Energi/koldioxidkrav på lätta lastbilar
Nivå: Basnivå. Finns även som Avancerad nivå och Spjutspetsnivå
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 10469:3
- Grupp:
- Lätta lastbilar
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Fordon, konstruerade och byggda för varutransport, med en högsta vikt som inte överstiger 3,5 ton ska enligt uppgifter i Transportstyrelsens vägtrafikregister ha ett maximalt skattegrundande utsläppsvärde enligt något av följande alternativ:
- 215 gram koldioxid per kilometer,
- 255 gram koldioxid per kilometer, om fordonet är godkänt av fordonstillverkaren för HVO100 eller annat biodrivmedel (utöver fordonsgas och etanol), eller
- 290 gram koldioxid per kilometer, om fordonet är godkänt för fordonsgas och etanol.
Förslag till bevis
Uppgifter ur Transportstyrelsens vägtrafikregister eller motsvarande utländska register, uppgifter från fordonstillverkare.
Föremål för upphandling
Köp, leasing eller hyra av lätta lastbilar
Information om kriteriet
Med lätta lastbilar avses i dessa kriterier fordon huvudsakligen avsedda för godstransporter med en totalvikt under 3,5 ton.
Idag avser etanol drivmedel E85.
WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) är en ny testmetod för att mäta fordons bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. För nya fordon som sätts i trafik och därmed blir skattepliktiga för första gången efter den 1 januari 2020 eller senare, är det högsta koldioxidutsläppet av WLTP och NEDC (vanligen WLTP) det som används för att beräkna fordonsskatten = skattegrundande utsläppsvärde.
Viktigt att ställa kompletterande krav vid upphandling av tjänster!
Inom EU finns krav på hur mycket hälsoskadliga avgasutsläpp bilar får ha för att säljas. Dessa krav har genom åren succesivt skärpts och kraven kategoriseras i s.k. Euroklasser. Genom att i upphandlingar ställa krav på inte bara koldioxidutsläpp utan även Euroklass säkerställs att de fordon som upphandlas har låga utsläpp av luftföroreningar samt med stor sannolikhet även är energieffektiva vid drift med sitt primära drivmedel. Ett lämpligt krav vid upphandling av tjänster är att åtminstone ställa krav på Euro 6, som innebär att bilarna inte är äldre än 2014 års modell. För att säkerställa så låga utsläpp av luftföroreningar som möjligt bör krav ställas på någon av de allra senaste kravnivåerna Euro 6d eller Euro 6d-temp, som båda baseras på en ny och mer realistisk testcykel. En bra översikt över alla utsläppskrav för olika Euro-klasser finns här: https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Vid upphandling av tjänster är det viktigt att ställa kompletterande krav på andel förnybart drivmedel för att säkerställa en god koldioxidreduktion och nyttjande av förnybara drivmedel.
Exempelvis:
- De drivmedel som används ska kunna redovisas och fordon som kan drivas med biodrivmedel eller el ska till minst 80 % köras på sådant drivmedel.
Procentsnivån kan justeras utifrån lokala förutsättningar. Alternativt nyttjas en trappstegsmodell utformad utifrån lokala förutsättningar som stegvis styr mot aktuellt lokalt eller regionalt mål för fossilfrihet.
Den senaste Euroklassen, Euro 6, har uppdaterats ett flertal gånger både vad gäller kravnivåer och testmetoder till följd av att biltillverkares fusk vid utsläppstest uppdagats. En relativt lättsmält förklaring av skillnaderna mellan de olika Euro 6-klasserna, som t.ex. Euro 6d och Euro 6d-temp finns att läsa här: https://www.fleeteurope.com/fr/new-energies-taxation-and-legislation/europe/features/do-you-know-your-euro-6-your-6c-and-6d-temp.
Miljömål
Motiv
Huvudsyftet med miljökraven på lätta lastbilar är att minska bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10469:3
- Versionsdatum
- 2023-05-08
- Senast granskad
- 2023-02-02
2023-06-09, Krav ID 10469:3: Reviderad från klimatbonus till ej förhöjd CO2 skatt.
2020-04-23, Krav ID 10469:2: Reviderade krav på koldioxidutsläpp.
2019-12-19, Krav ID 10469:1: Reviderade krav på koldioxidutsläpp.
2014-07-01, Krav ID 10469: Ursprunglig version.