Klimatberäkning av masshantering
Nivå: Avancerad nivå
Detta krav syftar till att beräkna klimatpåverkan från masshantering. Beräkningarna bör användas för ställningstaganden i arbetet så de leder till minskad klimatpåverkan. Kravet ger förutsättningar att uppnå en god kvalitet på klimatberäkningarna.
Kriterieinformation
- Typ:
- Särskilda kontraktsvillkor
- Id:
- 11499
- Grupp:
- Upphandling av totalentreprenad (masshantering)
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Entreprenören/Konsulten [OBS information till Beställaren: ta bort den som ej upphandlas!] ska beräkna klimatpåverkan för projektets balansering och hantering av massor. Klimatpåverkan ska beräknas i form av mängder av kg koldioxidekvivalenter.
Klimatberäkningen ska ske vid balansering av massor samt vid hanteringen och logistiken av massor så som den genomförs enligt projektets massdispositionsplan.
Klimatberäkningen ska genomföras inom projekteringen och vid upprättande av massdispositionsplanen. Beräkningen ska då användas som hjälp för att välja de alternativ som minskar klimatbelastningen mest. [OBS information till Beställaren: Detta stycke ska tas bort om uppdraget inte omfattar projektering, inte är en totalentreprenad eller inte omfattar att upprätta en plan för masshantering och logistik!]
Klimatberäkningen/arna ska genomföras inför justeringar av massdispositionsplanen. Beräkningen ska då användas som hjälp för att välja de alternativ som minskar klimatbelastningen mest. [OBS information till Beställaren: Detta stycke ska tas bort om uppdraget endast omfattar projektering och inte omfattar totalentreprenad eller inte utförandeentreprenad!]
En slutlig klimatberäkning ska genomföras baserat på den balansering, hantering och logistik som genomförts i projektet.
Den slutliga klimatberäkningen ska levereras utförligt dokumenterad tillsammans med relationshandlingarna och även presenteras muntligt. Klimatberäkningen ska redovisas för fall A- respektive fall B-massor enligt nedanstående uppdelning samt en summering av den totala klimatpåverkan.
Endast beställaren äger rätten att godkänna beräkningarna.
Följande gäller för genomförande av klimatberäkningarna
Klimatberäkningen ska i första hand göras utifrån uppmätta mängder, i andra hand efter mängder beräknade i massdispositionsplanen. Vid anmodan ska kvitton och fakturaunderlag kunna uppvisas som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter.
Klimatberäkningen ska följa planen men minst inkludera nedanstående uppdelning:
- Fall A-massor med redovisad mängd [m3] av:
- Separat beräkning av jord och berg.
- Överskott (schakt) per fraktion.
- Underskott (fyll) (anskaffat) per fraktion och ursprung samt antal km till ursprung.
- Krossad mängd per fraktion.
- Fall B-massor med:
- Överskott (schakt):
- Separat beräkning av jord och berg.
- Per syfte med hantering eller användning, per fraktion och destination.
- Mängder [m3] per fraktion och destination samt antal km till destination.
- Mängder [m3] per fraktion till deponi samt destination och antal km dit.
- Underskott (fyll) redovisat med:
- Separat beräkning av jord och berg.
- Mängd [m3] tillfört material från återvunna eller återanvända massor, per fraktion och ursprung samt antal km till ursprung.
- Mängd [m3] tillfört nybrutet (ej återvunnet eller återanvänt) material, per fraktion och ursprung samt antal km till ursprung.
- Överskott (schakt):
Emissionsfaktorer för klimatberäkningen finns angivna i Bilaga 2 Emissionsfaktorer för kravet med klimatberäkning av masshantering enligt Trafikverkets från klimatkalkyl version 7.0)
För fall A-massor gäller att emissionsfaktorer per volym också innehåller transporter på platsen.
För fall B-massor gäller att emissioner beräknas genom att använda emissionsfaktorer för både grävd volym av maskin och transporterad volym.
Avstånd ska kunna motiveras.
Till jord räknas i denna klimatberäkning följande: jordar, grus, sand, slam, lera, torv, morän.
Till berg räknas i denna klimatberäkning följande: berg, sprängd sten, krossad sten, sorterad sten
För att få använda andra emissionsfaktorer, än de i Bilaga 2 till exempel för drivmedel för lastbil eller maskin, så ska verklig drivmedelsanvändning redovisas och vara spårbar till respektive fordon eller maskin. I sådana fall ska schablonen för årsmedelvärden av växthusgasutsläpp från olika drivmedelskvaliteter, rapporterade av Energimyndigheten, användas.
