detta finns även i Bilaga 1 Inspiration för bedömning och prioritering för hantering och användning av massor
Som stöd för miljömässig bedömning kan information från Naturvårdsverket användas, (webbstöd https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall/atervinning-av-avfall-i-anlaggningsarbeten/. | |||||
Klimatberäkning av masshantering | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Upphandling av projektering (masshantering) | ||
Information om kriteriet Detta krav syftar till att beräkna klimatpåverkan från masshantering. Beräkningarna bör användas för ställningstaganden i arbetet så de leder till minskad klimatpåverkan. Kravet ger förutsättningar att uppnå en god kvalitet på klimatberäkningarna. Kriterietext Entreprenören/Konsulten [OBS information till Beställaren: ta bort den som ej upphandlas!] ska beräkna klimatpåverkan för projektets balansering och hantering av massor. Klimatpåverkan ska beräknas i form av mängder av kg koldioxidekvivalenter. Klimatberäkningen ska ske vid balansering av massor samt vid hanteringen och logistiken av massor så som den genomförs enligt projektets massdispositionsplan. Klimatberäkningen ska genomföras inom projekteringen och vid upprättande av massdispositionsplanen. Beräkningen ska då användas som hjälp för att välja de alternativ som minskar klimatbelastningen mest. [OBS information till Beställaren: Detta stycke ska tas bort om uppdraget inte omfattar projektering, inte är en totalentreprenad eller inte omfattar att upprätta en plan för masshantering och logistik!] Klimatberäkningen/arna ska genomföras inför justeringar av massdispositionsplanen. Beräkningen ska då användas som hjälp för att välja de alternativ som minskar klimatbelastningen mest. [OBS information till Beställaren: Detta stycke ska tas bort om uppdraget endast omfattar projektering och inte omfattar totalentreprenad eller inte utförandeentreprenad!] En slutlig klimatberäkning ska genomföras baserat på den balansering, hantering och logistik som genomförts i projektet. Den slutliga klimatberäkningen ska levereras utförligt dokumenterad tillsammans med relationshandlingarna och även presenteras muntligt. Klimatberäkningen ska redovisas för fall A- respektive fall B-massor enligt nedanstående uppdelning samt en summering av den totala klimatpåverkan. Endast beställaren äger rätten att godkänna beräkningarna. Följande gäller för genomförande av klimatberäkningarna Klimatberäkningen ska i första hand göras utifrån uppmätta mängder, i andra hand efter mängder beräknade i massdispositionsplanen. Vid anmodan ska kvitton och fakturaunderlag kunna uppvisas som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter.
Klimatberäkningen ska följa planen men minst inkludera nedanstående uppdelning:
Emissionsfaktorer för klimatberäkningen finns angivna i Bilaga 2 Emissionsfaktorer för kravet med klimatberäkning av masshantering enligt Trafikverkets från klimatkalkyl version 7.0) För fall A-massor gäller att emissionsfaktorer per volym också innehåller transporter på platsen. För fall B-massor gäller att emissioner beräknas genom att använda emissionsfaktorer för både grävd volym av maskin och transporterad volym. Avstånd ska kunna motiveras. Till jord räknas i denna klimatberäkning följande: jordar, grus, sand, slam, lera, torv, morän. Till berg räknas i denna klimatberäkning följande: berg, sprängd sten, krossad sten, sorterad sten
För att få använda andra emissionsfaktorer, än de i Bilaga 2 till exempel för drivmedel för lastbil eller maskin, så ska verklig drivmedelsanvändning redovisas och vara spårbar till respektive fordon eller maskin. I sådana fall ska schablonen för årsmedelvärden av växthusgasutsläpp från olika drivmedelskvaliteter, rapporterade av Energimyndigheten, användas. För höginblandade drivmedel får produktspecifika emissionsfaktorer anges. I de fall produktspecifika emissionsfaktorer för höginblandade drivmedel används så ska dessa bygga på den rapportering som respektive drivmedelsleverantör gör till Energimyndigheten i enlighet med 20 § drivmedelslagen (2011:319). Hur sådana emissionsfaktor räknats fram ska dokumenteras av redovisas för beställaren. Vid anmodan ska kvitton och fakturaunderlag kunna uppvisas som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter. Endast beställaren äger rätt att godkänna en sådan beräkning. | |||||
Masshantering för minskad klimat- och naturpåverkan – totalentreprenad | Basnivå | Teknisk specifikation | Upphandling av totalentreprenad (masshantering) | ||
Information om kriteriet Genom att planera för masshanteringen och sträva efter återanvändning och minskat transportarbete finns stora möjligheter att sänka kostnader och att minska klimatpåverkan. Kriterietext Entreprenören ska arbeta för att minska klimatpåverkan av grundläggningen och masshanteringen.
