Energi/koldioxidkrav på fordon med fem till åtta sittplatser utöver förarplatsen
Nivå: Basnivå. Finns även som Avancerad nivå och Spjutspetsnivå
Huvudsyftet med miljökraven på minibussar är att minska bränsleförbrukning och öka användning av biobränslen för att minska koldioxidutsläppen. Minibussen kan vara ett effektivt transportmedel om hela dess kapacitet utnyttjas.
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 10468:3
- Grupp:
- Minibussar och storbilar
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Fordon med fem till åtta sittplatser utöver förarplatsen ska enligt uppgifter i Transportstyrelsens vägtrafikregister ha ett maximalt skattegrundande utsläppsvärde (WLTP) enligt något av följande alternativ:
- 215 gram koldioxid per kilometer,
- 255 gram koldioxid per kilometer, om fordonet är godkänt av fordonstillverkaren för HVO100 eller annat biodrivmedel (utöver fordonsgas och etanol), eller
- 290 gram koldioxid per kilometer, om fordonet är godkänt för fordonsgas och etanol.
Förslag till bevis
Uppgifter ur Transportstyrelsen vägtrafikregister eller motsvarande utländska register, eller uppgifter från fordonstillverkare.
Föremål för upphandling
Köp eller leasing av minibussar och storbilar
Information om kriteriet
Med minibussar och storbilar avses i dessa kriterier personbilsregistrerade fordon med fem till åtta sittplatser utöver förarplats.
Ändrat med hänsyn till att klimatbonus har upphört. Aktuell miljöbilsdefinition finns i Förordning om miljö och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar. (SFS: 2020:486).
EU:s clean vehicle directive (CVD) som är implementerad i följande svenska lagar: Lagen (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster, i lagen (2010:1065) om kollektivtrafik och i förordningen (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar.
Exempelvis kan spjutsspetsnivån delvis användas för att uppfylla 38,5% rena fordon i enlighet med lag 2011:846 9 §.
Miljökraven är utformade för att stödja upphandlare att bidra till att uppfylla målen i det klimatpolitiska ramverket samt följa lokala och regionala beslut som ligger i linje med detta. För att styra i riktning mot målet om 70 % minskade utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 har stor vikt även fästs vid att utforma kraven så att de på ett ändamålsenligt sätt kompletterar och ligger i linje med övriga styrmedel på transportområdet.
Vad gäller tilldelningskriterium på avancerad nivå kan upphandlaren även använda motsvarande koldioxidgränser som teknisk specifikation. Detta efter att ha identifierat vilka behov av fordon organisationen har och genom att söka på till exempel www.miljofordon.se vilka fordon som klarar vilka koldioxidgränser och sätta kraven skarpare än basnivån utifrån vad som är möjligt för att få den funktion som behövs. I vissa fall kan det även gå att ställa tekniska specifikationer "ska-krav" på klimatbonusbilar i den tekniska specifikationen
Idag är etanol E85.
WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) är en ny testmetod för att mäta fordons bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Den är utvecklad för att ge värden som bättre stämmer överens med verklig körning. Den gamla testmetoden NEDC (New European Driving Cycle) har inte gett värden som är representativa vid verklig körning. Med WLTP får de flesta fordon ett högre uppmätt koldioxidutsläpp än när samma fordon testas med NEDC.
WLTP ersätter NEDC som testmetod för nya fordon, men under en övergångsperiod måste tillverkaren, för vissa kategorier av fordon, även ta fram koldioxidutsläppet enligt NEDC. Det innebär att vissa fordon kommer att ha koldioxidutsläpp från både WLTP och NEDC registrerade i vägtrafikregistret. För nya fordon som sätts i trafik och därmed blir skattepliktiga för första gången efter den 1 januari 2020 eller senare, är det högsta koldioxidutsläppet av WLTP och NEDC (vanligen WLTP) det som används för att beräkna fordonsskatten = skattegrundande utsläppsvärde.
Miljömål
Motiv
Idag är etanol E85.
WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) är en ny testmetod för att mäta fordons bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Den är utvecklad för att ge värden som bättre stämmer överens med verklig körning. Den gamla testmetoden NEDC (New European Driving Cycle) har inte gett värden som är representativa vid verklig körning. För nya fordon som sätts i trafik och därmed blir skattepliktiga för första gången efter den 1 januari 2020 eller senare, är det högsta koldioxidutsläppet av WLTP och NEDC (vanligen WLTP) det som används för att beräkna fordonsskatten = skattegrundande utsläppsvärde.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10468:3
- Versionsdatum
- 2023-05-08
2023-06-09, Krav ID 10468:3: Reviderad från hänvisning till klimatbonus till ej förhöjd CO2 skatt.
2020-04-23, Krav ID 10468:2: Reviderade krav på koldioxidutsläpp
2019-12-19, Krav ID 10469:1: Reviderade krav på koldioxidutsläpp
2014-07-01, Krav ID 10469: Ursprunglig version.