Masshantering för minskad klimat- och naturpåverkan – totalentreprenad
Nivå: Basnivå
Genom att planera för masshanteringen och sträva efter återanvändning och minskat transportarbete finns stora möjligheter att sänka kostnader och att minska klimatpåverkan.
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 11497
- Grupp:
- Upphandling av totalentreprenad (masshantering)
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Entreprenören ska arbeta för att minska klimatpåverkan av grundläggningen och masshanteringen.
Entreprenören ska arbeta fram en massdispositionsplan. I arbetet med massdispositionsplanen ska följande prioriteringar vara styrande:
- Transportarbetet ska minimeras.
- Minska klimatpåverkan av bränsleanvändning, exempelvis vid val av bränsle, val av fordon och maskiner samt minimering av tomgångskörning.
- Användning av ny råvara ska undvikas i arbetsområdet och i hela projektet
- Återanvändning och återvinning av massor ska eftersträvas.
- Återanvändning och återvinning av massor ska ske så lokalt som möjligt.
- Deponering av massor ska minimeras.
- Vid val av platser för masshantering ska sådana platser väljas som ger minst inverkan på naturmiljön.
Entreprenören ska vid nedan angivna tillfällen visa beställaren vilka åtgärder som vidtagits i massdispositionsplanen för att efterleva de ovan nämnda prioriteringarna.
Massdispositionsplanen ska godkännas av beställaren innan leverans av projektering sker.
Planen ska justeras och åter godkännas av beställaren innan schaktning påbörjas. Planen ska därutöver justeras ytterligare vid uppdaterat underlag om massornas mängder och när entreprenören har ökad kunskap på detaljnivå kring massbalansen.
I samtliga justeringar ska ovan nämnda prioriteringar vara styrande för de åtgärder som väljs.
Massdispositionsplanen ska minst innehålla nedanstående punkter. I de fall uppgifter inte kan tas fram förrän under masshanteringen ska planen innehålla instruktioner för vilka uppgifter som ska tas fram och var dessa ska fyllas i. Massdispositionsplanen ska därför utformas enligt nedan:
- Angivna platser för masshantering både inom och utanför projektets arbetsområde:
- Innehåll i planen: Platser där masshantering kan ske ska anges.
- Innehåll i planen: Information om det behövs tillstånd eller krävs anmälan för användning av angivna platser.
- Innehåll i planen: En redogörelse för varför angivna platser är de, av de möjliga valen för plats, som ger minst inverkan på naturmiljön.
- Planen ska utformas så att: Ytan disponeras för masshantering. Det ska finnas tillräckligt med utrymme så att massor av olika kvalitéer inte blandas.
- Innehåll i planen: Beskrivning av vilka åtgärder som ska vidtas för att säkerställa att kringliggande naturmiljö skyddas mot påverkan.
- Planen ska utformas så att: Det säkerställs att kringliggande naturmiljö skyddas mot påverkan.
- Klimatpåverkan av olika geotekniska förstärkningsåtgärder som sker genom att hantera massor (avser inte pålning och likande åtgärder):
- Innehåll i planen: En bedömning av klimatpåverkan av olika geotekniska förstärkningsåtgärder.
- Planen ska utformas så att: Valda geotekniska förstärkningsåtgärder är de som av ovan ger minst klimatpåverkan.
- Klassificering av massor och beskrivning av mängder:
- För fall A massor som kan återanvändas på arbetsområdet, beskrivning ska som minst redovisa:
- Schaktmassor: Beskrivning av kemisk sammansättning och föroreningar, kvalitet och hållfasthet, funktion eller möjlig funktion samt mängd (m3).
- Fyllnadsmassor, underskott (behov av anskaffning): Behov av mängd (m3) samt beskrivning av kemisk sammansättning, kvalitet och hållfasthet och beskrivning av funktion materialet ska användas för.
- Behov av krossning: Angivande av mängd (m3) samt beskrivning av storlek, hållfasthet och beskrivning av funktion materialet ska användas för.
- Behov av sprängning: Angivande av mängd (m3) samt beskrivning av bergart.
- För fall B-massor, schaktmassor, beskrivning av:
- Överskott angiven per fraktion med, som minst, redovisning av:
- Mängd (m3) per mottagare och destination:
- Per mottagare, destination och mängd: Syftad hantering eller användning.
- Per mottagare, destination och mängd: Om tillstånd för den syftade hanteringen, användningen och för transporten, finns eller om det krävs och i så fall när tillstånd måste sökas.
- Till deponi: Mängd per (m3) mottagare och destination.
- Underskott per fraktion och ursprung, redovisat med:
- Mängd (m3) tillfört material från återvunna eller återanvända massor.
- Mängd (m3) tillfört nybrutet (ej återvunnet eller återanvänt) material.
- Överskott angiven per fraktion med, som minst, redovisning av:
- För fall A massor som kan återanvändas på arbetsområdet, beskrivning ska som minst redovisa:
Ovan efterfrågade bedömningar, uppgifter och beskrivningar ska antecknas i ett samlat dokument. Som verifikat på hantering enligt planen ska tillstånd, anmälningar, orderkvitton, leverans-, följe- och vågsedlar med mera kunna visas upp.
