Energi/koldioxidkrav på lätta lastbilar
Nivå: Avancerad nivå. Finns även som Basnivå och Spjutspetsnivå
Kriterieinformation
- Typ:
- Tilldelningskriterier
- Id:
- 10469:3
- Grupp:
- Lätta lastbilar
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
För att erhålla [poäng/prisavdrag] ska fordonet inte omfattats av förhöjt koldioxidbelopp i
fordonsskatten enligt 2 kap 9 a § i Vägtrafikskattelag (2006:227).
För fordonsgas och etanol gäller ett utsläppstak på högst 290 gram koldioxid per kilometer enligt
skattegrundande utsläppsvärde i Transportstyrelsens vägtrafikregister.
Förslag till bevis
Uppgifter ur Transportstyrelsens vägtrafikregister eller motsvarande utländska register, uppgifter från fordonstillverkare.
Föremål för upphandling
Köp, leasing eller hyra av lätta lastbilar
Information om kriteriet
Med lätta lastbilar avses i dessa kriterier fordon huvudsakligen avsedda för godstransporter med en totalvikt under 3,5 ton.
Idag avser etanol drivmedel E85.
Viktigt att ställa kompletterande krav vid upphandling av tjänster!
Inom EU finns krav på hur mycket hälsoskadliga avgasutsläpp bilar får ha för att säljas. Dessa krav har genom åren succesivt skärpts och kraven kategoriseras i s.k. Euroklasser. Genom att i upphandlingar ställa krav på inte bara koldioxidutsläpp utan även Euroklass säkerställs att de fordon som upphandlas har låga utsläpp av luftföroreningar samt med stor sannolikhet även är energieffektiva vid drift med sitt primära drivmedel. Ett lämpligt krav vid upphandling av tjänster är att åtminstone ställa krav på Euro 6, som innebär att bilarna inte är äldre än 2014 års modell. För att säkerställa så låga utsläpp av luftföroreningar som möjligt bör krav ställas på någon av de allra senaste kravnivåerna Euro 6d eller Euro 6d-temp, som båda baseras på en ny och mer realistisk testcykel. En bra översikt över alla utsläppskrav för olika Euro-klasser finns här: https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Vid upphandling av tjänster är det viktigt att ställa kompletterande krav på andel förnybart drivmedel för att säkerställa en god koldioxidreduktion och nyttjande av förnybara drivmedel.
Exempelvis:
- De drivmedel som används ska kunna redovisas och fordon som kan drivas med biodrivmedel eller el ska till minst 80 % köras på sådant drivmedel.
Procentsnivån kan justeras utifrån lokala förutsättningar. Alternativt nyttjas en trappstegsmodell utformad utifrån lokala förutsättningar som stegvis styr mot aktuellt lokalt eller regionalt mål för fossilfrihet.
Den senaste Euroklassen, Euro 6, har uppdaterats ett flertal gånger både vad gäller kravnivåer och testmetoder till följd av att biltillverkares fusk vid utsläppstest uppdagats. En relativt lättsmält förklaring av skillnaderna mellan de olika Euro 6-klasserna, som t.ex. Euro 6d och Euro 6d-temp finns att läsa här: https://www.fleeteurope.com/fr/new-energies-taxation-and-legislation/europe/features/do-you-know-your-euro-6-your-6c-and-6d-temp.
Miljömål
Motiv
Huvudsyftet med miljökraven på lätta lastbilar är att minska bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen.
Tilldelningskriteriet kompletterar baskravet genom att premiera klimatbonusbilar. Upphandlaren måste ange hur tilldelningskriteriet ska tillämpas (poäng eller prisavdrag) i beskrivningen av anbudsutvärderingen. Upphandlaren kan dessutom sätta en koldioxidgräns som teknisk specifikation. Detta efter att ha identifierat vilka behov av fordon som organisationen har och genom att söka på till exempel www.miljofordon.se vilka fordon som klarar vilka koldioxidgränser och sätta kraven skarpare än BAS utifrån vad som är möjligt för att få den funktion som behövs. I vissa fall kan det även gå att ställa skallkrav på klimatbonusbilar i den tekniska specifikationen.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10469:3
- Versionsdatum
- 2023-05-08
- Senast granskad
- 2023-02-02
2023-06-09, Krav ID 10469:3: Reviderad från klimatbonus till ej förhöjd CO2 skatt.
2020-04-23, Krav ID 10469:2: Reviderade krav på koldioxidutsläpp.
2019-12-19, Krav ID 10469:1: Reviderade krav på koldioxidutsläpp.
2014-07-01, Krav ID 10469: Ursprunglig version.