Produkter CE-märkta som leksaker
Det är leverantören/tillverkaren som väljer om en produkt är en leksak och därmed ska CE-märkas. Läs mer om märkning av leksaker på Konsumentverkets webbplats. CE-märkta leksaker kan utöver sådant som vanligtvis betraktas som leksaker även omfatta vissa produkter för kreativt skapande och viss idrottsmateriel. CE-märkta produkter har testats enligt kraven i leksaksdirektivet på mekanisk och fysikalisk säkerhet, det innebär bland annat att leksaker avsedda för barn under tre år inte innehåller smådelar. Även brännbarhet som antändlighet och brinnhastighet har testats. Alla produkter som är CE-märkta är inte leksaker. Det finns CE-märkningar för flera andra produktområden. Läs mer om CE-märkning på Konsumentverkets webbplats.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Särskilt farliga ämnen (kandidatförteckningen) i produkter CE-märkta som leksaker | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta kontraktsvillkor är att minimera innehåll av de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas på kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Kriterietext De CE-märkta leksaker som levereras under kontraktstiden ska inte innehålla ämnen som finns upptagna på gällande kandidatförteckning (artikel 59 i förordning (EG) 1907/2006 om Registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach)) i halter över 0,1 viktsprocent (1000 mg/kg) per ämne och enskild del1. Om nya ämnen förs upp på förteckningen under kontraktstiden, ska leverantören senast 6 månader efter den Europeiska kemikaliemyndighetens (Echa) offentliggörande av en reviderad kandidatförteckning redovisa en handlingsplan för hur ämnet kan fasas ut. Undantag: Elektroniska leksaker. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mjukgörare i produkter av plast CE-märkta som leksaker | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att begränsa några av de hälsofarliga mjukgörare som kan finnas i plaster och som inte är upptagna på kandidatförteckningen. Kriterietext Ingående plastdelar i leksaker ska inte innehålla de mjukgörare som listas i tabellen nedan i halter över 0,1 viktsprocent (1000 mg/kg) per ämne och enskild plastdel1. Tabell över begränsade mjukgörare och deras CAS-nummer
Undantag: Delar av plast som är oåtkomliga för barn eller som utgör mindre än fem viktsprocent av produkten. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Migration av bisfenoler från polykarbonatplast i produkter CE-märkta som leksaker | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att på basnivå begränsa migrationen av bisfenol A och på avancerad nivå även begränsa bisfenolerna B och F. Bisfenoler misstänks kunna skada människans fortplantningsförmåga samt är misstänkt hormonstörande vid låga doser. Kriterietext För produkter CE-märkta som leksaker som innehåller polykarbonat ska migrationen av bisfenol A inte överstiga 0,04 mg/l. Undantag:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Migration av bisfenoler från polykarbonatplast i produkter CE-märkta som leksaker | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att på basnivå begränsa migrationen av bisfenol A och på avancerad nivå även begränsa bisfenolerna B och F. Bisfenoler misstänks kunna skada människans fortplantningsförmåga samt är misstänkt hormonstörande vid låga doser. Kriterietext För produkter CE-märkta som leksaker som innehåller polykarbonat ska migrationen av bisfenolerna i tabellen nedan inte överstiga 0,04 mg/l. Tabell över begränsade bisfenoler och deras CAS-nummer
Undantag:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klorfri plast i produkter CE-märkta som leksaker | Basnivå | Tilldelningskriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att undvika plaster innehållande miljö- och hälsofarliga ämnen. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska produkter CE-märkta som leksaker inte innehålla klorerad plast. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konserveringsmedel i vattenbaserade produkter CE-märkta som leksaker | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att minska risken för allergier hos barn. Kriterietext Vattenbaserade produkter CE-märkta som leksaker ska inte innehålla konserveringsmedel i halter som kräver följande märkning: ”Innehåller [namnet på det sensibiliserande ämnet]. Kan orsaka en allergisk reaktion” (EUH208) enligt punkt 2.8 i bilaga II till förordning (EG) 1272/2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar (CLP-förordningen). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Doftämnen i produkter CE-märkta som leksaker | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att undvika leksaker med tillsatta doftämnen. Doftämnen kan ge allergiska reaktioner, bidra till utveckling av allergi och överkänslighet för dofter. Kriterietext Produkter CE-märkta som leksaker ska inte innehålla aktivt tillsatta doftämnen. Undantag: Doftspel1, smakspel1 samt leror. För doftspel, smakspel och leror som innehåller doftämnen ska det i produktkatalog eller webbutik finnas tydlig information om att de innehåller doftämnen. I doftspel och leror som innehåller doftämnen ska doftämnena uppfylla the International Fragrance Associations (IFRA2) riktlinjer, eller likvärdigt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formaldehyd i produkter CE-märkta som leksaker | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att minimera innehållet av formaldehyd i leksaker. Formaldehyd är giftigt, allergiframkallande, kan skada arvsmassan och kan orsaka cancer. Kriterietext I produkter CE-märkta som leksaker ska formaldehyd (CAS: 50-00-0) inte förekomma i halter över de angivna gränsvärdena i tabellen nedan: Tabell över olika material och deras gränsvärden för formaldehyd