Entreprenören ska arbeta fram en massdispositionsplan. I arbetet med massdispositionsplanen ska följande prioriteringar vara styrande:
Entreprenören ska vid nedan angivna tillfällen visa beställaren vilka åtgärder som vidtagits i massdispositionsplanen för att efterleva de ovan nämnda prioriteringarna. Massdispositionsplanen ska godkännas av beställaren innan leverans av projektering sker. Planen ska justeras och åter godkännas av beställaren innan schaktning påbörjas. Planen ska därutöver justeras ytterligare vid uppdaterat underlag om massornas mängder och när entreprenören har ökad kunskap på detaljnivå kring massbalansen. I samtliga justeringar ska ovan nämnda prioriteringar vara styrande för de åtgärder som väljs.
Massdispositionsplanen ska minst innehålla nedanstående punkter. I de fall uppgifter inte kan tas fram förrän under masshanteringen ska planen innehålla instruktioner för vilka uppgifter som ska tas fram och var dessa ska fyllas i. Massdispositionsplanen ska därför utformas enligt nedan:
Ovan efterfrågade bedömningar, uppgifter och beskrivningar ska antecknas i ett samlat dokument. Som verifikat på hantering enligt planen ska tillstånd, anmälningar, orderkvitton, leverans-, följe- och vågsedlar med mera kunna visas upp.
Vägledning om schaktmassor och undersökningsplikt finns att hämta hos Naturvårdsverket (Återvinning av avfall i anläggningsarbeten (www.naturvardsverket.se) och Trafikverket (publikationsnummer 2019:181, ISBN: 978-91-7725-533-8). | |||||
Klimatberäkning av masshantering | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Upphandling av totalentreprenad (masshantering) | ||
Information om kriteriet Detta krav syftar till att beräkna klimatpåverkan från masshantering. Beräkningarna bör användas för ställningstaganden i arbetet så de leder till minskad klimatpåverkan. Kravet ger förutsättningar att uppnå en god kvalitet på klimatberäkningarna. Kriterietext Entreprenören/Konsulten [OBS information till Beställaren: ta bort den som ej upphandlas!] ska beräkna klimatpåverkan för projektets balansering och hantering av massor. Klimatpåverkan ska beräknas i form av mängder av kg koldioxidekvivalenter. Klimatberäkningen ska ske vid balansering av massor samt vid hanteringen och logistiken av massor så som den genomförs enligt projektets massdispositionsplan. Klimatberäkningen ska genomföras inom projekteringen och vid upprättande av massdispositionsplanen. Beräkningen ska då användas som hjälp för att välja de alternativ som minskar klimatbelastningen mest. [OBS information till Beställaren: Detta stycke ska tas bort om uppdraget inte omfattar projektering, inte är en totalentreprenad eller inte omfattar att upprätta en plan för masshantering och logistik!] Klimatberäkningen/arna ska genomföras inför justeringar av massdispositionsplanen. Beräkningen ska då användas som hjälp för att välja de alternativ som minskar klimatbelastningen mest. [OBS information till Beställaren: Detta stycke ska tas bort om uppdraget endast omfattar projektering och inte omfattar totalentreprenad eller inte utförandeentreprenad!] En slutlig klimatberäkning ska genomföras baserat på den balansering, hantering och logistik som genomförts i projektet. Den slutliga klimatberäkningen ska levereras utförligt dokumenterad tillsammans med relationshandlingarna och även presenteras muntligt. Klimatberäkningen ska redovisas för fall A- respektive fall B-massor enligt nedanstående uppdelning samt en summering av den totala klimatpåverkan. Endast beställaren äger rätten att godkänna beräkningarna. Följande gäller för genomförande av klimatberäkningarna Klimatberäkningen ska i första hand göras utifrån uppmätta mängder, i andra hand efter mängder beräknade i massdispositionsplanen. Vid anmodan ska kvitton och fakturaunderlag kunna uppvisas som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter.
