Leverantören ska säkerställa att kritiska komponenter* kan repareras eller bytas ut, samt finnas tillgängliga som reservdelar under minst tre (3) år efter produktleveransen.
Instruktioner om hur kritiska komponenter kan bytas ut ska finnas tillgängliga i en service-eller reparationshandbok, eller liknande. Handboken ska innehålla åtgärder för säker reparation, en illustration över enheten som visar vilka delar som går att komma åt och byta ut (vilken också kan vara i form av en instruktionsvideo) samt vilka verktyg som behövs för arbetet. Service-/reparationshandboken ska finnas digitalt tillgänglig utan kostnad.
*Följande delar är kritiska komponenter:
- Bärbara datorer: batteri, bildskärmspanel/bildskärmsenhet, minne (SSD, HDD, RAM), externt/internt nätaggregat, tangentbord, system/moderkort
- Stationära datorer: centralprocessor, grafikprocessor (PCIe), externt/internt nätaggregat, minne (SSD, HDD, ODD, Ram), system/moderkort
- Allt-i-ett-datorer: centralprocessor, externt/internt nätaggregat, minne (SSD, HDD, ODD, RAM), system/moderkort• Datorplattor: batteri, bildskärmspanel/bildskärmsenhet, extern/intern nätaggregat
- Smartmobil: batteri, bildskärmspanel/bildskärmsenhet, laddare.
Undantag: Processorer som är fastlödda på moderkortet är undantagna från förteckningen över kritiska komponenter.