Energi/koldioxidkrav på lätta lastbilar
Nivå: Spjutspetsnivå. Finns även som Basnivå och Avancerad nivå
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 10469:3
- Grupp:
- Lätta lastbilar
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Fordon, konstruerade och byggda för varutransport, med en högsta vikt som inte överstiger 3,5 ton,
ska vara godkänt för el*, vätgas eller fordonsgas enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister.
För fordonsgas gäller ett utsläppstak på högst 290 gram koldioxid per kilometer enligt
skattegrundande utsläppsvärde i Transportstyrelsens vägtrafikregister.
* Endast rena elfordon och bränslecellsfordon utan förbränningsmotor, det vill säga ej laddhybrider
och elhybrider.
Förslag till bevis
Uppgifter ur Transportstyrelsens vägtrafikregister eller motsvarande utländska register, eller uppgifter från fordonstillverkare.
Föremål för upphandling
Köp, leasing eller hyra av lätta lastbilar
Information om kriteriet
Med lätta lastbilar avses i dessa kriterier fordon huvudsakligen avsedda för godstransporter med en totalvikt under 3,5 ton.
Marknaden för fordon som uppfyller spjutspetsnivån kan vara begränsad varför en markandsundersökning bör göras innan denna nivå väljs.
Viktigt att ställa kompletterande krav vid upphandling av tjänster!
Inom EU finns krav på hur mycket hälsoskadliga avgasutsläpp bilar får ha för att säljas. Dessa krav har genom åren succesivt skärpts och kraven kategoriseras i s.k. Euroklasser. Genom att i upphandlingar ställa krav på inte bara koldioxidutsläpp utan även Euroklass säkerställs att de fordon som upphandlas har låga utsläpp av luftföroreningar samt med stor sannolikhet även är energieffektiva vid drift med sitt primära drivmedel.
Ett lämpligt krav vid upphandling av tjänster är att åtminstone ställa krav på Euro 6, som innebär att bilarna inte är äldre än 2014 års modell. För att säkerställa så låga utsläpp av luftföroreningar som möjligt bör krav ställas på någon av de allra senaste kravnivåerna Euro 6d eller Euro 6d-temp, som båda baseras på en ny och mer realistisk testcykel. En bra översikt över alla utsläppskrav för olika Euro-klasser finns här: https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Vid upphandling av tjänster är det viktigt att ställa kompletterande krav på andel förnybart drivmedel för att säkerställa en god koldioxidreduktion och nyttjande av förnybara drivmedel.
Exempelvis:
• De drivmedel som används ska kunna redovisas och fordon som kan drivas med biodrivmedel eller el ska till minst 80 % köras på sådant drivmedel.
Procentsnivån kan justeras utifrån lokala förutsättningar. Alternativt nyttjas en trappstegsmodell utformad utifrån lokala förutsättningar som stegvis styr mot aktuellt lokalt eller regionalt mål för fossilfrihet.
Den senaste Euroklassen, Euro 6, har uppdaterats ett flertal gånger både vad gäller kravnivåer och testmetoder till följd av att biltillverkares fusk vid utsläppstest uppdagats. En relativt lättsmält förklaring av skillnaderna mellan de olika Euro 6-klasserna, som t.ex. Euro 6d och Euro 6d-temp finns att läsa här: https://www.fleeteurope.com/fr/new-energies-taxation-and-legislation/europe/features/do-you-know-your-euro-6-your-6c-and-6d-temp
Miljömål
Motiv
Huvudsyftet med miljökraven på lätta lastbilar är att minska bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen.
Kraven i spjutspetsnivån är samma som kraven i miljözon för personbilar klass 3.
Enlig lag (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet ska 38,5 % vara rena bilar. Spjutspetsnivån kan delvis användas för att uppfylla detta, Fordon godkända för el eller vätgas uppfyller lagens krav på rena lätta bilar. Fordon godkända för fordonsgas kan användas för upphandling av resterande 61,5 %.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10469:3
- Versionsdatum
- 2023-05-08
- Senast granskad
- 2023-02-02
2023-06-09, Krav ID 10469:3: Reviderad från klimatbonus till ej förhöjd CO2 skatt.
2020-04-23, Krav ID 10469:2: Reviderade krav på koldioxidutsläpp.
2019-12-19, Krav ID 10469:1: Reviderade krav på koldioxidutsläpp.
2014-07-01, Krav ID 10469: Ursprunglig version.