Ladda ner | Beskrivning | |||
---|---|---|---|---|
Massdispositionsplan för minskad klimat- och naturpåverkan projektering | Basnivå | Teknisk specifikation | ||
Information om kriteriet Bygg- och anläggningsprojekt innebär ofta att stora mängder schaktmassor i from av jordarter och berg behöver flyttas, vilket är både kostnads- och energikrävande. Störst effekt erhålls genom att tidigt designa, gestalta och planera för att undvika att stora mängder massor överhuvudtaget flyttas. Detta krav syftar till att öka kunskapen kring massbalansering och arbeta för minskad klimat- och naturpåverkan tidigt i aktuella arbetsområdet i projektet. Kriterietext Konsulten ska arbeta för att minska klimatavtrycket av grundläggningen och av masshanteringen. Konsulten ska ta fram en massdispositionsplan för att minimera uppkomst av schakt- och fyllnadsmassor i det projekterade projektet. Med schaktmassor avses massor som grävs upp, till exempel jord och sten. Med fyll avses underskottsmassor. Trafikverkets beräkningsverktyg Geokalkyl och Klimatkalkyl använder begreppen schakt- och fyllningsmassor. Konsulten ska föreslå hur ny råvara och deponi ska undvikas i projektet och hur transporter av massor kan hållas nere för att minska klimatpåverkan. Återanvändning eller återvinning av massor ska ske så lokalt som möjligt, vid behov ska dialog föras med aktörer utanför projektet.
Den massdispositionsplan konsulten ska ta fram ska minst innehålla följande:
Som stöd för framtagande av planen kan information från Trafikverket rapport (publikationsnummer 2019:181, ISBN: 978-91-7725-533-8) med ambition att ge en för Trafikverket gemensam tolkning av nu gällande miljö- och avfallslagstiftning för att på så sätt uppnå en praktiskt tillämpbar hantering av schaktmassor att användas. Sammanställning av detta finns även i Bilaga 1 Inspiration för bedömning och prioritering för hantering och användning av massor
Som stöd för miljömässig bedömning kan information från Naturvårdsverket användas, (webbstöd https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall/atervinning-av-avfall-i-anlaggningsarbeten/. | ||||
Klimatberäkning av masshantering | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Detta krav syftar till att beräkna klimatpåverkan från masshantering. Beräkningarna bör användas för ställningstaganden i arbetet så de leder till minskad klimatpåverkan. Kravet ger förutsättningar att uppnå en god kvalitet på klimatberäkningarna. Kriterietext Entreprenören/Konsulten [OBS information till Beställaren: ta bort den som ej upphandlas!] ska beräkna klimatpåverkan för projektets balansering och hantering av massor. Klimatpåverkan ska beräknas i form av mängder av kg koldioxidekvivalenter. Klimatberäkningen ska ske vid balansering av massor samt vid hanteringen och logistiken av massor så som den genomförs enligt projektets massdispositionsplan. Klimatberäkningen ska genomföras inom projekteringen och vid upprättande av massdispositionsplanen. Beräkningen ska då användas som hjälp för att välja de alternativ som minskar klimatbelastningen mest. [OBS information till Beställaren: Detta stycke ska tas bort om uppdraget inte omfattar projektering, inte är en totalentreprenad eller inte omfattar att upprätta en plan för masshantering och logistik!] Klimatberäkningen/arna ska genomföras inför justeringar av massdispositionsplanen. Beräkningen ska då användas som hjälp för att välja de alternativ som minskar klimatbelastningen mest. [OBS information till Beställaren: Detta stycke ska tas bort om uppdraget endast omfattar projektering och inte omfattar totalentreprenad eller inte utförandeentreprenad!] En slutlig klimatberäkning ska genomföras baserat på den balansering, hantering och logistik som genomförts i projektet. Den slutliga klimatberäkningen ska levereras utförligt dokumenterad tillsammans med relationshandlingarna och även presenteras muntligt. Klimatberäkningen ska redovisas för fall A- respektive fall B-massor enligt nedanstående uppdelning samt en summering av den totala klimatpåverkan. Endast beställaren äger rätten att godkänna beräkningarna. Följande gäller för genomförande av klimatberäkningarna Klimatberäkningen ska i första hand göras utifrån uppmätta mängder, i andra hand efter mängder beräknade i massdispositionsplanen. Vid anmodan ska kvitton och fakturaunderlag kunna uppvisas som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter.
Klimatberäkningen ska följa planen men minst inkludera nedanstående uppdelning:
Emissionsfaktorer för klimatberäkningen finns angivna i Bilaga 2 Emissionsfaktorer för kravet med klimatberäkning av masshantering enligt Trafikverkets från klimatkalkyl version 7.0) För fall A-massor gäller att emissionsfaktorer per volym också innehåller transporter på platsen. För fall B-massor gäller att emissioner beräknas genom att använda emissionsfaktorer för både grävd volym av maskin och transporterad volym. Avstånd ska kunna motiveras. Till jord räknas i denna klimatberäkning följande: jordar, grus, sand, slam, lera, torv, morän. Till berg räknas i denna klimatberäkning följande: berg, sprängd sten, krossad sten, sorterad sten
För att få använda andra emissionsfaktorer, än de i Bilaga 2 till exempel för drivmedel för lastbil eller maskin, så ska verklig drivmedelsanvändning redovisas och vara spårbar till respektive fordon eller maskin. I sådana fall ska schablonen för årsmedelvärden av växthusgasutsläpp från olika drivmedelskvaliteter, rapporterade av Energimyndigheten, användas. För höginblandade drivmedel får produktspecifika emissionsfaktorer anges. I de fall produktspecifika emissionsfaktorer för höginblandade drivmedel används så ska dessa bygga på den rapportering som respektive drivmedelsleverantör gör till Energimyndigheten i enlighet med 20 § drivmedelslagen (2011:319). Hur sådana emissionsfaktor räknats fram ska dokumenteras av redovisas för beställaren. Vid anmodan ska kvitton och fakturaunderlag kunna uppvisas som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter. Endast beställaren äger rätt att godkänna en sådan beräkning. |