Klimatkrav drivmedel stationstankning
Nivå: Avancerad nivå. Finns även som Basnivå och Spjutspetsnivå
Genom detta krav kan upphandlande organisationer bidra till klimatnytta genom att ställa krav på hållbara förnybara drivmedel. Basnivå motsvarar gul nivå, avancerad nivå motsvarar ljusgrön nivå och spjutspetsnivå motsvarar mörkgrön nivå i Statens energimyndighets föreskrifter (STEMFS 2021:1) om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel.
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 11484
- Grupp:
- Stationstankning
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Användningen av drivmedel som levereras enligt kontraktet ska ha ett maximalt utsläpp av växthusgaser på 31,9 gCO2e/MJ (LCA).*
Leverans på massbalansnivå är tillåtet, men såld volym förnybart drivmedel får inte omfattas av rapporteringen enligt lag (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp genom inblandning av biodrivmedel i bensin och dieselbränslen eller dubbelräknas mot flera kunder.
Beräkningen av maximalt utsläpp av växthusgaser, samt metod för redovisning av råvaror och ursprungsländer, ska kontinuerligt ligga i linje med ljusgrön nivå enligt Statens energimyndighets STEMFS 2021:1 föreskrifter om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel.
1Enheten gCO2e/MJ (LCA) syftar på mängd utsläpp av växthusgaser (koldioxidekvivalenter) per energienhet, sett till hela drivmedlets livscykel.
Förslag till bevis
Leverantören ska på begäran kunna uppfylla exempelvis följande:
- Dekalen med miljöinformation med färgkoder och det ska kontinuerligt följa och motsvara ljusgrön nivå i den STEMFS 2021:1 föreskriften om miljöinformation om drivmedel.
- Beräkningen ska ske enligt för gränsen för maximalt utsläpp av växthusgaser, samt metod för redovisning av råvaror och ursprungsländer, kontinuerligt ska ligga i linje med Statens energimyndighets STEMFS 2021:1 föreskrifter om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel.
Förslag till uppföljning
Uppföljning kan ske genom att begära in sammanställning från leverantören om råvaror som drivmedel består av och ursprungsland. Samt intygande om att drivmedlet inte omfattas av rapporteringen inom reduktionsplikten.
Information om kriteriet
Avancerad nivå kan idag uppfyllas av de flesta förnybara drivmedel. För HVO100, el, vätgas och komprimerad biogas rekommenderas dock spjutspetsnivå i upphandlingar då avancerad nivå med nuvarande klimatprestanda på marknaden är inte så drivande men det kan komma att förändras över tid.
Rena flytande biodrivmedel har i nuläget beslut om skattebefrielse fram till och med sista december 2021. EU har godkänt att biogas förutom den från livsmedel får skattebefrias fram till och med år 2030 och andra förnybara drivmedel som el och vätgas påverkas inte av besluten om skattebefrielse. Utvecklingen under 2021 blir viktig för hur styrmedel för höginblandade flytande biodrivmedel kommer se ut från och med år 2022. Kostnadsbilden kan förändras betydligt om exempelvis skattebefrielse inte längre ges för flytande biodrivmedel från 2022.
De råvaror som ingår i biodrivmedel i Sverige uppfyller lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen (2010:598). Upphandlaren kan om önskvärt lägga till ytterligare krav, exempelvis att ställa krav på att exkludera specifika icke önskvärda råvaror. Detta kan dock vara svårt att verifiera med full spårbarhet för enskilda råvaror till en specifik drivmedelsleverans.
Massbalansen ska kunna visa att den mängd drivmedel med särskilda hållbarhetsegenskaper som levererats ut motsvaras av en minst lika stor mängd som levererats in under ett kalenderår. Uppfyllande av massbalansen innebär att inte större mängd drivmedel med särskilda hållbarhetsegenskaper har tagits ut ur leverantörens system än vad som har tillförts. Massbalansen gäller per aktör och år på landsnivå.
De råvaror som ingår i biodrivmedel i Sverige uppfyller lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen (2010:598:) och färgkodning ska anges enligt (STEMFS 2021:1) Statens energimyndighets föreskrifter om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel som omfattar både klimatpåverkan och ursprung.
Enligt lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen (2010:598) ska varje drivmedelsleverantör ska ha en oberoende tredjepartsgranskare som granskar leverantörernas faktiska inköp tillbaka i leverantörskedjan och kundavtal. I syfte att få spårbarhet för specifika råvaror som exempelvis exkluderas av vissa kunder, samt att ingen dubbelräkning sker mot olika kunder och att drivmedelsvolymen inte rapporteras inom reduktionsplikten.
Dessa kriterier följer informationen som finns tillgänglig STEMFS 2021:1 föreskrifter om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel. Dessa föreskrifter utgår i sin tur från drivmedelslagen (2011:319), drivmedelsförordningen (2011:346) samt lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen (2010:598).
Läs mer om miljöinformation om drivmedel på www.energimyndigheten.se/miljoinfo.
Miljömål
Motiv
Genom detta krav kan upphandlande organisationer bidra till klimatnytta genom att ställa krav på hållbara förnybara drivmedel. Basnivå motsvarar gul nivå, avancerad nivå motsvarar ljusgrön nivå och spjutspetsnivå motsvarar mörkgrön nivå i Statens energimyndighets föreskrifter (STEMFS 2021:1) om skyldighet att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 11484
- Versionsdatum
- 2021-07-05