Stationstankning
För att minska klimatpåverkan från drivmedel infördes reduktionsplikten i Sverige den 1 juli 2018 genom lag (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp genom inblandning av biodrivmedel i bensin och dieselbränslen. Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörerna i Sverige får krav på sig att sänka växthusgasemissionerna med en viss procent genom att blanda i hållbara biodrivmedel i bensin och diesel. Att införa ytterligare miljökrav inom det som regleras av reduktionsplikten blir ett komplicerat sätt att ställa krav vid upphandling. Upphandlingsmyndigheten har därför inga krav på minskad klimatpåverkan på diesel eller bensin utöver det som regleras av reduktionsplikten. Klimatkraven omfattar i stället inköp av drivmedel som inte omfattas av reduktionsplikten.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Produktkvalitet stationstankning | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Produktkvalitet är viktigt för att säkerställa att produkten är godkänd för de motortyper som avses. Det bidrar även till ökad livslängd då motorn inte risker att gå sönder. Kriterietext Drivmedel ska uppfylla den produktkvalitet som gäller enligt senaste utgåvan av följande standarder eller likvärdiga standarder:
| ||||||||||||||||||||||||||
El från förnybara energikällor | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet El kan produceras från olika energikällor som ger olika miljö- och klimatpåverkan. Detta krav minskar miljöpåverkan genom att ställa krav på att elen produceras från förnybara energikällor. Kriterietext El för laddning fordon ska komma från förnybara energikällor i enlighet med lag (2011:1200) om elcertifikat. | ||||||||||||||||||||||||||
Källor för framställning av fossila drivmedel med särskilt hög klimatbelastning | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta kontraktsvillkor får den upphandlande organisationen information om vilken typ av råvaror det fossila drivmedlet innehåller och möjlighet att undvika fossila råvaror med särskilt hög klimatbelastning. Kriterietext Leverantören ska säkerställa att minst 97 % av de fossila drivmedel som levereras under kontraktstiden inte kommer från oljesand, tjärsand, skifferolja eller syntetisk olja från kol. Leverantören ska under kontraktstiden på begäran kunna redogöra för hur kontraktsvillkoret uppfylls. | ||||||||||||||||||||||||||
Klimatkrav drivmedel stationstankning | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta krav kan upphandlande organisationer bidra till klimatnytta genom att ställa krav på hållbara förnybara drivmedel. Basnivå motsvarar gul nivå, avancerad nivå motsvarar ljusgrön nivå och spjutspetsnivå motsvarar mörkgrön nivå i Statens energimyndighets föreskrifter (STEMFS 2021:1) om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel. Kriterietext Användningen av drivmedel som levereras enligt kontraktet ska ha ett maximalt utsläpp av växthusgaser på 47,9 gCO2e/MJ (LCA)1. Leverans på massbalansnivå är tillåtet, men såld volym förnybart drivmedel får inte omfattas av rapporteringen enligt lag (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp genom inblandning av biodrivmedel i bensin och dieselbränslen eller dubbelräknas mot flera kunder. Beräkningen av maximalt utsläpp av växthusgaser, samt metod för redovisning av råvaror och ursprungsländer, ska kontinuerligt ligga i linje med gul nivå enligt Statens energimyndighets STEMFS 2021:1 föreskrifter om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel. | ||||||||||||||||||||||||||
Klimatkrav drivmedel stationstankning | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta krav kan upphandlande organisationer bidra till klimatnytta genom att ställa krav på hållbara förnybara drivmedel. Basnivå motsvarar gul nivå, avancerad nivå motsvarar ljusgrön nivå och spjutspetsnivå motsvarar mörkgrön nivå i Statens energimyndighets föreskrifter (STEMFS 2021:1) om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel. Kriterietext Användningen av drivmedel som levereras enligt kontraktet ska ha ett maximalt utsläpp av växthusgaser på 31,9 gCO2e/MJ (LCA).* Leverans på massbalansnivå är tillåtet, men såld volym förnybart drivmedel får inte omfattas av rapporteringen enligt lag (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp genom inblandning av biodrivmedel i bensin och dieselbränslen eller dubbelräknas mot flera kunder. Beräkningen av maximalt utsläpp av växthusgaser, samt metod för redovisning av råvaror och ursprungsländer, ska kontinuerligt ligga i linje med ljusgrön nivå enligt Statens energimyndighets STEMFS 2021:1 föreskrifter om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel. | ||||||||||||||||||||||||||
Klimatkrav drivmedel stationstankning | Spjutspetsnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta krav kan upphandlande organisationer bidra till klimatnytta genom att ställa krav på hållbara förnybara drivmedel. Basnivå motsvarar gul nivå, avancerad nivå motsvarar ljusgrön nivå och spjutspetsnivå motsvarar mörkgrön nivå i Statens energimyndighets föreskrifter (STEMFS 2021:1) om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel. Kriterietext Användningen av drivmedel som levereras enligt kontraktet ska ha ett maximalt utsläpp av växthusgaser på 15,9 gCO2e/MJ (LCA)1. Leverans på massbalansnivå är tillåtet, men såld volym förnybart drivmedel får inte omfattas av rapporteringen enligt lag (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp genom inblandning av biodrivmedel i bensin och dieselbränslen eller dubbelräknas mot flera kunder. Beräkningen av maximalt utsläpp av växthusgaser, samt metod för redovisning av råvaror och ursprungsländer, ska kontinuerligt ligga i linje med mörkgrön nivå enligt Statens energimyndighets STEMFS 2021:1 föreskrifter om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel. | ||||||||||||||||||||||||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s tio kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och arbetsmiljö (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138, 155, 182, 187). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | ||||||||||||||||||||||||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. |
För att minska klimatpåverkan från drivmedel infördes reduktionsplikten i Sverige den 1 juli 2018 genom lag (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp genom inblandning av biodrivmedel i bensin och dieselbränslen. Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörerna i Sverige får krav på sig att sänka växthusgasemissionerna med en viss procent genom att blanda i hållbara biodrivmedel i bensin och diesel. Att införa ytterligare miljökrav inom det som regleras av reduktionsplikten blir ett komplicerat sätt att ställa krav vid upphandling. Upphandlingsmyndigheten har därför inga krav på minskad klimatpåverkan på diesel eller bensin utöver det som regleras av reduktionsplikten. Klimatkraven omfattar i stället inköp av drivmedel som inte omfattas av reduktionsplikten.
Offentlig sektor köper även bränslen som inte används för fordon som alkylatbensin och gasol. Vi har inte något klimatkrav för alkylatbensin då det i dagsläget saknas alternativ. För gasol finns det ett förnybart alternativ som kallas för grön- eller biogasol.
Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier fokuserar på krav på låga växthusutsläpp i syfte att öka andelen hållbara förnybara drivmedel. För att uppnå samma reduktion med låginblandade drivmedel krävs större mängd av låginblandade drivmedel.
Offentlig sektor köper drivmedel för bland annat rese- och transporttjänster som man utför själv, till exempel hemtjänsten som besöker brukare, för att tanka blåljusfordon eller utryckningsfordon och för att distribuera gods mellan sjukhus. Vissa drivmedel används inom motorredskap eller i ogräsbekämpning.