Persontransporter
Vägtrafiken är den största källan till utsläpp av luftföroreningar och buller i vårt land. Fordonets avgaser ger upphov till problem på lokal, regional och global nivå. Transportsektorn står för ungefär 25 % av landets slutliga totala energianvändning och cirka 40 % av de totala koldioxidutsläppen. Hälften av utsläppen står personbilarna för. Samhällsbetalda resor står för stora volymer vilket innebär att kommuner och landsting befinner sig i en position där de har utomordentligt goda förutsättningar att påverka miljö- och trafiksäkerhetsprestanda hos dessa leverantörer.
Filtrering
Kriteriegrupp
Ladda ner | Beskrivning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Miljöledningsarbete | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbil | ||
Information om kriteriet Krav på rutiner för miljöledning säkerställer ständiga förbättringar och kan ställas när en transporttjänst upphandlas. Kriterietext Anbudsgivaren ska senast 6 månader efter kontraktsstart ha ett miljöledningsarbete som omfattar den verksamhet som utför transporterna och minst innehåller följande:
| |||||
Fordon godkända att drivas på förnybara drivmedel | Basnivå | Tilldelningskriterier | Personbil | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på att fordon ska drivas på förnybara drivmedel bidrar man till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Poäng tilldelas om fordon, som tjänsten omfattar är typgodkända eller om tillverkaren har utfärdat ett specifikt godkännande, för att drivas på biodrivmedel1 och eller el2. En högre andel ger högre poäng i utvärderingen. | |||||
Drivmedel elbilar | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbil | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på elens ursprung gynnar man förnybar elproduktion och minskar mijöpåverkan från tjänsten. Kriterietext Elleverans till fordon som används vid utförandet av uppdraget ska vid egna anläggningar vara produktionsspecificerad1 som 100 % från förnybar2 källa. | |||||
Informationskrav för minskad klimatpåverkan | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbil | ||
Information om kriteriet Genom att ställa information kravet främjar man ständiga förbättringar och ger leverantören möjlighet att minska klimatpåverkan med en rad olika åtgärder allt efter vad som är lämpligat. Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter kontrakts start, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid som den aktuella tjänsten har förorsakat. Följande ska redovisas:
Exempel på motivering eller åtgärder är att leverantören ska kunna visa på att rutiner och uppföljningssystem finns som säkerställer en bestående sänkning av netto utsläpp av koldioxid. Exempel på rutiner och uppföljningssystem kan vara:
| |||||
Arbetsrättsliga villkor för taxiförare | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbil | ||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören erbjuder skäliga arbetsvillkor till arbetstagarna vid utförandet av kontraktet. Villkoren ska gälla både i leverantörens egen verksamhet och hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. De arbetsrättsliga villkoren omfattar lön, semester och arbetstid (jfr 17. kap 2 – 5 §§ LOU, 16 kap. 2 – 5 §§ LUF och 14 kap. 2 – 5 §§ LUK). Villkoren för lön, semester och arbetstid har tagits fram i samråd med arbetsmarknadens parter med utgångspunkt i Taxiavtalet – förare mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Kollektivavtalets giltighetstid: 2023-07-01 till och med 2025-08-31. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1–5. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med de vid var tid gällande arbetsrättsliga villkoren avseende lön, semester och arbetstid enligt bilaga 1. De arbetsrättsliga villkoren i bilaga 1 benämns ”Villkoren”. Leverantören ska säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 4. Åtagandet gäller för anställda arbetstagare när dessa utför arbeten enligt kontraktet. Vilka arbetstagare eller vilket arbete som omfattas av de arbetsrättsliga villkoren framgår av bilaga 1. Åtagandet avser arbete som utförs enligt svensk arbetsrätt. 2. Justering av Villkoren under kontraktstiden Under kontraktsperioden kan kollektivavtalet som Villkoren utgår från omförhandlas av parterna. Om kollektivavtalet omförhandlas äger [Den upphandlande myndigheten] rätt att justera Villkoren. Justeringen kan avse lön, semester och arbetstid, exempelvis vilka lönenivåer som ska tillämpas. Om Villkoren justeras kommer [Den upphandlande myndigheten] skriftligen underrätta leverantören om detta. Leverantören ska därefter, senast inom 30 dagar från det att den mottog en sådan underrättelse, börja tillämpa dessa justerade Villkor. 3. Hur Villkoren kan uppfyllas Leverantören kan uppfylla Villkoren för lön, semester och arbetstid genom att tillämpa dessa. Leverantören kan även uppfylla dem på följande alternativa sätt:
Ovanstående gäller även för eventuella underleverantörer. 4. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 4.1 Egenrapportering På begäran av [Den upphandlande myndigheten] ska leverantören senast den [välj datum eller ange antal veckor] från det att begäran mottogs skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen lämnas i formulär enligt bilaga 2: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan och på begäran kunna styrka lämnade uppgifter. 4.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [Den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs, till exempel tidrapportering, scheman, lönespecifikationer och anställningsavtal för berörda arbetstagare. 5. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 4 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [Den upphandlande myndigheten.] Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tidsatt åtgärdsplan som ska godkännas av [Den upphandlande myndigheten]. Åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [Den upphandlande myndigheten]. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||