Klimatberäkningen ska följa planen men minst inkludera nedanstående uppdelning:
Emissionsfaktorer för klimatberäkningen finns angivna i Bilaga 2 Emissionsfaktorer för kravet med klimatberäkning av masshantering enligt Trafikverkets från klimatkalkyl version 7.0) För fall A-massor gäller att emissionsfaktorer per volym också innehåller transporter på platsen. För fall B-massor gäller att emissioner beräknas genom att använda emissionsfaktorer för både grävd volym av maskin och transporterad volym. Avstånd ska kunna motiveras. Till jord räknas i denna klimatberäkning följande: jordar, grus, sand, slam, lera, torv, morän. Till berg räknas i denna klimatberäkning följande: berg, sprängd sten, krossad sten, sorterad sten
För att få använda andra emissionsfaktorer, än de i Bilaga 2 till exempel för drivmedel för lastbil eller maskin, så ska verklig drivmedelsanvändning redovisas och vara spårbar till respektive fordon eller maskin. I sådana fall ska schablonen för årsmedelvärden av växthusgasutsläpp från olika drivmedelskvaliteter, rapporterade av Energimyndigheten, användas. För höginblandade drivmedel får produktspecifika emissionsfaktorer anges. I de fall produktspecifika emissionsfaktorer för höginblandade drivmedel används så ska dessa bygga på den rapportering som respektive drivmedelsleverantör gör till Energimyndigheten i enlighet med 20 § drivmedelslagen (2011:319). Hur sådana emissionsfaktor räknats fram ska dokumenteras av redovisas för beställaren. Vid anmodan ska kvitton och fakturaunderlag kunna uppvisas som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter. Endast beställaren äger rätt att godkänna en sådan beräkning. | |||||
Digitala orderkvitton/följesedlar | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Upphandling av totalentreprenad (masshantering) | ||
Information om kriteriet Med digitala följesedlar och/eller orderkvitton får beställare möjlighet till tätare uppföljning och bättre inblick i produktionen. Den digitala informationen underlättar vid beräkning av klimatpåverkan för projekt, för att se var massorna transporteras samt att informationen kan användas för matchning mot leverantörsfaktura. Kriterietext Följande information ska minst redovisas digitalt: Huvudinformation: • Kund • Leverantör • Leverantörens ordernummer • Fordons-ID • Projekt-ID Radinformation: • Leveransdatum • Lastningsställe • Lossningsställe • Artikelnamn (enligt återvinningsindustrierna, Sveriges Bergmaterialindustri eller liknande) • Artikelnummer (återvinningsindustrierna, Sveriges Bergmaterialindustri eller liknande) • Mängd • Enhet • (Vågsedelsnummer i de fall där mängden vägs)
Varje lass skall redovisas på separat rad med refererande vågkvittonummer om våg finns tillgänglig, annars anges total volym av massatypen på en rad. System för digitala följesedlar/orderkvitton som följer standarden BEAst NeC 3.0.1 eller motsvarande ska användas vid detta kontraktsvillkor. | |||||
Masshantering för minskad klimat- och naturpåverkan - utförandeentreprenad | Basnivå | Teknisk specifikation | Upphandling av utförandeentreprenader (masshantering) | ||
Information om kriteriet Genom att sträva efter återanvändning och minskat transportarbete finns stora möjligheter att sänka kostnader och att minska klimatpåverkan. Entreprenören kan optimera transportarbetet eller val av fordon, maskiner, bränslen och tomgångskörning med mera. Kravet är ett upphandlingskrav och ersätter inte gällande lagar, förordningar, myndigheternas föreskrifter eller allmänna råd som till exempel miljöbalken, plan och bygglagen och avfallslagstiftning. Vägledning om schaktmassor och undersökningsplikt finns att hämta hos Naturvårdsverket (Återvinning av avfall i anläggningsarbeten (www.naturvardsverket.se) samt Trafikverket (publikationsnummer 2019:181, ISBN: 978-91-7725-533-8). Kriterietext Entreprenören ska arbeta för att minska klimatavtrycket av grundläggningen och masshanteringen. Entreprenören ska därför arbeta efter beställarens massdispositionsplan.
