Personbilar
Huvudsyftet med miljökraven på personbilar är att styra mot minskad klimatpåverkan genom att premiera fordon som kan köras på förnybara drivmedel och har låg drivmedelsförbrukning.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | |||
---|---|---|---|---|
Energi/koldioxidkrav för fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen | Basnivå | Teknisk specifikation | ||
Information om kriteriet Huvudsyftet med miljökraven på personbilar är att minska klimatpåverkan genom att premiera fordon som kan köras på förnybara drivmedel och har låg drivmedelsförbrukning. Kriterietext Fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen ska enligt uppgifter i Transportstyrelsens vägtrafikregister ha ett maximalt skattegrundande utsläppsvärde på högst:
| ||||
Energi/koldioxidkrav för fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | ||
Information om kriteriet Huvudsyftet med miljökraven på personbilar är att minska klimatpåverkan genom att premiera fordon som kan köras på förnybara drivmedel och har låg drivmedelsförbrukning. Kriterietext Fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen ska inte omfattats av förhöjt koldioxidbelopp i fordonsskatten enligt 2 kap 9 a § i Vägtrafikskattelag (2006:227). För fordonsgas och etanol gäller ett utsläppstak på högst 190 gram koldioxid per kilometer enligt skattegrundande utsläppsvärde i Transportstyrelsens vägtrafikregister. | ||||
Energi/koldioxidkrav för fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen | Spjutspetsnivå | Teknisk specifikation | ||
Information om kriteriet Huvudsyftet med miljökraven på personbilar är att minska klimatpåverkan genom att premiera fordon som kan köras på förnybara drivmedel och har låg drivmedelsförbrukning. Kriterietext Fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen ska vara godkänt för el*, vätgas eller fordonsgas enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister. För fordonsgas gäller ett utsläppstak på högst 190 gram koldioxid per kilometer enligt skattegrundande utsläppsvärde i Transportstyrelsens vägtrafikregister. *Endast rena elfordon och bränslecellsfordon utan förbränningsmotor, det vill säga ej laddhybrider och elhybrider | ||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s tio kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och arbetsmiljö (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138, 155, 182, 187). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | ||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. |
Huvudsyftet med miljökraven på personbilar är att styra mot minskad klimatpåverkan genom att premiera fordon som kan köras på förnybara drivmedel och har låg drivmedelsförbrukning.
För att styra i riktning mot målet om 70 % minskade utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 är kraven utformade för att i stor utsträckning komplettera och ligga i linje med övriga styrmedel på transportområdet.
OBS! Förstahandsalternativet för alla upphandlingar av fordon och transporttjänster bör vara avancerad och spjutspets. Basnivån ska endast användas i undantagsfall när avancerad- och spjutspetsnivå av olika skäl är omöjliga att tillämpa. Kriterierna för fordon som är godkända att köra på förnybart drivmedel på basnivån gäller endast om den upphandlande aktören också har tydliga rutiner för att säkerställa att fordonen körs på förnybart drivmedel (vad som avses med förnybart drivmedel är enligt 3 § i förordningen (2022:315) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet).
Läs mer om strategier för val av fordon och praktiska exempel om upphandlingar med lägre klimatpåverkan i fokus på Biodriv Öst Upphandling. https://biodrivost.se/Publikationer/Upphandling.
Med personbilar avses i dessa kriterier fordon registrerade som personbilar med maximalt fyra sittplatser förutom förarplatsen.
Avancerad nivå och spjutspetsnivå bör alltid ses som huvudalternativen för att få så bra miljöstyrning som möjligt. Basnivån bör endast användas som undantagsnivå i de fall då kraven i avancerad och spjutspetsnivå inte är tillämpliga på grund av verksamhetens behov.
Kravnivåerna är huvudsakligen baserade på fordonens koldioxidutsläpp och huruvida de kan drivas med förnybart drivmedel eller ej. För fordon anpassade för biodrivmedel tillåts högre utsläppsnivåer eftersom Lag (2010:598) om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen säkerställer en minskning av utsläppen av växthusgaser från biodrivmedel med minst 50 procent, jämfört med utsläppen från fossila drivmedel.