Ladda ner | Beskrivning | |||
---|---|---|---|---|
Miljöledningsarbete | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Krav på rutiner för miljöledning säkerställer ständiga förbättringar och kan ställas när en transporttjänst upphandlas. Kriterietext Anbudsgivaren ska senast 6 månader efter kontraktsstart ha ett miljöledningsarbete som omfattar den verksamhet som utför transporterna och minst innehåller följande:
| ||||
Fordon godkända att drivas på förnybara drivmedel | Basnivå | Tilldelningskriterier | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på att fordon ska drivas på förnybara drivmedel bidrar man till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Poäng tilldelas om fordon, som tjänsten omfattar är typgodkända eller om tillverkaren har utfärdat ett specifikt godkännande, för att drivas på biodrivmedel1 och eller el2. En högre andel ger högre poäng i utvärderingen. | ||||
Informationskrav för minskad klimatpåverkan | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Genom att ställa information kravet främjar man ständiga förbättringar och ger leverantören möjlighet att minska klimatpåverkan med en rad olika åtgärder allt efter vad som är lämpligat. Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter kontrakts start, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid som den aktuella tjänsten har förorsakat. Följande ska redovisas:
Exempel på motivering eller åtgärder är att leverantören ska kunna visa på att rutiner och uppföljningssystem finns som säkerställer en bestående sänkning av netto utsläpp av koldioxid. Exempel på rutiner och uppföljningssystem kan vara:
| ||||
Drivmedel elbilar | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på elens ursprung gynnar man förnybar elproduktion och minskar mijöpåverkan från tjänsten. Kriterietext Elleverans till fordon som används vid utförandet av uppdraget ska vid egna anläggningar vara produktionsspecificerad1 som 100 % från förnybar2 källa. | ||||
Fordonsbuller | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Kriterietext Bussar som är klass I-fordon får ej överstiga 77 dB (A). Trafikföretaget ska i sitt miljöarbete ha ett bullerprogram för att minimera störande buller från verksamheten. Detta program ska innefatta rutiner för att säkerställa att de bullernivåer som fordonen har vid leverans inte försämras. Rutinerna ska omfatta rapportering och omedelbara åtgärder. Trafikföretaget ska genomföra bullerkontroll och åtgärder minst 1 gång per år enligt checklista som återfinns i den branschgemensamma Miljökrav vid trafikupphandling. |
Kriterierna omfattar samhällsbetalda resor såsom färdtjänst, sjuktransport, skolskjuts och taxitjänster. De kan även användas vid upphandling av ramavtal för upphandling av affärsresor som görs med busstrafik (beställningstrafik). Vid direktupphandling av beställningstrafik rekommenderas ett urval av kriterierna. Kraven kan även användas vid upphandling av hyrbilstjänster men kan då behöva anpassas något så de passar det aktuella syftet.
För krav på kollektivtrafik se den branschgemensamma miljökravsbilagan "Miljökrav vid trafikupphandling" november 2013 reviderat november 2014.
Buss: Bil som används för persontransporter med mer än 8 säten utöver förarsätet. Högst 22 passagerare utöver föraren: Klass A: fordon utformade för befordran av ståplatspassagerare. Ett fordon i denna klass är utrustat med säten och ska ha utrymme för ståplatspassagerare. Klass B: fordon som inte är utformade för trav ståplatspassagerare. Ett fordon i denna klass saknar utrymme för ståplatspassagerare Fler än 22 passagerare utöver föraren Klass I: fordon som tillverkats med utrymmen för ståplatspassagerare för att medge frekventa förflyttningar av passagerare. Klass II: fordon som huvudsakligen tillverkats för transport av sittplatspassagerare och som är utformade för att medge transport av ståplatspassagerare i mittgången och/eller i ett utrymme som inte är större än det utrymme som upptas för två dubbelsäten Klass III: fordon som uteslutande tillverkats för befordran av sittplatspassagerare.