Rådgivning kring tillgänglighet
Nivå: Spjutspetsnivå
Rutiner för universell utformning i verksamheten är grunden till ett fungerande arbete med att skapa tillgänglighet för alla, oavsett funktionsförmåga. Om leverantören kan erbjuda rådgivning kring universell utformning för de varor, produkter och tjänster de erbjuder ges ännu bättre förutsättningar för god tillgänglighet.
Kriterieinformation
- Typ:
- Särskilda kontraktsvillkor
- Id:
- 11471
- Grupp:
- Möbler
- Engelska:
Kriterietext
Leverantören ska vid utförandet av kontraktet kunna erbjuda flera alternativa och likvärdiga lösningar. Målet är att vidga spektrumet av användare för att uppnå en så god tillgänglighet för så många som möjligt.
Utifrån den information som den upphandlande organisationen tillhandahåller gällande användares och icke användares1 behov, egenskaper, förmågor och preferenser ska leverantören kunna föreslå lämpliga produkter och lösningar avseende exempelvis produktutformning, arbetsplatsutformning, funktion, material och färger.
1Med icke användare avses de personer som inte använder produkterna och tjänsterna idag på grund av att de väljer att inte använda dem eller är utestängda från interaktion på grund av hinder i utformningen.
Förslag till bevis
Leverantörens accept i anbudet om att kontraktsvillkoren kommer att uppfyllas under kontraktets löptid.
Förslag till uppföljning
Uppföljning kan ske genom skriftlig redovisning, ingivande av dokumentation eller uppföljningsmöten där leverantören ska kunna redogöra för hur denna arbetar systematiskt med rådgivning om universell utformning, tillgänglighet och användbarhet.
Information om kriteriet
Det här kravet är formulerat som ett kontraktsvillkor då systematiskt arbete med universell utformning enligt standarden är ett relativt nytt område för många upphandlande myndigheter och leverantörer. Genom att kontraktsvillkoret ska vara uppfyllt sex (6) månader, eller annan tid som upphandlande organisation anger, efter kontraktsstart, kan leverantörer som inte arbetat med frågan tidigare påbörja detta vid utförandet av kontraktet.
Standarden ”Universell utformning – Tillgänglighet genom universell utformning för produkter, varor och tjänster” SS-EN 17161:2019 är förköpt av Post- och Telestyrelsen och kan därmed laddas ned kostnadsfritt på SIS webbplats, Tillgänglighet genom universell utformning.
Läs mer om hur man kan upphandla varor och tjänsten som är tillgängliga för alla.
Motiv
I ett samhälle för alla utformas miljöer, produkter och tjänster utifrån vetskapen att människor är olika och har olika förutsättningar, och att dessa för samma person varierar över tid och med olika situationer. Att ha rutiner för universell utformning i verksamheten är grunden till ett fungerande arbete med att skapa tillgänglighet för alla, oavsett funktionsförmåga. Syftet är att säkerställa att processer leder till en högre grad av tillgänglighet och användbarhet och utvidgar spektrumet av användare som kan få tillgång till, förstå och använda organisationens produkter och tjänster. Detta för att säkerställa att användare har jämlik tillgång till produkterna som omfattas av kontraktet.
Genom universell utformning beaktas den mänskliga mångfalden för att utvidga spektrumet av användare. Detta kan utöka marknaden och också öka den andel av befolkningen, inklusive personer med funktionsnedsättning, som fullständigt och på ett självständigt sätt kan delta i samhällslivet. En inriktning på att förstå behoven hos exkluderade användare kan få stor inverkan på design- och utvecklingsprocessen. Den tillgänglighet som förverkligas genom universell utformning kan vara till nytta för alla användare. Alla organisationer kan ha nytta av detta angreppssätt.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 11471
- Versionsdatum
- 2021-12-13
- Senast granskad
- 2024-05-27