Undantag: Delar av hartsbundet trä som utgör mindre än fem viktsprocent av produkten. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Färgämnen i produkter CE-märkta som leksaker | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att begränsa hälsofarliga färgämnen i leksaker. Kriterietext Produkter CE-märkta som leksaker av trä, papper, textil, läder, solida material avsedda att lämna spår, tillgängliga vätskor samt modellera, leklera och liknande1 ska inte innehålla de färgämnen som listas i tabellen nedan i halter över 10 mg/kg. Tabell över begränsade färgämnen och deras CAS-nummer
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Migration av nitrosaminer från produkter CE-märkta som leksaker | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att begränsa migration av nitrosamin/nitroserbara ämnen från leksaker. Nitrosaminer är cancerframkallande. När barn suger eller biter på produkter som innehåller nitrosaminer/nitroserbara ämnen kan dessa ämnen frigöras ur materialet och tas upp av kroppen. Kriterietext För produkter CE-märkta som leksaker som innehåller gummi (elastomerer) ska migrationen för nitrosaminer inte överstiga 0,01 mg/kg respektive 0,1 mg/kg för nitroserbara ämnen. Undantag: Delar av gummi (elastomerer) som är oåtkomliga för barn eller som utgör mindre än fem viktsprocent av produkten. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Biocider (antimikrobiell funktion) i produkter CE-märkta som leksaker | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Leksaker som är behandlade med biocidprodukter kan innehålla miljö- och hälsofarliga ämnen. Genom detta krav undviks varor som är biocidbehandlade. Kriterietext Produkter CE-märkta som leksaker ska inte vara biocidbehandlade1,2. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Flamskyddsmedel i produkter CE-märkta som leksaker | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att undvika flamskyddsmedel som kan vara miljö- och hälsofarliga. Kriterietext Produkter CE-märkta som leksaker ska inte innehålla1 kemiska flamskyddsmedel. Undantag:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Flamskyddsmedel i produkter CE-märkta som leksaker | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att undvika flamskyddsmedel som kan vara miljö- och hälsofarliga. Kriterietext Elektroniska produkter CE-märkta som leksaker ska inte innehålla1 halogenerade flamskyddsmedel. Övriga produkter CE-märkta som leksaker ska inte innehålla1 kemiska flamskyddsmedel. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Materialåtervinningsbara plastförpackningar (Design for recycling) | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med detta krav är att bidra till mer cirkulära plastflöden genom att ställa krav på att plastförpackningar ska vara designade för materialåtervinning. Kriterietext Primära plastförpackningar ska vara designade för materialåtervinning. Plastförpackningar ska uppfylla följande:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Systematiskt arbete med tillgänglighet och universell utformning | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Rutiner för universell utformning i verksamheten är grunden till ett fungerande arbete med att skapa tillgänglighet för alla, oavsett funktionsförmåga. Kriterietext Leverantören ska senast [sex (6) månader eller annan tid som upphandlande organisation anger] efter kontraktsstart ha infört ett systematiskt arbete med universell utformning enligt standarden ”Universell utformning – Tillgänglighet genom universell utformning för produkter, varor och tjänster” SS-EN 17161:2019 eller likvärdig standard. Det systematiska arbetet ska minst omfatta följande punkter:
Processerna ska vara dokumenterade, minst omfatta den verksamhet som omfattas av kontraktet och tillämpas under kontraktstiden. Kontaktperson ska utses för frågor kring det systematiska arbetet med universell utformning gentemot den upphandlande organisationen Leverantören ska på begäran kunna lämna uppgifter som visar att kontraktsvillkoret uppfylls. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rutiner för kvalitetssäkring | Basnivå | Kvalificeringskrav | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet För att uppfylla hållbarhetskraven i upphandlingsdokumenten krävs att leverantören har dokumenterade rutiner för kvalitetssäkring. Kriterietext Leverantören av de produkter som levereras enligt kontraktet ska ha rutiner för ett systematiskt kvalitetsarbete. Rutinerna ska vara dokumenterade, minst omfatta den verksamhet som omfattas av kontraktet och tillämpas under kontraktstiden. Det systematiska kvalitetsarbetet ska minst omfatta följande punkter:
Leverantören ska på begäran kunna styrka att kravet är uppfyllt. Om leverantören tillämpar ett eget dokumenterat system kan [Den upphandlande organisationen] komma att begära att uppgifterna styrks av en oberoende tredje part. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s tio kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och arbetsmiljö (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138, 155, 182, 187). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. |
Produkter som omfattas av direktiv 2009/48/EG om leksakers säkerhet (leksaksdirektivet), det vill säga produkter som utformats eller är avsedda som leksaker för barn under 14 år, oavsett om det är produktens enda syfte eller inte. Observera att även vissa skapandematerial avsedda för barn, till exempel färgpennor, tuschpennor, kritor och fingerfärger, räknas som leksaker om de är CE-märkta som leksak. Även vissa idrottsmateriel och lekmattor kan räknas som leksaker, om de är CE-märkta som leksak. Samtliga kriterier gäller för produkter för barn upp till 14 år.