Massdispositionsplanen ska uppdateras/justeras före schaktning påbörjas.
Vid samtliga justeringar ska målet vara att minska det totala transportarbetet och tomgångskörning.
Vid större justeringar av planen ska godkännas av beställaren innan schaktning påbörjas.
Utöver det ska justering ske löpande vid behov, exempelvis vid uppdaterat underlag om massornas mängder och när ökad kunskap finns på detaljnivå kring massbalansen.
Med schaktmassor avses massor som grävs upp, till exempel jord och sten. Med fyll avses underskottsmassor. Trafikverkets beräkningsverktyg Geokalkyl och Klimatkalkyl använder begreppen schakt- och fyllningsmassor
Hantering och användning av överskott av klass B-massor ska ha ett projekterat eller av beställaren föreskrivet syfte. Som av beställaren föreskrivet syfte avses om massdispositionsplan definierar hantering och användning av överskott av klass B-massor. Användning utan syfte är exempelvis uppfyllnader anpassade till landskapet utan att sådan finns projekterade eller tidigare föreskrivna. Att överlåta klass B-massor till entreprenör eller annan får ej ske utan beställarens skriftliga godkännande. Att lämna klass B-massor till mottagningsanläggning eller deponi får då ej ske utan beställarens skriftliga godkännande.
Entreprenören ska när plats för sortering, lagring och behandling av massor tas i anspråk och används säkerställa minsta möjliga inverkan på kringliggande naturmiljö. [OBS information till Beställaren: Denna punkt ska tas bort om uppdraget till entreprenören inte omfattar att bestämma detta eller om entreprenören inte alls har rådighet över en sådan yta!]
Dokumentation av masshantering och logistik ska ske enligt massdispositionsplanen men dock minst av följande:
Som verifikat på att hantering sker enligt planen ska anmälningar, orderkvitton, leverans-, följe- och vågsedlar med mera kunna visas upp.
I första hand gäller beställarens plan för massor. Som stöd för framtagande av planen kan information från Trafikverket (publikationsnummer 2019:181, ISBN: 978-91-7725-533-8) och Bilaga 1 Inspiration för bedömning och prioritering för hantering och användning av massor användas.
Som stöd för miljömässig bedömning kan information fram Naturvårdsverket (Återvinning av avfall i anläggningsarbeten (www.naturvardsverket.se). | |||||
Klimatberäkning av masshantering | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Upphandling av utförandeentreprenader (masshantering) | ||
Information om kriteriet Detta krav syftar till att beräkna klimatpåverkan från masshantering. Beräkningarna bör användas för ställningstaganden i arbetet så de leder till minskad klimatpåverkan. Kravet ger förutsättningar att uppnå en god kvalitet på klimatberäkningarna. Kriterietext Entreprenören/Konsulten [OBS information till Beställaren: ta bort den som ej upphandlas!] ska beräkna klimatpåverkan för projektets balansering och hantering av massor. Klimatpåverkan ska beräknas i form av mängder av kg koldioxidekvivalenter. Klimatberäkningen ska ske vid balansering av massor samt vid hanteringen och logistiken av massor så som den genomförs enligt projektets massdispositionsplan. Klimatberäkningen ska genomföras inom projekteringen och vid upprättande av massdispositionsplanen. Beräkningen ska då användas som hjälp för att välja de alternativ som minskar klimatbelastningen mest. [OBS information till Beställaren: Detta stycke ska tas bort om uppdraget inte omfattar projektering, inte är en totalentreprenad eller inte omfattar att upprätta en plan för masshantering och logistik!] Klimatberäkningen/arna ska genomföras inför justeringar av massdispositionsplanen. Beräkningen ska då användas som hjälp för att välja de alternativ som minskar klimatbelastningen mest. [OBS information till Beställaren: Detta stycke ska tas bort om uppdraget endast omfattar projektering och inte omfattar totalentreprenad eller inte utförandeentreprenad!] En slutlig klimatberäkning ska genomföras baserat på den balansering, hantering och logistik som genomförts i projektet. Den slutliga klimatberäkningen ska levereras utförligt dokumenterad tillsammans med relationshandlingarna och även presenteras muntligt. Klimatberäkningen ska redovisas för fall A- respektive fall B-massor enligt nedanstående uppdelning samt en summering av den totala klimatpåverkan. Endast beställaren äger rätten att godkänna beräkningarna. Följande gäller för genomförande av klimatberäkningarna Klimatberäkningen ska i första hand göras utifrån uppmätta mängder, i andra hand efter mängder beräknade i massdispositionsplanen. Vid anmodan ska kvitton och fakturaunderlag kunna uppvisas som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter.