För höginblandade drivmedel får produktspecifika emissionsfaktorer anges. I de fall produktspecifika emissionsfaktorer för höginblandade drivmedel används så ska dessa bygga på den rapportering som respektive drivmedelsleverantör gör till Energimyndigheten i enlighet med 20 § drivmedelslagen (2011:319).
Hur sådana emissionsfaktor räknats fram ska dokumenteras av redovisas för beställaren. Vid anmodan ska kvitton och fakturaunderlag kunna uppvisas som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter. Endast beställaren äger rätt att godkänna en sådan beräkning.
Förslag till uppföljning
Granskning av att:
- Klimatberäkningarna är dokumenterade.
- Klimatberäkningarna har använt de emissionsfaktorer som anges i kravet.
- Kvitton, fakturaunderlag, vågsedlar med mera som styrker de angivna mängderna av olika kvaliteter av massor och/eller bränslen.
- Att beräkningen är uppställd och beräknar fall A- och B-massor (fyll och schakt) enligt det som anges i kravet.
- För projektering och/eller planering att; klimatberäkningen har beaktats såtillvida att val har gjorts som leder till mindre klimatpåverkan.
- För utförandefaserna att; klimatberäkningen i första hand ska göras utifrån uppmätta mängder.
Information om kriteriet
Observera att kravet inte kräver klimatberäkningar vid anbudslämning utan först under kontraktstiden!
Kravet ersätter inte gällande lagar, förordningar, myndigheternas föreskrifter eller allmänna råd som till exempel miljöbalken, plan och bygglagen och avfallslagstiftning Vägledning om schaktmassor och undersökningsplikt finns att hämta hos Naturvårdsverket (Återvinning av avfall i anläggningsarbeten (www.naturvardsverket.se) samt Trafikverket (publikationsnummer 2019:181, ISBN: 978-91-7725-533-8).
Kravet kan användas vid projektering, totalentreprenad och utförandeentreprenad. Beställaren behöver justera kravet efter respektive uppdrag. Anvisningar för sådana justeringar finns i kravet.
Detta krav inkluderar beräkning av klimatpåverkan från markarbeten och masshantering. Det gäller såväl för anläggningsarbeten så som husbyggnad. Anläggningsarbeten kan vara sådant som väg, gata, rörlednings- och annan nätinfrastruktur, spårväg och vattenbyggnad.
För större anläggningsarbeten så har Upphandlingsmyndigheten andra krav för klimatarbete och klimatberäkning. För större anläggningsprojekt bör därför beställaren bestämma sig för om kravet Klimatberäkning av masshantering ska användas tillsammans med kraven för större anläggningsarbeten. I sådant fall måste kravet för större anläggningsarbeten anpassas så att dessa två krav fungerar tillsammans. Med större projekt avses projekt med stor budget eller projekt som sträcker sig över lång tid (mer än cirka fem år), eller har relativt stor komplexitet. Trafikverket använder 50 miljoner kronor som en gränsdragning mellan stora och små investeringsprojekt och har utvecklat två olika klimatkravsmodeller för dessa.
För att göra det möjligt att beräkna hur stor klimatpåverkan massbalanseringen och masshanteringen har så finns anvisningar för hur klimatberäkningar kan göras i kravet. Kravet kan gärna användas tillsammans med kravet för Massdispositionsplan för minskad klimat- och naturpåverkan i projekteringsskedet.
Miljömål
Motiv
För att uppnå byggbranschens färdplan för fossilfrihet och målet för en klimatneutral värdekedja strävar branschen att uppnå 50% minskning av klimatpåverkan till år 2030, 75% minskning till år 2040 och netto noll år 2045.
IPCC:s rapport 2021 konstaterar att det krävs omedelbara, snabba och storskaliga minskningar av klimatpåverkan för att begränsa den globala medeltemperaturökningen till närheten av 1,5 grader och om det inte sker är också en begränsning till 2 graders ökning utom räckhåll.[1]
Också för att nå de av riksdagen beslutade svenska miljömålen måste krafttag sättas in nu.
1) IPCC = Intergovernmental Panel on Climate Change. IPCC, the Sixth Assessment Report 2021-08-09 Climate Change 2021: the Physical Science Basis. https://www.ipcc.ch/2021/08/09/ar6-wg1-20210809-pr/
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 11499
- Versionsdatum
- 2021-11-12