Leverantören ska ha rutiner för ett systematiskt miljöarbete som minst omfattar den verksamhet som ingår i kontraktet. Rutinerna ska vara dokumenterade och minst omfatta följande punkter:
- Rutiner för att identifiera, sätta mål och handlingsplaner för betydande miljöaspekter
- Rutiner för att löpande följa upp satta mål och handlingsplaner kopplat till de betydande miljöaspekterna
- Rutiner som säkerställer efterlevnad av relevant miljölagstiftning.
- Rutiner för att registrera/utreda och hantera miljöolyckor och miljöavvikelser.
- Rutiner för kontinuerlig utbildning av personalen i miljöfrågor.
- Rutiner för kontinuerlig förbättring av leverantörens miljöprestanda samt uppdatering av tillhörande handlingsplaner.
- Rutiner för att kontrollera och hantera information kring miljö- och hälsofarliga ämnen i produkterna samt rutiner för kemikaliesubstitution. Rutinerna ska minst omfatta de ämnen som finns med i Reach-förordningens kandidatförteckning1 och de ämnen som har restriktioner enligt RoHs-direktivet2.
1 Förordning (EG) nr 1907/2006 om Registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier, artikel 59.
2 Direktiv 2011/65/EU, om begränsning av användning av vissa farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning.