Digitala orderkvitton/följesedlar
Nivå: Avancerad nivå
Med digitala följesedlar och/eller orderkvitton får beställare möjlighet till tätare uppföljning och bättre inblick i produktionen. Den digitala informationen underlättar vid beräkning av klimatpåverkan för projekt, för att se var massorna transporteras samt att informationen kan användas för matchning mot leverantörsfaktura.
Kriterieinformation
- Typ:
- Särskilda kontraktsvillkor
- Id:
- 11500
- Grupp:
- Upphandling av utförandeentreprenader (masshantering)
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Följande information ska minst redovisas digitalt:
Huvudinformation:
• Kund
• Leverantör
• Leverantörens ordernummer
• Fordons-ID
• Projekt-ID
Radinformation:
• Leveransdatum
• Lastningsställe
• Lossningsställe
• Artikelnamn (enligt återvinningsindustrierna, Sveriges Bergmaterialindustri eller liknande)
• Artikelnummer (återvinningsindustrierna, Sveriges Bergmaterialindustri eller liknande)
• Mängd
• Enhet
• (Vågsedelsnummer i de fall där mängden vägs)
Varje lass skall redovisas på separat rad med refererande vågkvittonummer om våg finns tillgänglig, annars anges total volym av massatypen på en rad.
System för digitala följesedlar/orderkvitton som följer standarden BEAst NeC 3.0.1 eller motsvarande ska användas vid detta kontraktsvillkor.
Förslag till uppföljning
Med digitala följesedlar får beställare möjlighet till tätare uppföljning av produktionen och kan använda informationen mot leverantörsfakturor. Informationen kan matchas mot massbalansen. Massor som saknar följesedel/orderkvitton bör inte ersättas, detta bör följas upp oavsett om det är digitala eller manuella kvitton.
Information om kriteriet
Kravet är ett upphandlingskrav och ersätter inte gällande lagar, förordningar, myndighetsföreskrifter eller allmänna råd som till exempel miljöbalken, plan och bygglagen och avfallslagstiftning. Vägledning om schaktmassor och undersökningsplikt finns att hämta hos Naturvårdsverket (Återvinning av avfall i anläggningsarbeten (www.naturvardsverket.se) samt Trafikverket (publikationsnummer 2019:181, ISBN: 978-91-7725-533-8).
Med digitala följesedlar enligt BEAst NeC 3.0.1 eller motsvarande branschstandard får beställare/leverantörer möjlighet till tätare uppföljning av produktionen samt använda denna information för matchning mot leverantörsfaktura.
Det finns flera fördelar med att följa masshantering digitalt istället för manuellt med papperskvitton:
• För att sammanställa vart massor har hamnat eller tagits från.
• För att utföra klimatberäkningar av projektets transporter.
Beställaren behöver inte nödvändigtvis ta del av all radinformation men kan kräva sammanställningar. Om informationen redan finns digitalt kan det underlätta och sänka kostnaderna för uppföljningsarbetet.
Kravet är på avancerad nivå eftersom digitala orderkvitton är under införande som en del i byggbranschens digitalisering.
Motiv
Transporterna står för en stor del av byggmassornas klimatpåverkan. Digitala orderkvitton underlättar uppföljningen och beräkningen klimatpåverkan då både transportsträckor och destinationer är dokumenterade digitalt.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 11500
- Versionsdatum
- 2021-11-12