Miljöledningsarbete | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Buss | ||
Information om kriteriet Krav på rutiner för miljöledning säkerställer ständiga förbättringar och kan ställas när en transporttjänst upphandlas. Kriterietext Anbudsgivaren ska senast 6 månader efter kontraktsstart ha ett miljöledningsarbete som omfattar den verksamhet som utför transporterna och minst innehåller följande:
| |||||
Fordon godkända att drivas på förnybara drivmedel | Basnivå | Tilldelningskriterier | Buss | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på att fordon ska drivas på förnybara drivmedel bidrar man till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Poäng tilldelas om fordon, som tjänsten omfattar är typgodkända eller om tillverkaren har utfärdat ett specifikt godkännande, för att drivas på biodrivmedel1 och eller el2. En högre andel ger högre poäng i utvärderingen. | |||||
Informationskrav för minskad klimatpåverkan | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Buss | ||
Information om kriteriet Genom att ställa information kravet främjar man ständiga förbättringar och ger leverantören möjlighet att minska klimatpåverkan med en rad olika åtgärder allt efter vad som är lämpligat. Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter kontrakts start, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid som den aktuella tjänsten har förorsakat. Följande ska redovisas:
Exempel på motivering eller åtgärder är att leverantören ska kunna visa på att rutiner och uppföljningssystem finns som säkerställer en bestående sänkning av netto utsläpp av koldioxid. Exempel på rutiner och uppföljningssystem kan vara:
| |||||
Drivmedel elbilar | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Buss | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på elens ursprung gynnar man förnybar elproduktion och minskar mijöpåverkan från tjänsten. Kriterietext Elleverans till fordon som används vid utförandet av uppdraget ska vid egna anläggningar vara produktionsspecificerad1 som 100 % från förnybar2 källa. | |||||
Fordonsbuller | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Buss | ||
Information om kriteriet Kriterietext Bussar som är klass I-fordon får ej överstiga 77 dB (A). Trafikföretaget ska i sitt miljöarbete ha ett bullerprogram för att minimera störande buller från verksamheten. Detta program ska innefatta rutiner för att säkerställa att de bullernivåer som fordonen har vid leverans inte försämras. Rutinerna ska omfatta rapportering och omedelbara åtgärder. Trafikföretaget ska genomföra bullerkontroll och åtgärder minst 1 gång per år enligt checklista som återfinns i den branschgemensamma Miljökrav vid trafikupphandling. | |||||
Miljöledningsarbete | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Specialfordon | ||
Information om kriteriet Krav på rutiner för miljöledning säkerställer ständiga förbättringar och kan ställas när en transporttjänst upphandlas. Kriterietext Anbudsgivaren ska senast 6 månader efter kontraktsstart ha ett miljöledningsarbete som omfattar den verksamhet som utför transporterna och minst innehåller följande:
| |||||
Ålderskrav | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Specialfordon | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordon som omfattas av uppdraget ska ha en högsta ålder om 8 år räknat från första registreringsdatum (gäller löpande under hela kontraktsperioden). | |||||
Informationskrav för minskad klimatpåverkan | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Specialfordon | ||
Information om kriteriet Genom att ställa information kravet främjar man ständiga förbättringar och ger leverantören möjlighet att minska klimatpåverkan med en rad olika åtgärder allt efter vad som är lämpligat. Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter kontrakts start, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid som den aktuella tjänsten har förorsakat. Följande ska redovisas:
Exempel på motivering eller åtgärder är att leverantören ska kunna visa på att rutiner och uppföljningssystem finns som säkerställer en bestående sänkning av netto utsläpp av koldioxid. Exempel på rutiner och uppföljningssystem kan vara:
|
Vägtrafiken är den största källan till utsläpp av luftföroreningar och buller i vårt land. Fordonets avgaser ger upphov till problem på lokal, regional och global nivå. Transportsektorn står för ungefär 25 % av landets slutliga totala energianvändning och cirka 40 % av de totala koldioxidutsläppen. Hälften av utsläppen står personbilarna för. Samhällsbetalda resor står för stora volymer vilket innebär att kommuner och landsting befinner sig i en position där de har utomordentligt goda förutsättningar att påverka miljö- och trafiksäkerhetsprestanda hos dessa leverantörer.
Vid upphandling av samhällsbetalda resor med taxi kan det även vara behövligt att ställa arbetsrättsliga villkor i enlighet med 17 kap. 2-5 §§ LOU, 16 kap. 2-5 §§ LUF och 14 kap. 2-5 §§ LUK. Med behövligt menas att det kan finnas en risk för oskäliga arbetsvillkor för taxiförare vid utförandet av kontraktet.