Vägledning om schaktmassor och undersökningsplikt finns att hämta hos Naturvårdsverket (Återvinning av avfall i anläggningsarbeten (www.naturvardsverket.se) och Trafikverket (publikationsnummer 2019:181, ISBN: 978-91-7725-533-8).
Förslag till uppföljning
Granskning kan ske av att, och hur entreprenören har:
• Valt åtgärder i massdispositionsplanen för att efterleva de i kravet nämnda prioriteringarna.
• Följt planen och antecknat det planen angett ska dokumenteras och följas upp.
• Redovisat lösningar för återvinning eller återanvändning av massor med dokumentation av dialog med aktörer för återvinning av massor lokalt.
• Justerat planen före schaktningsarbeten påbörjas. Innan schaktning påbörjas ska massdispositionsplanen på nytt godkännas av beställaren.
Granskning kan ske av att entreprenören:
• Kan visa upp tillstånd eller anmälan enligt miljöprövningsförordningen, för fall där sådana tillstånd krävs.
• Kan visa upp orderkvitton eller följesedlar och redovisa vart (destinationen) som schaktmassorna fall B-massor har hamnat eller varifrån de hämtats.
Uppföljning om vart massorna har hamnat och om eventuella tillstånd/anmälningar genomförts inklusive dokumentation bör göras regelbundet under projektet då det annars finns risk att entreprenören hittar andra lösningar utan att stämma av med beställaren. Massor som det ej finns dokumentation för bör inte ersättas ekonomiskt. Förslag till verifikat är att redovisa transportdokument, orderkvitton, följesedlar eller vågsedel.
Som stöd för om hur uppkomna massor kan användas och hur det ska prioriteras finns hos Trafikverket (publikationsnummer 2019:181, ISBN: 978-91-7725-533-8). Sammanställning av detta finns även i Bilaga 1 Inspiration för bedömning och prioritering för hantering och användning av massor.
Information om kriteriet
Kravet ersätter inte gällande lagar, förordningar, myndigheternas föreskrifter eller allmänna råd som till exempel miljöbalken, plan och bygglagen och avfallslagstiftning. Vägledning om schaktmassor och undersökningsplikt finns att hämta hos Naturvårdsverket (Återvinning av avfall i anläggningsarbeten (www.naturvardsverket.se) samt Trafikverket (publikationsnummer 2019:181, ISBN: 978-91-7725-533-8).
Till massor räknas följande: jordar, grus, sand, slam, lera, torv, morän, sprängd sten, krossad sten, sorterad sten.
Om en kommun eller region har en strategi för masshantering och masshanteringsplan eller mottagningsanläggningar så bör kravet anpassas av beställaren så kravet ligger i linje med en sådan strategi. Exempel på sådan anpassning kan handla om att peka ut vilka platser för masshantering som finns eller ange i kravet om det finns system eller samverkan för återanvändning av massor som ska användas et cetera. Det är inte säkert att en sådan strategi är utarbetad för att minska påverkan på klimat- och naturmiljö. Det bör i sådana fall undersökas av beställaren hur upphandlingskravet kan justeras innan det ställs, så att kravet bidrar till att minska påverkan på klimat- och naturmiljö.
Deponiavgifter varierar i landet och kan ofta vara högre än transportkostnaden. Mjuka massor och svårhanterliga material transporteras därför ofta längre än till närmsta deponi vilket bland annat leder till högre klimatpåverkan. Därför bör beställaren betona att massor ska transporteras så korta sträckor som möjligt.
Vid stora mängder massor kan det undersökas om transporter på vattenvägen kan vara möjligt för att minska den totala mängden transporter. Man behöver undersöka de olika alternativens klimatpåverkan och emissioner innan ett ställningstagande.
Vid en totalentreprenad är det särskilt lämpligt att beställaren godkänner masshanterings- och logistikplanen innan schaktningen påbörjas. Det eftersom masshanteringen kan optimeras ytterligare i byggskedet eller vid provtagning.
Miljömål
Motiv
Kravet bidrar till att minska klimatbelastningen och till att minska utvinningen av ny råvara i bygg- och anläggningssektorn. Masshanteringen utgör en mycket stor del av transportarbetet med tunga fordon. Lagstiftningen som reglerar hanteringen av massor är komplicerad och kunskapsnivån är oftast låg både hos beställare, konsulter och entreprenörer. Det leder till onödiga kostnader och risk för stor miljöpåverkan som giftspridning i miljön och omfattande utsläpp på grund av transporter av massor. Även om detta kriterium inte fokuserar på hantering av förorenad mark är en lyckad riskbedömning av föroreningar inom det specifika arbetsområdet en nyckel till lyckad massdispositionsplan med minskad miljö- och klimatpåverkan. För information om förorenad mark hänvisar vi till Naturvårdsverkets vägledningar.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 11497
- Versionsdatum
- 2021-11-12