Klimatberäkningen ska följa planen men minst inkludera nedanstående uppdelning:
Emissionsfaktorer för klimatberäkningen finns angivna i Bilaga 2 Emissionsfaktorer för kravet med klimatberäkning av masshantering enligt Trafikverkets från klimatkalkyl version 7.0) För fall A-massor gäller att emissionsfaktorer per volym också innehåller transporter på platsen. För fall B-massor gäller att emissioner beräknas genom att använda emissionsfaktorer för både grävd volym av maskin och transporterad volym. Avstånd ska kunna motiveras. Till jord räknas i denna klimatberäkning följande: jordar, grus, sand, slam, lera, torv, morän. Till berg räknas i denna klimatberäkning följande: berg, sprängd sten, krossad sten, sorterad sten
För att få använda andra emissionsfaktorer, än de i Bilaga 2 till exempel för drivmedel för lastbil eller maskin, så ska verklig drivmedelsanvändning redovisas och vara spårbar till respektive fordon eller maskin. I sådana fall ska schablonen för årsmedelvärden av växthusgasutsläpp från olika drivmedelskvaliteter, rapporterade av Energimyndigheten, användas. För höginblandade drivmedel får produktspecifika emissionsfaktorer anges. I de fall produktspecifika emissionsfaktorer för höginblandade drivmedel används så ska dessa bygga på den rapportering som respektive drivmedelsleverantör gör till Energimyndigheten i enlighet med 20 § drivmedelslagen (2011:319). Hur sådana emissionsfaktor räknats fram ska dokumenteras av redovisas för beställaren. Vid anmodan ska kvitton och fakturaunderlag kunna uppvisas som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter. Endast beställaren äger rätt att godkänna en sådan beräkning. | |||||
Digitala orderkvitton/följesedlar | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Upphandling av utförandeentreprenader (masshantering) | ||
Information om kriteriet Med digitala följesedlar och/eller orderkvitton får beställare möjlighet till tätare uppföljning och bättre inblick i produktionen. Den digitala informationen underlättar vid beräkning av klimatpåverkan för projekt, för att se var massorna transporteras samt att informationen kan användas för matchning mot leverantörsfaktura. Kriterietext Följande information ska minst redovisas digitalt: Huvudinformation: • Kund • Leverantör • Leverantörens ordernummer • Fordons-ID • Projekt-ID Radinformation: • Leveransdatum • Lastningsställe • Lossningsställe • Artikelnamn (enligt återvinningsindustrierna, Sveriges Bergmaterialindustri eller liknande) • Artikelnummer (återvinningsindustrierna, Sveriges Bergmaterialindustri eller liknande) • Mängd • Enhet • (Vågsedelsnummer i de fall där mängden vägs)
Varje lass skall redovisas på separat rad med refererande vågkvittonummer om våg finns tillgänglig, annars anges total volym av massatypen på en rad. System för digitala följesedlar/orderkvitton som följer standarden BEAst NeC 3.0.1 eller motsvarande ska användas vid detta kontraktsvillkor. |